زیمنس کنترل

کد : 35035

معرفی قابلیت Multicomputing در S7-400 زیمنس

معرفی قابلیت Multicomputing در S7-400 زیمنس
Multicomputing عملکرد سنکرون چند CPU می باشد که صرفاً برای برخی از CPU های سری S7-400 امکان پذیر است. بدین معنی که چند CPU (حداکثر 4 CPU ) در یک رک قرار گرفته و هر یک بطور مستقل برنامه ای را اجرا می کنند ، بطوری که کارها (Tasks) به صورت موازی انجام می شود . این CPU ها با هم استارت شده و باهم به مد STOP می روند . هر CPU فقط به ماژول هایی دسترسی دارد که در هنگام پیکربندی به آن اختصاص داده شده است.

معرفی قابلیت Multicomputing در S7-400 زیمنس1

سیستم Multicomputing در موارد زیر کاربرد دارد :
وقتی برنامه ی کاربر بسیار بزرگ است و یک CPU نمی تواند برای آن به کار رود که در این حالت ، با آرایش فوق میتوان برنامه را بین چند CPU توزیع کرد .
وقتی لازم باشد بخشی از برنامه سریع تر از سایر بخش ها اجرا شود که در این حالت ، آن بخش از برنامه را میتوان روی CPU سریع جداگانه ای پردازش نمود.

نکاتی که در استفاده از روش Multicomputing باید مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از :
1-  CPU زیمنس قابلیت Multicomputing را داشته باشد. در توضیحات زیر پنجره ی کاتالوگ HW Config میتوان این موضوع را چک کرد.
2-  لزومی ندارد که همه ی CPU ها از یک نوع باشند، مثلاً میتوان CPU412-2DP را با CPU414-2DP بکار برد.
3-  رک انتخاب شده باید از نوع UR باشد. بدیهی است که رک تقسیم شده از نوع CR برای این منظور مناسب نیست ، زیرا در این نوع رک CPU ها بعنوان پردازشگرهای مستقل عمل میکنند.
4-  در این روش هر CPU یک شماره دارد . این شماره را میتوان در بخش Multicomputing از پارامتر های آن مشاهده کرد.


معرفی قابلیت Multicomputing در S7-400 زیمنس2


5-  ماژول ها پس از انتخاب و قرارگیری در رک باید به CPU زیمنس مربوطه آدرس دهی شوند . بعنوان مثال ، اگر چند ماژول ورودی Analog Input داشته باشیم ، با دابل کلیک روی آن کارت پنجره ی Properties را انتخاب کرده و در بخش Address مانند شکل زیر ، CPU زیمنس مربوطه را انتخاب می کنیم.

معرفی قابلیت Multicomputing در S7-400 زیمنس3

برای اطمینان از اینکه ماژول ها به شکل صحیح اختصاص یافته اند، در برنامه ی HW Config از منوی View>Filter استفاده کرده و شماره ی CPU را انتخاب می کنیم . پس از آن ، مشاهده می کنیم که رنگ ماژول هایی که به این CPU مربوط نیست ، بصورت خاکستری در می آید .
در نهایت ، پس از ذخیره سازی تغییرات در  HW Config  و  بازگشتن  به Simatic Manager می بینیم که در زیر Station400 آیکن چندین CPU ظاهر شده است که هر یک دارای پوشه بلاک جداگانه ای هستند. لازم به ذکر است که برنامه نویسی این CPU ها تفاوت چندانی با برنامه نویسی CPU های منفرد ندارد.

تذکر 1 : قابلیت Multicomputing نباید با قرار دادن دو CPU در رک نوع CR2 اشتباه شود . برخی تفاوت هت عبارتند از:
در نوع CR2 رک دو بخش مجزا دارد که I/O Bus و C Bus آنها جداست ، ولی در نوع Multicomputing رک از نوع UR است و باس های فوق در آن مشترک است.
CPU های رک CR مستقل از هم بوده و با هم خاموش و روشن نمی شوند ، ولی در نوع Multicomputing روشن و خاموش شدن همزمان است.
در نوع CR2 هر CPU به کارت  های SM همان بخش از رک دسترسی دارد ، ولی در نوع Multicomputing محل کارت مهم نیست و توسط HW Config می توان تعیین کرد که هر CPU زیمنس به چه کارت هایی دسترسی داشته باشد.
تذکر 2 : قابلیت Multicomputing نباید با H-system اشتباه شود ، زیرا در سیستم H یکی از دو CPU همیشه رزرو است و فقط وقتی دیگری از کار بیفتد ، وارد مدار میشود. برنامه دو CPU کاملاً مشابه بوده و هر یک از آنها به تمام کارت های رک دسترسی دارند.


سری پی ال سی های S7400 با بهترین قیمت و موجودی بالای انبار در نمایندگی زیمنس ایران