زیمنس کنترل

کد : 34948

پیکر بندی ماژول FM350-1 در نمایندگی زیمنس

پیکر بندی ماژول FM350-1 در نمایندگی زیمنس
این ماژول یک شمارنده سریع است که می تواند به انکودر وصل شده و عمل شمارش را مستقل از CPU انجام دهد. علاوه بر ورودی انکودر، این ماژول دارای ورودی دیجیتال دیگری است که با صفر و یک شدن آن می توان عمل شمارش را کنترل نمود. این کنترل از طریق فانکشن های خاصی که در برنامه CPU صدا زده می شوند، نیز امکان پذیر است. شکل زیر، نحوه ی ارتباط CPU با این ماژول را نشان می دهد. (نمایندگی زیمنس در ایران)


پیکر بندی ماژول1FM350-1  در نمایندگی زیمنس.
اتوماسیون صنعتی زیمنس

برای تنظیم پارامتر های FM350-1 نرم افزار استاندارد Step7
کافی نیست و لازم است پکیج پیکربندی مربوطه نیز روی آن نصب شود. این پکیج همراه با کارت FM توسط فروشنده عرضه شده و در عین حال، بصورت آزاد از سایت زیمنس قابل دانلود است. پس از نصب پکیج Step7 را اجرا کرده و در HW Config ماژول FM350-1 را در اسلات 4 تا 11 قرار می دهیم. آنگاه، با دوبار کلیک روی آن مشاهده می کنیم که برنامه جدیدی اجرا شده و شکلی مانند زیر، نشان داده می شود.



پیکر بندی ماژول2FM350-1  در نمایندگی زیمنس.

با کلیک روی هر یک از باکس های فوق، پنجره جدیدی باز می شود که می توان پارامتر های مربوطه را توسط آن مطابق توضیحات بعدی تنظیم نمود. با کلیک روی باکس Encoders پنجره ای مانند شکل زیر باز می شود. بسته به نوع انکودری که در سمت چپ انتخاب می شود، گزینه های سمت راست فعال یا غیر فعال خواهند شد. (کنترل زیمنس، نماینده زیمنس در ایران)

پیکر بندی ماژول3FM350-1  در نمایندگی زیمنس.

با کلیک روی باکس Operating Mode نیز شکل دیگری مانند زیر، باز می شود : (کنترل زیمنس)

پیکر بندی ماژول4FM350-1  در نمایندگی زیمنس.

در مد Continuous اگر کانتر افزایشی به حد ماکزیمم خود برسد و باز پالس شمارش دریافت شود، کانتر به حد مینیمم خود پرش کرده و از آنجا شروع به افزایش می کند. در کانتر کاهشی عکس عمل فوق اتفاق می افتد، یعنی وقتی به حد مینیمم رسید، با پالس جدید به حد ماکزیمم پرش نموده و از آنجا شروع به کاهش می نماید. در مد Single Counting اگر کانتر به حد ماکزیمم خود برسد و باز پالس شمارش دریافت شود، کانتر افزایشی به نقطه ی مینیمم و کانتر کاهشی به نقطه ی ماکزیمم رفته و آنجا باقی می ماند. مد Periodic Counting شبیه Continuous است، با این تفاوت که نقطه ی شروع از مقدار Load Value می باشد.
همانطور که در شکل قبلی ملاحظه می شود، کنترل شمارش کانتر (Gate Control) می تواند بصورت سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در هر دو حالت شمارش فقط وقتی اتفاق می افتد که گیت باز شده باشد، بدیهی است پس از بسته شدن گیت وجود پالس های انکودر تاثیری روی شمارنده ندارد.


کنترل زیمنس تنها وارد کننده مستقیم اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران