زیمنس کنترل

کد : 32667

PlC (اتوماسیون صنعتی) در یک نگاه

PlC (اتوماسیون صنعتی) در یک نگاه
نمایندگی زیمنس تهران باتوجه نیاز کاربران زیمنس، درشاخه PLC شروع به ارائه اطلاعات پایه تا سطح کاربردی نموده است.

PLC یا Programmable logic controller که به نام Programmable controller نیز شناخته میشود, کنترل کننده ی برنامه پذیری است که از خانواده کامپیوترها بشمار می آید. این کنترل کننده که عمدتا در مقاصد صنعتی بکار میرود, ورودی ها را میگیرد و بر اساس برنامه ای که در حافظه آن نوشته شده است خروجی های لازم را برای ماشین یا فرایندی که تحت کنترل است, صادر نماید.
بنابراین در اتوماسیون صنعتی زیمنس , در نگاه اول plc از سه قسمت اصلی یعنی: ماژول های ورودی زیمنس , CPU زیمنس  و ماژول های خروجی زیمنس  تشکیل شده است. ماژول ورودی سیگنال های متنوع دیجیتال یا آنالوگ را از سطح field قبول نموده, و سپس آنهارا به سیگنال های منطقی (0 و 1) که برای  زیمنس CPU قابل پردازش باشد, تبدیل مینماید.
CPU زیمنس مطابق با برنامه ای که قبلا کاربر در حافظه ی آن ذخیره کرده است, دستورات کنترلی را اجرا کرده و خروجی لازم را بصورت سیگنال های منطقی به ماژول های خروجی میفرستد. این ماژول ها سیگنال های مذبور را به فرم دیجیتال یا با تبدیل به آنالوگ, به تجهیزات field مانند عملگرها (Actuators) ارسال مینماید.
قبل از اینکه PLC زیمنس در صنعت مورد استفاده قرار گیرد, مدارهای کنترلی اتوماسیون صنعتی کاملا سخت افزاری (Hard wired) بودند. این مدارها بر اساس رله ها طراحی و سپس سیم بندی میشدند. بزرگترین عیب این روش آن بود که کوچکترین تغیری در سیستم کنترل اتوماسیون , مستلزم تغییر سخت افزار و سیم کشی بود که علاوه بر هزینه ی زیاد, زمان زیادی را نیز برای اجرا نیاز داشت. بعلاوه, در هنگام بروز خطا, کار عیب یابی (Troubleshooting) این مدارها چندان ساده نبود.