نمایندگی زیمنس : طراحی مدار فرمان AND، OR، NOT

ارسال شده در تاریخ: 02 اردیبهشت 1398چاپ
اشتراک گذاری:
نمایندگی زیمنس : طراحی مدار فرمان AND، OR، NOT

نمایندگی زیمنس : نحوه طراحی مدار فرمان AND، OR، NOT

زیمنس کنترل، نمایندگی زیمنس ایران در قسمت قبل از آموزش PLC S7-1200 زیمنس در مورد طراحی مدار فرمان ساده صحبت نموده ایم. در این قسمت طراحی مدار فرمان AND، OR، NOT را توضیح داده ایم. 

 

طراحی مدار فرمان AND:

مدار فرمان AND در PLC های زیمنس ( اتوماسیون صنعتی زیمنس ) کاربرد فراوانی دارد. برای شبیه سازی مدار فرمان AND باید ابتدا مدار را طراحی کنیم. باید توجه داشته باشیم که مدار فرمان زمانی فعال می شوند که دو یا چند کلید متصل باشند. طراحی مدار فرمان AND با یک شرط اتصال دو کنتاکت امکانپذیر می باشد. پس از برقراری اتصال کنتاکت ها خروجی ها فعال و روشن می شوند و در این باید از مدار فرمان AND استفاده نمود. برای طراحی مدار فرمان باید به آموزش قسمت قبلی (طراحی مدار فرمان ساده) رجوع کنید. در طراحی مدار فرمان AND به دو عدد Push Button نیاز خواهید داشت. اگر هر دو کلید روشن نباشند لامپ ما روشن نخواهد شد اما اگر دو کلید را روشن کنید می بینید که لامپ روشن می شود و مدار فرمان ما شروع به کار می کند.

 

طراحی مدار فرمان AND

 

طراحی مدار فرمان OR : 

در طراحی مدار فرمان OR بر خلاف مدار فرمان AND نیاز است یک کلید روشن باشد. همانطورم که از نوع OR اشکار است و به معنی یا می باشد روشن بودن یک کلید برای فعال و روشن بودن لامپ ها کفایت می کند. تحت یک شرایط لامپ خاموش می شود و ان هم خاموش بودن هر دو لامپ موجود در مدار فرمان می باشند. 

شرایط استفاده فرمان OR : وقتی که بخواهیم دو کلید را باهم موازی کنیم یا وقتی که 2 کلید داریم و می خواهیم خروجی با یکی از آن کلید ها نیز روشن شود باید از مدار فرمان OR استفاده کرد.

 

طراحی مدار فرمان OR در زیمنس کنترل

 

طراحی مدار فرمان NOT : 

طراحی مدار فرمان NOT همانند مدار فرمان OR و AND می باشد تفاوتی که میتوان بیان کرد در هنگام انتخاب Push Button  می باشد. به علت اینکه Push Button ها بسته هستند در نتیجه در مدار فرمان NOT لامپ ها پیش فرض روشن هستند. اگر در نظر داشته باشید که لامپ ها خاموش شود باید روی Push Button کلیک کرده تا باز شود و مانع عبور جریان شد.

 

طراحی مدار فرمان NOT در زیمنس کنترل

 

مراحلی که باید در هنگام اضافه کردن Push Button طی کنید را شامل :

  1. دابل کلیک بر روی Push Button.
  2. درگ کردن گزینه Normally Closed Push-Button و رها کردن در صفحه سمت راست .

نکته ! مشخصه بارز Push Button : به صورت پیشفرض روشن می باشد به عبارتی دیگر جریان برق از آن عبور می کند.

 

طراحی مدار فرمان NOT در نمایندگی زیمنس کنترل

 

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.