زیمنس کنترل

کد : 44923

آموزش نرم افزار تیاپورتال 22: زبان های برنامه نویسی

آموزش نرم افزار تیاپورتال 22: زبان های برنامه نویسی

نمایندگی زیمنس و معرفی انواع زبان های برنامه نویسی در نرم افزار TIA

برای برنامه نویسی انواع PLCها طبق استاندارد IEC 1131-3 در 5 نوع معرفی شده است:

  1. زبان برنامه نویسی LD
  2. زبان برنامه نویسی FBD
  3. زبان برنامه نویسی IL
  4. زبان برنامه نویسی ST
  5. زبان برنامه نویسی SFC

 

 زبان برنامه نویسی LD 

این زبان برنامه نویسی مخفف لغت Ladder است. به زبان نردبانی هم شناخته می شود و به صورت گرافیکی است. از جمله دستورات پر کاربرد در زبان LD وجود دارد به نام Bit Logic است که به صورت المان های مورد استفاده در نقشه های مدار فرمان هستند. 

 

 زبان برنامه نویسی FBD 

این زبان گرافیکی مخفف Function Block Diagram با استاندارد IEC است. دستورات FBD و LD به جز دستورات Bit Logic مشترک هستتند. البته این را بدانید که زبان برنامه نویسی FBD به صورت بلاک های منطقی ( XOR، OR، AND و ... ) هستند.

 

 زبان برنامه نویسی IL 

این زبان غیر گرافیکی نزدیک به زبان ماشین و یک زبان سطح پایین محسوب می شود. شرکت زیمنس زبان برنامه نویسی STL را بر مبنای زبان IL ارائه نموده است. خاطر نشان شویم که زبان STL مطابق استاندارد IEC طراحی شده است. 
 
 

 زبان برنامه نویسی ST 

بر خلاف زبان IL، زبان ST غیر گرافیکی و سطح بالا است. این زبان را مشابه زبان کامپیوتری C و  VB می دانند. شرکت زیمنس زبان SCL را بر مبنای زبان ST ارائه نموده است.
 
 

 زبان نویسی SFC 

زبان نویسی گرافیکی به منظور کنترل پروسه های ترتیبی یا Sequential است. شرکت زیمنس بر مبنای زبان SFC، زبان GRAPH  را ارائه نموده است. زبان گراف به منظور استفاده در PLC S7 استفاده می کنند و فقط در FB امکانپذیر است. 

 


مقاله پیشنهادی: اجرای سیکل اسکن CPU