زیمنس کنترل

کد : 44824

آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس : آموزش دستورات latching، unlatching، set و reset

آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس :  آموزش دستورات latching، unlatching، set و reset

نمایندگی زیمنس ایران :

نمایندگی زیمنس، مهمترین دستوراتی برنامه TIA Portal را برای شما بازگو میکنیم تا بتوانید به کار گیرید و از طریق این دستورات مدار های مختلف طراحی کنبد. در این مقاله این دستورات شامل :

  • latching
  • unlatching
  • set
  • reset 

 

دستورات latching، unlatching، set و reset 

 

آموزش دستور latching

این دستور گویای روشن و فعال بودن خروجی یا موتور می باشد. نکته قابل توجه این است که هنگامی که ورودی این خروجی غیر فعال شود باز هم خروجی روشن می ماند. 

 

علت روشن ماندن خروجی با دستورات latching :

اگر ما موتور را با کنتاکتی که به ورودی i0.0 متصل است را روشن و فعال نماییم، جریان در شاخه پایینی برقرار می شود. برق این موتور توسط کنتاکت ها تامین می شود. این عمل باعث می شود که اگر ورودی i0.0 را غیرفعال کنیم دیگر موتور خاموش نمی شود و همانطور روشن می ماند که به اینکار latching گفته می شود.

 

زیمنس سیماتیک - نمایندگی زیمنس ایران

 

استفاده از دستور latching در Tia Portal : 

انتظار می رود برای شروع پروژه خود را در نرم افزار Tia portal ایجاد کرده باشید و یک پی ال سی S7-1200 زیمنس را افزوده باشید. 

  • هم اکنون وارد بخش Main  نرم افزار شوید. 
  • از پنجره Devices منو Program Blocks باز نمایید.
  • سپس انتخاب Main (OB1)
  • در قسمت Network1 یک کنتاکت باز به ورودی i0.0 و یک کویل خروجی به خروجی q0.0 متصل نمایید.
  • قرار دادن تگ کنتاکت را Start_Switch
  • قرار دادن تگ کویل یا assignment را Motor 
  • اضافه کردن یک شاخه جدید با کنتاکت و قرار دادن آن بین کنتاکت و assignment خروجی تگ آن به صورت خودکار به Motor راه پیدا خواهد کرد.

 

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک - آموزش پی ال سی s71500 زیمنس

 

آموزش دستور unlatching

برای خاموش کردن موتور باید از این دستور استفاده نماییم . زیرا نیاز نخواهیم داشت که موتور به صورت دائم روشن بماند. 

برای این کار باید یک کنتاکت بسته در مسیر دو کنتاکت قبلی و assignment خروجی مان قرار دهیم و آن را به ورودی i0.1 وصل کنیم که اگر این ورودی فعال شد موتور ما خاموش می شود.

 

نمایندگی زیمنس - PLC S71500 زیمنس

 

نکته

کنتاکتی که در حالت بسته باشد در حالت اولیه جریان را از خود عبور می دهند و این علت روشن ماندن موتور می شود. برای خاموش شدن موتور باید ورودی i0.0 متصل را باز کنیم تا برقرار جریان قطع شود. 

 

زیمنس ایران - محصولات زیمنس - پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

آموزش دستور set و reset

دو Network جدید را باز نمایید.

در Network 2 یک تگ SET بیافزایید و به یک ورودی جداگانه متصل کنید. در Network2 به عنوان خروجی از پنجره Instructions، منوی Basic Instructions را باز کرده و در قسمت Bit logic operations یک Set Output اضافه کنید.

 

نمایندگی پی ال سی S7-1500 زیمنس - زیمنس سیماتبک

 

 در Network 3 یک تگ Reset بیافزاییدو به یک ورودی جداگانه متصل کنید.  در Network3 به عنوان خروجی از پنجره Instructions، منوی Basic Instructions را باز کرده و در قسمت Bit logic operations یک Reset Output اضافه می کنیم که و هر دوی آن ها را به یک خروجی که آن q0.1 می باشد متصل کنید. 

 

هم اکنون حال اگر کنتاکت Set فعال شود موتور روشن می شود و اگر آن کنتاکت را غیر فعال کنیم موتور روشن می ماند و در اصطلاح موتور set می شود. و اگر کنتاکت Reset را فعال کنیم موتور خاموش می شود و به اصطلاح موتور reset می شود.