زیمنس کنترل

کد : 44807

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هشتم: ارتباط بین چندین پی ال سی توسط MPI

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هشتم: ارتباط بین چندین پی ال سی توسط MPI

در قسمت هشتم از آموزش دوره پیشرفته PLC S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس در ایران (زیمنس کنترل) برای شما کاربران گرامی تولید شده است، می خواهیم ارتباط دهی MPI بین دو پی ال سی S7-300 زیمنس را اجرا کنیم و برای شما آموزش دهیم.

وقتی که شما بخواهید دو پی ال سی را به صورت موازی یا سه پی ال سی را به صورت موازی ارتباط دهی کنید و از ورودی و خروجی های یکدیگر استفاده کنید شما باید از پروتکل ( Protocol ) یا پیکربندی MPI استفاده کنید و ارتباط MPI را بین پی ال سی های موردنظر خود اجرا کنید.

 

پیکربندی ارتباط MPI بین پی ال سی های S7-300 نمایندگی زیمنس

برای شروع ایجاد برقراری ارتباط MPI بین پی ال سی ها اول باید یک پروژه جدید در نرم افزار Step7 زیمنس ایجاد کرده و دو پی ال سی S7-300 زیمنس اضافه و پیکربندی کنید.
بعد از ایجاد و پیکربندی هر دو پی ال سی S7-300 زیمنس، در نوار ابزار نرم افزار Step7 روی گزینه Configure Network کلیک کنید که پنجمین گزینه از آخر در نوار ابزار می باشد که بعد از کلیک روی آن گزینه پنجره زیر برای شما نمایش داده خواهد شد:

 

پیکربندی ارتباط MPI بین پی ال سی های S7-300 نمایندگی زیمنس

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید دو PLC S7-300 (موجود در نماینده زیمنس) در صفحه Configure network قرار دارند که هیچگونه ارتباطی با یکدیگر ندارند و همینطور شما می توانید با درگ کردن هر یک از پی ال سی ها مکان آن ها را تغییر داده و در محل دلخواه خود قرار دهید.
همانطور که گفته شده این پی ال سی ها ارتباطی با یکدیگر ندارند و این وظیفه ما می باشد که بسته به نیاز خود این پی ال سی ها را به یکدیگر متصل کنیم.
همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید در هر پی ال سی 2 مربع قرمز رنگ و بنفش وجود دارد که در زیر هرکدام عدد 2 را برای ما نمایش می دهند.  مربع قرمز رنگ مربوط به MPI می باشد و مربع بنفش مربوط به PROFIBUS می باشد که در قسمت های بعد درباره PROFIBUS در پی ال سی S7-300 زیمنس برای شما توضیح خواهیم داد. برای شروع برقراری ارتباط باید مربع قرمز رنگ هر دو پی ال سی را به خط قرمز رنگ بالای آنها متصل کنید که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

 

اتصال دو پی ال سی زیمنس به یکدیگر

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید مربع قرمز رنگ پی ال سی S7-300 زیمنس که در سمت چپ قرار دارد از عدد دو به عدد سه تغییر یافته است که به معنی اتصال صحیح MPI می باشد اگر عدد دو به یک تغییر پیدا کند به این معناست که ارتباط این این پی ال سی برای HMI می باشد نه MPI. حال باید ارتباط بین این دو PLC را برقرار کنیم برای اینکار روی یک قسمت سفید رنگ بین دو پی ال سی خود راست کلیک کرده و سپس گزینه Define Global Data را انتخاب کنید که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

 

Define Global Data برای اتصال دو پی ال سی

 

بعد از انتخاب گزینه یک پنجره برای شما نمایش داده می شود و روی گزینه Ok کلیک کنید تا پنجره ای که در عکس زیر می بینید باز شود:

 

ارتباط بین چندین پی ال سی

 

جدولی که در بالا مشاهده می کنید جدولی است که ما باید اطلاعات برقراری ارتباط را در آن پیاده سازی کنیم و این جدول مشخص می کند که چه اطلاعاتی قرار است که انتقال داده شوند.

برای شروع در ستون اول اطلاعات مربوط به CPU های هر دو پی ال سی خود را وارد می کنیم و در ستون دوم اطلاعاتی که باید بین آن دو پی ال سی رد و بدل شوند را قرار می دهیم.

برای شروع روی اول ردیف از ستون اول راست کلیک کرده و تنها گزینه موجود که CPU می باشد را انتخاب کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود:

 

اطلاعات مربوط به CPU ها برای ارتباط بین چندین پی ال سی

 

و در پنجره سمت راستی که پی ال سی های ما در آن قسمت قرار دارند یکی از PLC ها را انتخاب کنید و وارد آن شوید و CPU موجود در آن را انتخاب کنید و روی گزینه Ok کلیک کنید. در ستون بعدی نیز مانند بالا CPU پی ال سی بعدی خود را انتخاب و اضافه کنید.

حال در پایین هر ستون باید داده و اطلاعاتی که می خواهیم را انتقال دهیم. برای مثال می خواهیم در پی ال سی اول نقش فرستنده اطلاعات را ایفا کنیم و پی ال سی دوم نقش گیرنده یا همان دریافت کننده اطلاعات را ایفا کند. برای اینکار روی ردیف اول، در پایین پی ال سی اول راست کلیک کرده و گزینه Sender را انتخاب کنید و در آن رجیستر MW100 را قرار دهید.

و در ردیف اول پی ال سی دوم کلیک راست کرده و گزینه Receiver را انتخاب کرده و در آن رجیستر MW200 را قرار دهید تا داده موردنظر ار پی ال سی اول و رجیستر MW100 به پی ال سی دوم در رجیستر MW200 انتقال یابد.

در دیف دوم ستون ها نیز برعکس بالا با QB و IB قرار می دهیم که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

 

چگونه دو پی ال سی S7300 زیمنس را به یکدگر متصل کنیم

 

حال می توانید وارد بلاک OB1 شده برنامه موردنظر خود را بنویسید و مشاهده کنید که ارتباط بین دو پی ال سی بر قرار است و اطلاعاتی که در جدول بالا مشخص کردیم به یک دیگر انتقال داده می شوند.

 

تهیه شده توسط تیم آموزش زیمنس کنترل (نمایندگی  رسمی زیمنس در ایران)