زیمنس کنترل

کد : 44804

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت پنجم: طراحی مثال کمپرسور در نرم افزار TIA Portal زیمنس

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت پنجم: طراحی مثال کمپرسور در نرم افزار TIA Portal زیمنس

در قسمت پنجم از آموزش دوره پیشرفته PLC S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس (زیمنس کنترل) برای شما کاربران گرامی تولید شده است، می خواهیم مثال کمپرسوری که در قسمت قبل از آموزش پیشرفته پی ال سی S7-300 زیمنس برای شما توضیح دادیم و آن را در نرم افزار Step7 زیمنس طراحی کردیم اینبار کمپرسور را در نرم افزار TIA Portal زیمنس برای شما طراحی کنیم و توضیح دهیم.

 

ایجاد پروژه جدید و اضافه کردن PLC S7-300 زیمنس

همانطور که در قسمت های قبلی نیز برای شما نحوه ایجاد پروژه در نرم افزار TIA Portal زیمنس و اضافه کردن یک PLC S7-300 زیمنس را توضیح دادیم همان قدم ها را دنبال کرده و یک پروژه جدید ایجاد کنید و یک پی ال سی S7-300 زیمنس اضافه کرده تا طراحی کمپرسور را شروع کنیم.

 

طراحی کمپرسور در نرم افزار TIA Portal زیمنس

کمپرسوری که در قسمت قبلی آن را طراحی کردیم به این صورت کار می کرد که یک سنسور فشار داشتیم که مربوط به یک کمپرسور بود که به ازای فشار 0 تا 1000 میلی بار خروجی 4 تا 20mA را به ما بر می گرداند و بازه مفید آن نیز بین 500 تا 900 میلی بار بود. شرح مثال ما این بود که چنانچه مقدار فشار از 600 میلی بار کمتر شود کمپرسور روشن شود و اگر فشار از 800 میلی بار بیشتر شد کمپرسور خاموش شود.

در ادامه مثال قبلی یک سیستم ایمنی نیز برای کمپرسور طراحی کرده بودیم که گفته بودیم چنانچه کمپرسور روشن شد و بعد از 10 ثانیه 50 یا 100 میلی بار افزایش فشار نداشت موتور خاموش شود و آلارم به صدا درآید. حال می خواهیم این مثال را در نرم افزار TIA Portal زیمنس توسط پی ال سی S7-300 زیمنس آن را طراحی کنیم.

 

اضافه کردن Power Supply (منبع تغذیه)

برای اضافه کردن منبع تغذیه یا همان Power Supply اول خانه شماره 1 که در سمت چپ پی ال سی خالی قرار دارد را انتخاب کرده سپس ماننده زیر از پنجره سمت راست که مربوط به تجهیزات اضافه پی ال سی است به فولدرهای زیر رفته و یک منبع تغذیه به خانه شماره یک اضافه کنید:


PS سپس PS 307 5A در انتها افزودن منبع تغذیه مورد نظر

 

شما می توانید از داخل پوشه PS 307 5A هرکدام از منبع های تغذیه را به پی ال سی خود اضافه کنید.


حال ما نیاز داریم که ورودی و خروجی های پی ال سی را آدرس دهی کنیم و آن ها را به صورت جریانی در آوریم.
برای اینکار ورودی/خروجی اول که ورودی خروجی آنالوگ ما می باشد را انتخاب کرده سپس در پنجره Properties وارد قسمت Inputs شده و Measuring Type را روی Current (جریانی) قرار دهید و همینطور Measuring Range را 4..20 انتخاب کنید که به معنای 4 تا 20mA می باشد:

 

اضافه کردن Power Supply (منبع تغذیه) PLC s7-300 در Tia portal

 

حال در قمست IO addresses باید ورودی خود را از 100 شروع کنیم که در عکس زیر برای شما توضیح داده شده است:

 

IO addresses یک PLC s7-300 در Tia portal

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید شروع خروجی را 100 قرار داده ایم و همینطور برای ورودی هم که کمی بالاتر از خروجی قرار دارد را نیز 100 قرار داده ایم.

حال بعد از انجام کارهای گفته شده روی کارت آنالوگ نسبت به کارت دوم ما که کارت دیجیتال می باشد می رسد. این کارت ها شبیه هم هستند با این تفاوت که در کارت دیجیتال لازم نیست ورودی ها را به صورت جریانی درآورید پس ما کاری با منوی Inputs در کارت دیجیتال نداریم و فقط آدرس ورودی و خروجی آن کارت را در قسمت IO addresses تغییر می دهیم که شروع ورودی و خروجی را روی 10 قرار می دهیم.
بعد از انجام تنظیماتی که گفته شد برنامه خود را کامپایل کنیم تا کار ما با این قسمت تمام شود.

 

طراحی کمپرسور در بلاک OB1
برای شروع طراحی کمپرسور در پنجره Devices منوی Program Blocks را باز کرده سپس بلاک Main [OB1] را باز کرده تا طراحی را شروع کنیم.

برای شروع ما باید مانند مثال قبلی دستور SCALE کردن را پیاده سازی کنیم نام نتورک 1 خود را " سکیل کردن مقدار سنسور فشار" قرار می دهیم.
حال یک Empty Block ایجاد کرده و در روی علامت سوال قرمز بالای آن دستور SCALE را نوشته و از منویی که در پایین آن ظاهر می شود دستور SCALE را انتخاب کنیم تا آن دستور برای شما ایجاد شود.
تعیین کردن پایه های دستور SCALE:

  • پایه IN: piw100
  • پایه HI_LIM: 1000
  • پایه LO_LIM: 0
  • پایه BIPOLAR: M0.0
  • پایه RET_VAL: mw100
  • پایه OUT: MD100

همانطور که در لیست بالا می بینید تمام پایه های دستور SCALE را به یک قسمتی متصل کرده ایم که بعد از بعضی از پایه های این دستور استفاده خواهیم کرد.
حال می خواهیم کاری کنیم که اگر مقدار ذخیره شده در خروجی دستور SCALE که در MD100 ذخیره می شود از 600 کمتر بود موتور روشن شود که این قسمت را در نتورک 2 پیاده سازی خواهیم کرد.
حال از یک دستور Comparator که کوچکتر مساوی است قرار می دهیم و مقدار سنسور را با 600 مقایسه می کنیم با دستور SET خروجی Q0.0 که موتور ما می باشد را روشن می کند که در عکس زیر نتورک 2 برای شما نمایش داده شده است:

 

دستور SET در Tia portal

 

حال در نتورک 3 می خواهیم بگویم که اگر مقدار سنسور بیشتر از 800 شد موتور را خاموش کن. برای اینکار دوباره از یک دستور Comparator بزرگتر مساوی استفاده می کنیم و مقدار سنسور را با 800 مقایسه می کنیم و اگر بزرگتر از 800 بود موتور را با استفاده از دستور Reset خاموش می کنیم که در عکس زیر نتورک 3 برای شما نمایش داده شده است:

 

دستور Reset در Tia portal

 

حال در نتورک بعدی  حال در نتورک 4 می خواهیم کاری کنیم که وقتی موتور روشن با استفاده از دستور MOVE اطلاعات را در MD101 ذخیره کنیم و یک تایمر از نوع S_ODT در یک لبه جدید اضافه می کنیم که بعد از فعال شدن موتور شروع به شمردن کند که نتورک ما به صورت زیر طراحی می شود:

 

دستور MOVE در Tia portal

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید نام تایمر خود را T0 گذاشته ایم و فقط پایه TV که مقدار زمان Delay می باشد را مقدار داده ایم.
حال در نتورک بعدی می خواهیم وقتی تایمر فعال شد مقدار MD100 را با استفاده از دستور MOVE به MD102 بفرستیم و مقدار MD101 را از MD102 در یک لبه جدید از هم دیگر با استفاده از دستور SUB کم کنیم که نتورک 5 ما به صورت زیر می شود:

 

دستور Sub در Tia portal

 

حال در نتورک بعدی می خواهیم کاری کنیم که اگر مقدار ذخیره شده در MD103 کوچکتر از 50 بود 3 کار را برای ما انجام دهد که در عکس زیر نتورک 6 را به صورت کامل برای شما نمایش داده ایم:

 

طراحی مثال کمپرسور در نرم افزار TIA Portal با PLC S7-300 نمایندگی زیمنس

 

در لبه سوم که در عکس بالا می بینید که M0.5 را با دستور Set فعال کرده ایم برای این است که حال باید در نتورک 2 بعد از دستور مقایسه گر یک کنتاکت بسته قرار دهیم و آن را به M0.5 متصل کنیم که از روشن شدن موتور جلوگیری کند. حال برنامه کامل شده است و می توانید آن را کامپایل کنید و همانطور که در دوره مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس برای شما شبیه سازی را آموزش دادیم این برنامه را شبیه سازی نیز بکیند.

 

با تشکر تیم آموزش زیمنس کنترل ( نمایندگی زیمنس )