زیمنس کنترل

کد : 44784

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت ششم: دستور latch و unlatch و کاربرد آن در پی ال سی S7-300 زیمنس

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت ششم: دستور latch و unlatch و کاربرد آن در پی ال سی S7-300 زیمنس

نمایندگی زیمنس، ارائه دهنده محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس و آموزش های کاربردی مرتبط

 

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس برای پی ال سی S7-300 با نحوه عملکرد دو دستور latch و unlatch آشنا شده و با مثال های کاربردی در پی ال سی S7-300 زیمنس آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

دستور latch در پی ال سی S7-300 زیمنس

 همانطور که می دانید اگر ما در یک نتورک یک کنتاکت باز و یک خروجی را قرار دهیم و آن ها را به ورودی و خروجی های پی ال سی S7-300 (موجود در نمایندگی زیمنس) خود متصل کنیم، هنگامی که کنتاکت باز ما فعال شود خروجی نیز فعال شده و اگر ورودی را غیرفعال کنیم خروجی نیز غیرفعال می شود.

اما وقتی بخواهیم که با غیرفعال شدن ورودی، خروجی همچنان روشن بماند باید از بلاک های Set/Reset و یا دستور latch استفاده کرد و چونکه این آموزش درباره این دستور می باشد از دستور latch برای انجام این کار استفاده می کنیم.

برای شروع اول باید یک کنتاکت باز به عنوان ورودی و یک assignment به عنوان خروجی به نتورک موردنظر اضافه کنیم و آنها را با ورودی و خروجی موردنظر پی ال سی S7-300 زیمنس متصل کنیم:

 

دستور latch در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس

 

حال اگر برنامه را اجرا کنید می بینید که با فعال شدن ورودی خروجی نیز فعال شده و سپس با غیرفعال کردن ورودی خروجی نیز غیرفعال می شود. حال با استفاده از دستور latch دیگر با غیرفعال شدن ورودی خروجی غیرفعال نمی شود و فقط در حالتی خروجی غیرفعال می شود که برنامه را متوقف کنید و آن را دوباره اجرا کنید. که اینکار با یک کنتاکت باز دیگر که با فعال شدن خروجی فعال می شود انجام می شود که یعنی باید آن را به q0.0 که خروجی ما می باشد متصل کنیم که بگوید اگر خروجی q0.0 فعال شد آن کنتاکت نیز فعال شود و خروجی را روشن نگه دارد:

 

دستور latch در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس - 2

 

همانطور که در تصویر بالا مشخص است این برنامه به این صورت کار می کنید که اگر ورودی i0.0 را فعال کنیم خروجی q0.0 ما فعال می شود و در همان زمان کنتاکتی که به خروجی q0.0 ما متصل است با فعال شدن این خروجی نیز فعال می شود و این کنتاکت شروع به روشن نگه داشتن خروجی ما می کند که اگر ورودی i0.0 غیرفعال شود این کنتاکت خروجی را روشن نگه می دارد.

 

دستور unlatch در پی ال سی S7-300 زیمنس

دستور unlatch برای متوقف کردن دستور latch استفاده می شود به این منظور که با استفاده از یک کلید مجزا مثالی که در بالا طراحی کردیم را غیرفعال کنیم. که به صورت زیر می شود:

 

دستور unlatch در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس

 

همانطور که در عکس بالا می بینید اگر ورودی i0.0 را فعال کنیم خروجی q0.0 فعال شده و اگر ورودی i0.0 را غیرفعال کنیم خروجی ما همچنان روشن می ماند. اگر بخواهیم خروجی q0.0 را غیرفعال کنیم باید ورودی i0.1 را که بین کنتاکت و خروجی قرار دارد را فعال کنیم تا unlatching اتفاق بیفتد که باعث قطع شدن اتصال بین ورودی و خروجی می شود و خروجی را غیرفعال می کند.