زیمنس کنترل

کد : 44760

نمایندگی زیمنس: معرفی پی ال سی LOGO! TD

نمایندگی زیمنس: معرفی پی ال سی LOGO! TD

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با پی ال سی LOGO! TD آشنا شده و جزئیات این پی ال سی، مانند ویژگی های جدید نسبت به LOGO! و قابلیت های اختصاصی آن آشنا خواهید شد و آن را بررسی خواهیم کرد.

 

های تولید شده از نسخه 6 به بعد دارای قابلیتی هستند که می توان یک صفحه نمایش به آن ها متصل کرد؛ نام این صفحه نمایش LOGO TD است که مخفف LOGO Text Display است.
این صفحه نمایش نسبت به صفحه نمایش موجود روی LOGO بزرگتر است. روی این نمایشگر چهار کلید جهت نما قرار داده شده است و همچنین چهار کلید F1 , F2 , F3 , F4 وجود دارد که از آن ها می توان استفاده ها ی زیادی کرد. 
علاوه بر کلیدهای گفته شده دو کلید OK و ESC نیز روی LOGO! TD وجود دارد. 
استفاده از LOGO! TD مزیت های زیادی دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:
  •   در مواردی که نیاز نباشد (یا محدودیت امنیتی وجود داشته باشد) اپراتور به LOGO! دسترسی داشته باشد، با در اختیار گذاشتن LOGO! TD اپراتور می تواند وظایف خود را انجام دهد.
  •   در صورتی که تابلو برق در مکانی که دسترسی به آن سخت است نصب شده باشد، با نصب LOGO! TD در جایی مناسب و قابل دسترس برای اپراتور، کار کنترل دستگاه بسیار آسان می گردد. 
  •   اضافه شدن 8 ورودی علاوه بر ورودی های موجود روی کارت LOGO!
  •   نمایش اطلاعات مورد نیاز روی صفحه نمایش
  • LOGO! TD به وسیله یک کابل به ماژول اصلی LOGO! متصل می شود.
 
 
 
 
امکاناتی که LOGO! TD در اختیار کاربر می گذارد را به دو دسته کلی می توان تقسیم کرد که هر کدام را در ادامه بررسی می کنیم:
1) کلیدهای ورودی اضافی: هشت کلید ورودی علاوه بر ورودی های موجود روی LOGO! روی LOGO! TD قرار دارد که عبارتند از چهار کلید جهت نما (cursor keys) و همچنین چهارکلید F1 , F2 , F3 , F4. برای استفاده از این کلیدها در برنامه نویسی آن ها را می توان در بخش Constants در شاخه Digital با اسامی"Cursor keys" و ""LOGO! TD Functions Keys یافت.
چهار کلید جهت که روی LOGO! TD وجود دارند (cursor keys)، جهت های بالا، پایین، چپ و راست را نمایش می‌دهند. این کلیدها روی خود ماژول LOGO! نیز وجود دارند و اگر چه وظیفه اصلی این کلید ها اصلاح برنامه به صورت دستی است، ولی از آن ها می توان به عنوان پوش‌باتن هایی که به ورودی LOGO! متصل شده اند نیز مانند برنامه روبه‌رو استفاده نمود. 
در استفاده از کلیدهای جهت به عنوان کلید ورودی محدودیت هایی نیز وجود دارد.
 
بعد از استفاده از این کلید ها در برنامه، باید عبارت ESC+C روی نمایشگر ماژول LOGO! یا در صورت وجود روی LOGO! TD ظاهر شود. اگر این اتفاق نیفتاد با زدن کلید جهت چپ عبارت مذکور را خواهیم دید. برای استفاده از این کلیدها باید همزمان با فشردن هر کدام از آن ها، کلید ESC نیز فشرده شود. در غیر این صورت این کلیدها غیر فعال می شوند. محدودیت دیگری که در استفاده از این کلیدها به عنوان ورودی با آن مواجه هستیم این است که هر کدام از این کلیدها را در یک زمان فقط می توان به تنهایی استفاده کرد؛ به این معنی که اگر در برنامه نشان داده شده در بالا کلید جهت بالا (C1) را بفشاریم و خروجی Q1 روشن شود با فشردن جهت راست (C4) خروجی Q2 روشن نمی شود و این امکان که Q1 و Q2 همزمان با هم روشن باشند وجود ندارد.
(نکته گفته شده در بالا در Simulation نرم افزار وجود ندارد و زمانی خود را نشان می دهد که بخواهیم در عمل از LOGO! TD استفاده کنیم.)
همان طور که گفته شد علاوه بر چهار کلید جهت نما، چهار کلید F1 , F2 , F3 , F4 یا همان LOGO! TD Functions Keys روی LOGO! TD وجود دارد که محدودیت های کلیدهای جهت را که در بالا اشاره شد ندارند و می توان از آنها مانند پوش‌باتن های معمولی استفاده کرد.