زیمنس کنترل

کد : 44759

نمایندگی زیمنس: سنسور رطوبت

نمایندگی زیمنس: سنسور رطوبت
در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه عملکرد سنسورهای رطوب آشنا شده و با چند مثال محل های استفاده این سنسورها را یاد خواهید گرفت.
 
سنسور رطوبت (رطوبت سنج) میزان رطوبت نسبی محیط (هوا و خاک ...) را اندازه گیری و گزارش می کند. این سنسورها در خانه ها، کارگاه ها، گلخانه ها و در محیط های کاری که سنجش میزان رطوبت در آن اهمیت دارد استفاده می شود. سنسور رطوبت همچنین در وسایل نقلیه و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و ایستگاه های هواشناسی برای پیش بینی و گزارش شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.
هر چه دمای محیط بالاتر باشد می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد، بنابراین رطوبت نسبت به تغییرات دمای محیط تغییر می کند. رطوبت نسبی در واقع نسبت رطوبت موجود در محیط، به بیشترین رطوبتی است که محیط در آن دمای خاص می تواند داشته باشد و به صورت درصد بیان می شود. 
در شکل زیر یک نمونه از سنسور های رطوبت ساخته شده در شرکت Omron دیده می شود.
 
 
در شکل زیر چگونگی اتصال این سنسور به تغذیه و کنترلر را نشان می دهد.
 
 
 
 
سنسور های رطوبت، کاربردهای بسیار گسترده ای دارند. مثلاً در محیط بیمارستان هایی که از بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مراقبت می کنند با استفاده از سنسورهای رطوبت مقدار رطوبت محیط را در حد مطلوب نگه می دارند.
در برخی از انبارها که نیاز به وجود رطوبت دارند مانند انبارهای تنباکو و همچنین در موزه ها که رطوبت باعث از بین رفتن آثار تاریخی مثل نسخ خطی و عتیقه جات می شود از سنسور رطوبت به طور گسترده استفاده می شود. همچنین در ساختمان‌های اداری و مسکونی برای بهبود تهویه مطبوع و سالم ماندن هوا از سنسور رطوبت استفاده می شود.
همچنین از این سنسورها در ایستگاه های هواشناسی استفاده می شود به طوری که خروجی سنسورهای رطوبت به طور دایم و منظم برای پیش بینی وضع آب و هوا تحلیل می شود.
در زیر دو نمونه از کاربرد این سنسورها نمایش داده شده است.
در شکل زیر رطوبت موجود در یک کارخانه کنترل می شود و در صورت پایین آمدن یا بالا رفتن رطوبت، لامپ هشدار روشن می شود و بوق اخطار به صدا در می آید.
 
 
 
سنسور رطوبت در اتاق نگهداری گیاهان نصب شده است و رطوبت و دمای اتاق را گزارش می کند و باعث به کار افتادن هیتر یا رطوبت ساز جهت تنظیم دما و رطوبت مطلوب می شود.