زیمنس کنترل

کد : 44718

شیفت رجیستر و شمارنده ها و کاربرد آن ها در اتوماسیون صنعتی زیمنس

شیفت رجیستر و شمارنده ها و کاربرد آن ها در اتوماسیون صنعتی زیمنس

شیفت رجیستر

در نمایندگی زیمنس ثباتی که بتواند اطلاعات دودویی اش را به سمت راست  یا چپ یا جابه جا کند،شیفت رجیستر یا ثبات جابجایی نامیده می شود.بازم به ذکر است که شیفت دادن یک عدد به تعداد n بار به سمت راست،برابر با تقسیم آن عدد به 2n است.IC مربوط به این ثبات IC74HC595 است که یک شیفت رجیستر 8 بیتی است. پایه های 16 و 8 این IC مربوط به تغذیه 5 ولت  این IC است. پایه هایی که با Q7 تا Q0 و Q7’ نشان داده شده پایه های خروجی شیفت رجیستر هستند. پایه DS مربوط به ورود اطلاعات است و باید صفر و یک ها را ازاین پایه به خروجی،شبفت بدهیم. پایه ST_CP،SH_CP مربوط به کلاک پالس هستند.

 

شیفت رجیستر دارای انواع مختلف است:

  • (SISO)  Serial Input Serial Output   (ورودی و خروجی به صورت سریال)
  • (SIPO)  Serial Input Paraller Output  (ورودی سریال و خروجی به صورت موازی)
  • (PISO)  Parallel Input Serial Output   (ورودی موازی و خروجی به صورت سریال)
  • (PIPO)  Parallel Input Parallel Output   (ورودی و خروجی به صورت موازی)

 

شمارنده ها (Counters)

در اتوماسیون صنعتی زیمنس ثباتی که با اعمال پالس های ورودی وارد رشته  حالات از پیش تعیین شده ای می شود،شمارنده نام دارد.پالس های ورودی می تواند پالس های ساعت یا از یک منبع بیرونی با توالی ثابت یا متغیر باشد و رشته حالات ممکن است رشته اعداد دودویی یا رشته حالات دیگری باشند. شمارنده هایی که رشته اعداد دودویی را دنبال می کنند،شمارنده دودویی نامیده می شوند. یک شمارنده n بیتی متشکل از n فلیپ فلاپ بوده و می تواند از0 تا (2n-1)را بشمارد. یکی از ICهای مربوط به شمارنده IC 74168 است که یک شمارنده 4 بیتی بوده و قابلیت شمارش بالا و پایین را داراست. در شکل زیر پایه های این IC مشخص شده است.

 

شیفت رجیستر و شمارنده ها و کاربرد آن ها در اتوماسیون صنعتی زیمنس 1

 

شمارنده ها را می توان به دو دسته 1-آسنکرون(غیرهمزمان)2-سنکرون(همزمان) تقسیم کرد.اشکال موجود در شمارنده های آسنکرون که در نهایت منجر به ساخت شمارنده های سنکرون شد این بود که در شمارنده های آسنکرون به دلیل عدم همزمانی پالس ها در فلیپ فلاپ ها در فرکانس های بالا،شمارنده ها دچار اختلال در شمارش می شدند،به همین خاطر شمارنده های سنکرون که نیاز به طراحی دارد را مطرح کردند و در نهایت این شمارنده ها توانستند اشکال موجود در شمارنده های آسنکرون را کاملا برطرف نمایند. در این شمارنده ها پالس ساعت تمامی فلیپ فلاپ ها،همزمان اعمال می شود.