زیمنس کنترل

کد : 42409

نمایندگی زیمنس: چند نکته در رابطه با عمل Force

نمایندگی زیمنس: چند نکته در رابطه با عمل Force
در نمایندگی زیمنس برای Force کردن متغیر ها لازم است به نکات زیر توجه شود :
اکثر CPU های S7-300 فقط می توانند I و Q که Peripheral نباشند را Force کنند ( به غیر از CPU 318-2DP و بالاتر ) ولی CPU  های S7-400 علاوه بر موارد فوق ، میتوانند M و آدرس های Peripheral را نیز Force نمایند. جدول زیر Modify و Force را برای CPU های S7-300 و S7-400 نشان می دهد.


نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 1
پارامتر های قابل Force در سیستم های مختلف


 
همانطور که ملاحظه می شود ، امکان Force برای I/O های Peripheral در CPU 318-2DP به بالا وجود دارد.
پنجره ی Force تنها در حالت ارتباط واقعی با CPU باز می شود ، بنابراین با Simulation جواب نمی دهد.
با انتخاب انجام عمل Force تمام متغیر هایی که رو به روی آنها مقدار وارد شده است ، Force خواهند شد و با انجام Stop Forcing به طور کلی Force از روی تمام متغیر ها برداشته می شود.
اگر بخواهیم مقدار Force برای تمام متغیر ها در ستون Force بماند و پاک نشود و در عین حال با انجام عمل Force فقط تعدادی از متغیر ها Force شوند ، لازم است ابتدا بر روی متغیر هایی که نمی خواهیم Force شوند ، کلیک کرده و سپس از Toolbar فوق روی گزینه ی Row Not Effective کلیک کنیم ، سپس عمل Force را انجام دهیم. در این صورت ، فقط متغیر هایی Force می شوند که علامت     نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 2      ندارند. شکل محیط Force را مشاهده کنید.

 
نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 3



در حالتی که تعدادی از متغیر ها و یا همه ی آنها Force هستند و بخواهیم فقط برخی از آنها را از حالت Force خارج کنیم ، لازم است ابتدا بر روی گزینه های مورد نظر کلیک کرده ، سپس علامت Row Not Effective را بر روی آن قرار داده و در نهایت ، مجدداً Force کنیم. با این عمل ، آیتم هایی که علامت       نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 2      دارند از Force خارج شده و تاثیری بر روی دیگر متغیر ها نمی گذارد.

 
نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 4


اگر در پنجره ی VAT عمل Every Cycle Modify انجام شود و پس از آن پنجره ی VAT را ببندیم ، مقدار Modify از بین خواهد رفت. ولی مقدار Force با بستن پنجره ی آن ، قطع ارتباط PG با PLC ، Power Off/On نمودن PLC در حالت وجود باتری Backup یا کارت MMC در S7-300 برداشته نمی شود. به عبارت دیگر ، راه های برداشتن Force یکی عمل Stop Forcing به صورت نرم افزاری در پنجره ی Force و دیگری MRES نمودن CPU میباشد.
اگر متغیر ها در حال Force باشند ، برای بستن پنجره نیازی به ذخیره سازی آن نیست ، زیرا پس از باز نمودن مجدد این پنجره تمام متغیر ها دیده می شوند. ولی اگر Force برداشته شود و بخواهیم جدول را ذخیره کنیم ، تحت عنوان VAT در زیر مجموعه ی Blocks از پروژه ذخیره می شود ، چرا که پنجره Force معادل Offline ندارد. حال ، برای بازیابی مجدد این متغیرها و وارد نمودن آنها به پنجره ی Force لازم است ابتدا پنجره ی Force باز شود. این کار را میتوان در محیط Simatic از منوی PLC > Display Force Values انجام داد. در این حالت ، پنجره ی Force باز شده ولی خالی از متغیر هاست. مانند شکل زیر :
 

نمایندگی زیمنس چند نکته در رابطه با عمل Force 5


در اینجا ، لازم است از طریق منوی Insert > variable Table متغیر هایی که قبلاً در محیط پروژه ذخیره کرده ایم را وارد پنجره Force کنیم.