زیمنس کنترل

کد : 40377

استفاده از فانکشن های استاندارد در اتوماسیون زیمنس

استفاده از فانکشن های استاندارد در اتوماسیون زیمنس
منظور از فانکشن های استاندارد ، فانکشن ها و فانکشن بلاک هایی هستند که در Library نرم افزار S7 زیمنس موجود می باشند. این فانکشن ها در برنامه LAD/STL/FBD و در قسمت Program Element زیمنس قرار دارند و قادر هستند برخی عملیات پیچیده که کاربر در منطق کنترلی سیستم به آنها نیاز پیدا میکند را انجام دهند. اگر چه امکان نوشتن چنین برنامه هایی توسط کاربر نیز وجود دارد ، ولی در صورت وجود چنین فانکشن هایی چندان ضرورتی ندارد.
به هر حال ، ممکن است ترجیحاً طراح برنامه ، برای عملیات پیچیده ای که در پروسه های مختلف استفاده میشود ، خود اقدام به نوشتن فانکشن های خاصی کند و از آنجایی که دانش فنی آن به خود شخص اختصاص دارد ، میتواند آن را Protect کند.

استفاده از فانکشن های استاندارد در اتوماسیون زیمنس 1

در اتوماسیون زیمنس صدا زدن فانکشن های استاندارد هیچ تفاوتی با صدا زدن فانکشن های معمولی که توسط کاربر نوشته شده را ندارد. بدیهی است FB ها و SFB ها لازم است همراه با دیتا بلاک (DB) زیمنس فراخوان شوند.
همه فانکشن و یا فانکشن بلاک های استاندارد که از طرف SIEMENS ارائه شده اند ، Protect هستند ، یعنی کاربر اجازه دیدن محتویات آن را ندارد. با انتخاب هر کدام از آنها میتوان در محیط Simatic Manager نمایندگی زیمنس شکل قفل را کنار آیکن آنها مشاهده نمود.
در زیر مجموعه Standard Library خانواده های مختلفی از فانکشن های استاندارد لیست شده اند. نکته دیگری که در اینجا لازم به ذکر است که کاربر میتواند در صورت نیاز Library جدیدی ایجاد کند و FC و FB های دلخواه را به آن اضافه کند. این کار برای فانکشن هایی که در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد ، مفید است.