زیمنس کنترل

کد : 38147

اتوماسیون صنعتی زیمنس: نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی

اتوماسیون صنعتی زیمنس: نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی
در اتوماسیون صنعتی زیمنس پس از ایجاد Shared DB و اختصاص اسامی مختلف مناسب با Type آنها در DB آدرس های مطلق ساخته می­شوند. حال ، می­توان از آنها در برنامه نویسی و در بلاک های FB , FC و OB استفاده نمود. مانند تمام متغیر ها که در Step7 فرمت نوشتاری خاصی دارند که باید رعایت شود ، آدرس دهی متغیر های DB نیز شناسه های خاصی دارند.
برای آدرس دهی آنها سه روش وجود دارد:
روش اول: در این روش ، لازم است برای خواندن یا نوشتن دیتا در DB آن را توسط دستور Open DB در پوشه ی DB Call باز کرده و سپس ، مطابق با جدول زیر از آدرس ها استفاده کنیم. در عمل ، از این روش کمتر استفاده می­شود ، زیرا هر دستور Open DB یک DB را باز کرده و آماده ارسال و دریافت می­کند. در عین حال ، DB قبلی بسته خواهد شد که این اشکال روش اول است.

 
اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 1

اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 2
نمایندگی زیمنس

مثال زیر ، وضعیت آدرس دهی به روش اول را به زبان STL نشان می­دهد.
 
اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 3

نمایندگی زیمنس ایران


روش دوم: در این روش ، دستور Open به همراه فرمت آدرس وارد می­شود ، بنابراین لازم نیست از گزینه ی DB Call استفاده شود. جدول زیر ، انواع آدرس دهی به روش دوم را نشان می­دهد.

اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 4

نمایندگی زیمنس تهران


با این روش ، حجم برنامه نویسی کاهش یافته و قابلیت هایی مانند استفاده از آدرس دو DB در یک Network امکان پذیر می­شود. شکل زیر ، تعریف آدرس دهی با روش جدید را نشان می­دهد.

اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 5

پی ال سی زیمنس


روش سوم: این روش بهترین راه آدرس دهی متغیر های DB است. همانطور که مشاهده می­شود ، آدرس های DB در کنار یکدیگر طولانی و به کارگیری آن ها مشکل می­شود. برای اجتناب از این مشکل ، می­توان از اسامی سمبلیک برای سهولت استفاده از آدرس ها در محیط برنامه استفاده نمود.
برای این کار ، می­توان در محیط برنامه نویسی و در فیلد مورد نظر راست کلیک کرده سپس از منوی باز شده گزینه ی Insert Symbol را انتخاب نمود. حال ، با استفاده از پنجره ی باز شده (مانند شکل زیر ) می­توان نام مورد نظر را انتخاب نموده و از آنجایی که تمام عناصر وارد شده در DB باید نام سمبلیک داشته باشند ، تمام اسامی دیده می­شوند. کاربر می­تواند با ماوس آن نام را انتخاب کند.


اتوماسیون صنعتی زیمنس نحوه ی آدرس دهی DB ها در برنامه نویسی 6

کنترل زیمنس مناسب ترین قیمت در اتوماسیون صنعتی و بهترین خدمات پس از فروش