زیمنس کنترل

کد : 36078

انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس

انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس
در مقایسه با بلاک های منطقی ، بلاک های داده (DB ها) تنها برای ذخیره کردن داده های کاربر مورد استفاده قرار میگیرند. این داده ها ، در واقع داده های ثابتی هستند که در مواقع فراخوانی بلاک های منطقی به عنوان ورودی این بلاک ها به کار میروند . بطور کلی DB ها به دو دسته تقسیم میشوند:
1- Shared DB در اتوماسیون صنعتی
2- Instance DB در اتوماسیون صنعتی

Shared DB ها:
داده های ذخیره شده در این بلاک ها ، همه ی بلاک های منطقی (OB,FB,FC) قابل دسترسی هستند . هنگامی که یکی از این بلاک های منطقی در برنامه فراخوانی میشود ، علاوه بر اینکه مقداری از فضای حافظه پشته داده های محلی (Local Data Stack) را به خود اختصاص میدهد ، میتواند فضایی از حافظه را نیز به عنوان DB به خود اختصاص دهد.

Instance DB ها:
بر خلاف بلاک های داده مشترک ، این بلاک ها تنها توسط بلاک های منطقی خاص قابل دسترسی هستند. (FB) اینکه هر بلوک داده خاص (Instance DB) توسط کدام بلوک منطقی قابل دسترسی باشد ، در موقع ایجاد بلوک داده در نرم افزار زیمنس STEP7 مشخص میشود.



48 انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس 1
 

اتوماسیون صنعتی زیمنس SDB (System Data Block):
این بلاک ها ، همانطور که از نامشان پیداست ، DB از نوع سیستمی هستند . این بلاک ها به صورت مستقیم توسط کاربر ساخته نمی­شوند ، بلکه اطلاعاتی چون پیکربندی سخت افزار ،شبکه ،تنظیمات سیستمی در آن قرار میگیرد. به عنوان مثال ، پس از Save And Compile در برنامه ی HW Config تعدادی SDB در زیر مجموعه ی Blocks از پروژه و در پوشه ی System Data ساخته میشود . جدول زیر ، محتوی پوشه System Data  زیمنس را نشان می­دهد. این اطلاعات به PLC دانلود شده و بر اساس آنها ، PLC می­تواند سخت افزار پیکربندی شده را تشخیص دهد.


48 انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس 2

(FB) Function Block  اتوماسیون صنعتی زیمنس: FB ها بلاک هایی هستند که خود کاربر آنها را برنامه ریزی میکند . FB ها بلاک های حافظه دار می­باشند. حافظه ی آن یک دیتا بلاک خاص است . وقتی FB صدا زده می­شود ، باید همراه با آن نام دیتا بلاک که حافظه ی آن تلقی می­شود را نیز به کار برد . مثال:


48 انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس 3
CALL FB1 , DB1

برنامه ای که در یک  FB  نوشته میشود  ، در هر بار فراخوانی آن  FB توسط بلاک های دیگر ، اجرا می­گردد . بنابراین ، میتوان قسمت هایی از برنامه را که به طور متناوب مورد نیاز هستند ، در یک FB نوشت و هربار که به آنها نیاز بود ، تنها FB را فراخوانی کرد . اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران
(FC) Function: این بلاک را نیز کاربر باید خود برنامه نویسی کند . این بلاک ، یک بلاک منطقی بدون حافظه (without memory) است . در واقع ، این عمده تفاوت بین FB ها ، و FC ها است و به لحاظ کاربرد این دو بلاک شبیه هم هستند . این بلاک ها میتوانند برای ایجاد توابعی نظیر توابع ریاضی به کاربرده شوند.



48 انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس 4
Call FC 1

 
تعداد بلاک ها با توجه نوع CPU متفاوت است. جدول زیر تعداد بلاک ها را در چند CPU مختلف مقایسه کرده است:

48 انواع Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس 5

کنترل زیمنس، نماینده اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران