زیمنس کنترل

کد : 35033

نحوه ی به کار گیری کارت های RAM و Flash در اتوماسیون صنعتی زیمنس

نحوه ی به کار گیری کارت های RAM و Flash در اتوماسیون صنعتی زیمنس
-    کارت حافظه از جنس RAM دراتوماسیون صنعتی زیمنس
این نوع کارت برای توسعه حافظه ی Load Memory استفاده می شود. با توجه به جنس آن در صورت قطع تغذیه و عدم کارایی باتری Backup ، اطلاعات آن پاک می شود. نکته ی مهم این است که پس از اضافه کردن کارت RAM ، حجم آن به حجم حافظه ی RAM داخلی اضافه می شود و این دو با یکدیگر تلفیق می گردند. این وضعیت را می توان از طریق  سربرگ Memory از پنجره ی Module Information مشاهده کرد. این در شرایطی است که کامپیوتر به CPU متصل شده باشد. بدیهی است که اگر کارت RAM از اسلات خود خارج شود، تمام داده های آن پاک می شود.

-    کارت حافظه از جنس Flash دراتوماسیون صنعتی زیمنس
از لحاظ ظاهری ، این کارت کاملاً شبیه نوع RAM است ، ولی ساختمان داخلی آن EPROM زیمنس می باشد. در صورتی که از این کارت استفاده شود، اطلاعات آن در شرایط مختلف مانند قطع جریان الکتریکی پایدار است. به عبارت دیگر، پایداری اطلاعات در این حافظه نیازی به برق و باتری ندارد. این کارت را میتوان از طریق USB Prommer یا PG جداگانه برنامه ریزی کرده و سپس، در اسلات CPU زیمنس قرار داد و یا به روش معمول، ابتدا بر روی CPU زیمنس نصب شده و سپس برنامه ریزی شود. نکته ای وجود دارد این است که روش دانلود نمودن اطلاعات به کارت Flash با دانلود به کارت RAM در S7-400 زیمنس کاملاً متفاوت است .
می توان یک Backup زیمنس کامل از کل پروژه ی طراحی شده به عنوان یک فایل جدا را در کارت های Flash  ذخیره نمود و در صورت نیاز ، آن را بازیابی کرد . این عملیات با کارت RAM زیمنس امکان پذیر نیست.

مراحل قرار دادن کارت حافظه در اسلات CPU زیمنس
مراحل نصب کارت MC برای RAM و Flash فرقی ندارد و به روش زیر انجام می شود:
1-  ابتدا کلید انتخاب وضعیت مد های کاری CPU زیمنس را در وضعیت Stop قرار دهید.
2-  کارت حافظه را با توجه به دایره مشکی روی آن که به سمت بالا باشد ، وارد کنید.
3-  در این حالت ، چراغ Stop به صورت Flashing ظاهر می شود که تقاضای MRES را نشان میدهد. در این مرحله ، لازم است کلید انتخاب مد های کاری را 3 ثانیه در حالت MRES نگه داشته و سپس رها کنید تا چراغ Stop ثابت شود.
کارت های حافظه به لحاظ شکل ظاهری مشابه شکل زیر می باشند و توسط یک پوشش مقاوم فلزی محافظت می شوند. این کارت ها در شیاری که در جلوی CPU زیمنس تعبیه شده است، قرار داده می شوند و جهت قرار گرفتن کارت در شیار کاملاً از روی شکل ظاهری آن مشخص است. ( دایره مشکی به سمت بالا باشد).


نحوه ی به کار گیری کارت های RAM و Flash زیمنس 1


 از کارت حافظه با چه حجمی استفاده کنیم ؟
حجم کارت حافظه مورد استفاده در درجه اول به اندازه ی برنامه کاربر و علاوه بر آن ، به حافظه ی اضافی مورد نیاز در نتیجه ی استفاده از ماژول های توابع خاص و ماژول های پردازنده ارتباطی بستگی دارد. اما در حالت بهینه ، حافظه ی برنامه باید با استفاده از کارت حافظه ای به حجم حداقل برابر با حجم حافظه ی Work Memory گسترش داده شود.

حافظه ی Work Memory در اتوماسیون s7400 زیمنس
حافظه ی اجرایی برنامه ها بوده و از جنس RAM می باشد. یکی از تفاوت های مهم S7-300 با S7-400 در این بخش است . جداول PII و PIQ در S7-300 به عنوان حافظه ی System Memory استفاده می شدند. این حافظه یک بخش ثابت و غیر قابل تغییر بود. ولی PII و PIQ در S7-400 در حافظه ی Work Memory قرار داشته و بنابراین ، حجم آن قابل تغییر است. به طور کلی، قسمت هایی از حافظه را که در اکثر CPU های S7-400 زیمنس قابل تغییر هستند ، می توان به شرح زیر نام برد:

جدول PII
جدول PIQ
Communication Resource
Diagnostic Buffer
Local Data

نکته ی 1: برای تغییر میزان ظرفیت عناصر موجود حافظه ی Work Memory مانند PII و PIQ ، باید توجه نمود که افزایش آنها سبب کاهش حافظه ی مربوط به پردازش برنامه شده و سرعت CPU را کاهش می دهد . از این رو ، توصیه می شود که حجم عناصر حافظه با توجه به نیاز افزایش داده شود.

نکته ی 2 : سخت افزار حافظه ی Work Memory در تمام CPU های 300 و 400 زیمنس به غیر از CPU 417-4 و CPU 417-4H غیر قابل تغییر است. در CPU های 417-4H و 417-4 از طریق باز کردن بدنه ی سمت چپ آن و عوض کردن این حافظه می توان حجم آن را تغییر داد. این CPU ها دو اسلات در بدنه ی کناری خود دارند. به شکل زیر توجه کنید:



در هر اسلات مطابق با جدول زیر می توان کارت Work Memory را نصب کرد.

نحوه ی به کار گیری کارت های RAM و Flash زیمنس 3

حافظه ی System Memory
حافظه ی سیستمی از جنس EPROM است و عناصری مانند تایمر ها ، کانتر ها ، متغیر های حافظه و ... در آن قرار دارد.

نحوه ی به کار گیری کارت های RAM و Flash زیمنس 4

حافظه ی Retentive Memory
حافظه ی ماندگار است که با توجه به نیاز کاربر می­تواند بخشی از عناصر حافظه ی System Memory را در آن قرار دهد. همچنین ، در برخی از CPU ها که دیتا بلاک غیر ماندگار دارند ، در حافظه ی ماندگار امکان تعریف دیتا بلاک نیز وجود دارد.


براس سفارش انواع کارت های RAM و Flash زیمنس می توانید با نمایندگی زیمنس ایران، شرکت کنترل زیمنس تماس بگیرید.