زیمنس کنترل

کد : 32848

مدهای کاری در CPU زیمنس توصیف شده توسط شرکت زیمنس

مدهای کاری در CPU زیمنس توصیف شده توسط شرکت زیمنس
مدهای کاری CPU عبارتند از:
Stop : در این مد، پردازش برنامه متوقف می شود، CPU به I/O ها دسترسی ندارد و بصورت Read و Write قابل دسترسی است. یعنی، می توان برنامه آن را خواند و یا برنامه جدیدی را به آن انتقال داد که کاربر زیمنس درنمایندگی زیمنس به آن دسترسی دارد.
Run : در این مد، برنامه ی از پیش دانلود شده به CPU زیمنس، اجرا می شود و CPU به I/O ها دسترسی دارد. در CPU های قدیمی زیمنس مد RUN بصورت Read Only است، یعنی نمی توان برنامه ی جدیدی را به آن Download کرد. ولی در CPU های جدید، در مد RUN نوشتن و خواندن امکان پذیر بوده در واقع، بصورت RUN-P است که با توجه به میزان دقت توسط شرکت زیمنس در تهران طراحی می شود.
RUN-P : در CPU های قدیمی این مد وجود داشت. (RUN Program) در این مد نیز برنامه اجرا شده و cpu به I/O ها دسترسی دارد. در عین حال، CPU بصورت Read و Write قابل دسترسی است، یعنی امکان دانلود و آپلود وجود دارد.

نکته: در CPU های قدیمی زیمنس سلکتور سوئیچ بصورت یک کلید طراحی شده بود، بطوریکه اگر CPU در مد Run قرار می گرفت، امکان خارج کردن این کلید از محل آن وجود داشت. در این حالت، بدون دسترسی فیزیکی به این کلید، تغییر مد های کاری ممکن نبود و از طرفی دیگر، همانطور که گفته شد، در مد Run امکان دانلود وجو نداشت، بنابراین این وضعیت یک Protection سخت افزاری به حساب می آید. این وضعیت در CPU های جدید وجود ندارد و Protection بصورت کاملاً نرم افزاری (Password) قابل پیاده سازی است.

MRES : این وضعیت کار در سیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس برای Reset کردن حافظه CPU بکار می رود. با این عمل، کلیه ی بخش های حافظه که از جنس RAM می باشند، پاک می شود. طراحی در CPU های قدیمی  زیمنس S7-300  که در نمایندگی زیمنس به این صورت بود که حافظه Load Memory آنها از جنس RAM و بصورت Internal استفاده می شد، بنابراین با عمل MRES(Memory Reset) اطلاعات دانلود شده به CPU به همراه بخش اجرایی حافظه پاک می شد. در CPU های جدید، حافظه بصورت External و از جنس Flash EPROM ارائه شده است. این حافظه بدون نیاز به برق و باطری و حتی با MRES پاک نمی شود. جزئیات بیشتر درباره ی حافظه ی CPU ها در بخش بعد آمده است.
برای ریست کردن CPU  زیمنس باید سوئیچ طبق سیکل زیر بین وضعیت MRES و STOP جابجا شود.

  1. سوئیچ در وضعیت Stop است و LED مربوط به Stop بصورت ثابت روشن می باشد.
  2. سوئیچ را از Stop به MRES می بریم و 3 ثانیه نگه می داریم و مجدداً آن را به Stop برمی گردانیم. در طول سه ثانیه، LED Stop 2 مرتبه با فرکانس 0.5Hz خاموش و روشن می شود.
  3. با کمی  مکث (حداکثر 3 ثانیه) مجدداً سوئیچ را از Stop به MRES می بریم .LED فوق به حالت چشمک زن سریع با فرکانس 2Hz در می آید.
حالت چشمک زن فوق نشان دهنده ی این است که حافظه ی CPU زیمنس  ریست شده است. اگر در این مرحله LED بصورت چشمک زن در نیامد، باید مراحل فوق از اول تکرار شود.
عملیات MRES بصورت نرم افزاری نیز امکان پذیر است. این کار را می توان از طریق منوی PLC در زیر برنامه های Simatic Manager انجام داد.
توالی عملیات MRES به صورت سخت افزاری
اگر در محیط HW Config باشیم، ابتدا روی CPU در اسلات شماره ی دو که CPU در آن قرار دارد، کلیک کرده و سپس، از طریق منوی PLC > Clear Reset را انتخاب می کنیم.
علاوه بر مد های کاری ذکر شده که توسط سلکتور CPU قابل انتخاب است، دو مد دیگر نیز وجود دارد که فقط بصورت نرم افزاری انتخاب می شود.



مدهای-کاری-در-CPU-زیمنس-توصیف-شده-توسط-شرکت-زیمنس


مد HOLD : در این مد، پردازش برنامه متوقف شده و کاربر می تواند برنامه را قدم به قدم توسط PG یا PC تست کند. این مد کاری برای تست و عیب یابی برنامه، به ویژه در زمانی بکار می رود که برنامه نویسی از نظر دستورات صحیح است، ولی بعلت وجود اشکال در منطق برنامه جواب مورد نظر بدست نمی آید. در این مد Debug کردن برنامه فعال می شود و می توان نقاط قطع (Breakpoint) تعریف نمود. استفاده از این ویژگی در حالت Test Mode امکان پذیر است، زیرا در شرایط نرمال فرآیند خطر آفرین است. به عبارت دیگر، مد Hold ترمزی برای مد Run است که اجرای طبیعی برنامه ها را متوقف می کند.
مد Start up : هرگاه CPU روشن شود یا وقتی CPU توسط سلکتور روی آن یا از طریق نرم افزار راه اندازی شود (زمانی که از مد Stop به Run وارد می شود)، ابتدا مد Start up طی می شود. مد Start up شرایط گذرایی با ویژگی های زیر است:

  • وضعیت سخت افزار چک می شود.
  • اگر برنامه ای برای راه اندازی نوشته شده باشد، اجرا می شود.
  • با توجه به نوع تنظیم راه اندازی ممکن است بخش هایی از حافظه پاک شود.
اگر بخواهیم مد های کاری CPU از طریق نرم افزار تغییر دهیم، از محیط HW Config پس از کلیک کردن روی اسلات شماره دو (CPU) از طریق منوی PLC > Operating Mode این کار را انجام می دهیم. در پنجره ی Operating Mode انواع روش های راه اندازی وجود دارد.

کنترل زیمنس تنها وارد کننده مستقیم اتوماسیون صنعتی زیمنس از آلمان