زیمنس کنترل

کد : 32795

نحوه ی استفاده از رک اضافی برای PLC S7-300

نحوه ی استفاده از رک اضافی برای PLC S7-300
رک اصلی را Central و رک اضافی را Expansion می گویند. اگر تعداد I/O ها زیاد باشد و رک اصلی پر شود، از رک اضافی استفاده می شود. کابلی که رک اضافی را به رک اصلی وصل می کند، طول محدودی دارد، بنابراین رک اضافی نمی تواند زیاد دور از رک اصلی قرار گیرد. به عبارت دیگر، استفاده از رک اضافی وقتی مناسب است که سیگنال های فیلد (Field) بصورت متمرکز و با فاصله ی کم نسبت به PLC باشند. درغیر اینصورت، یعنی اگر سیگنال ها بصورت پراکنده و توزیع شده باشند، رک اضافی راه حل مناسبی نیست و استفاده از شبکه روش بهینه می باشد.
برای وارد کردن رک اضافی در HW Config آیکن Rail را با ماوس به پنجره سمت چپ Drag کرده و یا یکبار با ماوس در پنجره سمت چپ در فضای خالی کلیک می کنیم ، بطوریکه دیگر رک اصلی که صفر یا (0)UR نام گذاری شده است، فعال نباشد. در این حال، با هر بار کلیک روی آیکن ریل در پنجره ی کاتالوگ، یک رک جدید وارد پنجره سمت چپ می شود.
بطور کلی در S7-300 می توان ماکزیمم 3 رک اضافی در کنار رک اصلی اضافه کرد. ارتباط بین رک اصلی و رک اضافی توسط IM انجام می شود.

تذکر: برخی CPU های 300 رک اضافی را ساپورت نمی کنند (مانند CPU 312) در این حالت، کاربر نمی تواند رک اضافی به پنجره وارد نماید و با پیغام خطا مواجه می شود. برخی از CPU ها فقط یک رک اضافی را ساپورت می کنند (مانند CPU 312IFM).

ترتیب ماژول ها در رک اضافی مانند رک اصلی است، با این تفاوت که رک اضافی CPU ندارد. یعنی در پیکربندی، اسلات دوم خالیست.



ترتیب ماژول ها در رک اضافی

شماره اسلات ماژول های مجاز
1 PS
2 خالی
3 IM
11 - 4 SM و CP و FM

شرکت کنترل زیمنس، وارد کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران