زیمنس کنترل

کد : 32794

مبدل های رابط بین PC و PLC زیمنس

مبدل های رابط بین PC و PLC زیمنس

 برای برقرار کردن ارتباط بین PC و PLC لازم است از سخت افزارهای مخصوصی استفاده شود که می تواند یکی از موارد زیر باشد:

 

 PC Adapter 

این آداپتور می تواند از یک طرف به پورت MPI یا DP کنترل کننده و از سمت دیگر به کامپیوتر وصل شود. بطور کلی، دو نوع آداپتور وجود دارد که یک نوع به پورت USB و نوع دیگر به (COM) RS232 متصل می گردد. شکل زیر، آداپتور قابل اتصال به پورت USB را نشان می دهد.

 

 

 

مبدل های رابط بین PC و PLC

 
PC Adapter هایی که امروزه ساخته می شود، همگی بصورت USB هستند و سری جدید آنها با نام PC Adapter USB A2 ارائه می شود.

(نمایندگی زیمنس)

 

 

 کارت برای نصب در اسلات PCI کامپیوتر 

با نصب این کارت، خروجی مستقیماً توسط کابل و کانکتور به PLC متصل شده و نیازی به آداپتور بیرونی نمی باشد، مانند کارت CP5611.

 

 

 

 

مبدل های رابط بین PC و PLC


 
کارت CP5611 بصورت Plug And Play نصب شده و درایور جداگانه برای نصب ندارد. در ضمن، با این کارت علاوه بر قابلیت برقراری ارتباط با کامپیوتر، (PG Operation) می توان در شبکه Profibus قابلیت PC Base Station را پیاده سازی نمود.

 

 کارت برای نصب به صورت PCMCIA 
این کارت برای نصب در اسلات های مخصوص Notebook استفاده می شود و عملکرد آن همانند CP5611 است.

 

تذکر :
اگر بجای کامپیوتر از PG استفاده شود ، نیازی به استفاده از مبدل های فوق نیست. PG ها زیمنس بصورت compact دارای پورت های مختلف خروجی هستند که مستقیماً به plc وصل می شود.

نکته :
CPU هایی که دارای پورت Profinet هستند، نیاز به مبدل خاصی برای ارتباط با این پورت ندارند. کارت شبکه LAN کامپیوتر را می توان با یک کابل اترنت صنعتی مستقیماً به پورت Profinet روی CPU متصل کرد.



پس از اینکه کارت ارتباطی در اسلات کامپیوتر قرار گرفت و توسط کابل ارتباطی به پورت PLC متصل شد، باید تنظیم های لازم انجام شود. برای PC Adapter نیز ابتدا آن را به پورت plc وصل کرده و سپس، ارتباطش را با کامپیوتر توسط کابل برقرار می کنیم.
تنظیمات لازم توسط برنامه ی Set PG/PC Interface که آیکون آن را بعد از نصب step7 می توان در Control Panel مشاهده کرد، امکان پذیر است. فرض کنید می خواهیم تنظیمات آداپتور را انجام دهیم. با کلیک کردن روی آیکونset PG/PC Interface  صفحه روبرو باز می شود:

 



مبدل های رابط بین PC و PLC
 
PC Adapter(MPI) در حالتی انتخاب می شود که آداپتور به پورت MPI مربوط به PLC متصل باشد.
PC Adapter(Profibus) در حالتی انتخاب می شود که آداپتور به پورت DP مربوط به PLC متصل باشد.
PC Adapter(Auto) هر دو حالت فوق را پوشش می دهد.
با کلیک روی properties می توان مشخص کرد که آداپتور به کدام پورت خروجی کامپیوتر متصل شده است (USB , COM) سایر پارامترها را معمولاً لازم نیست برای آداپتور تغییر بدهیم. اگر Adapter از نوع USB باشد، سرعت تبادل دیتای آن مشخص بوده (Transmission rate) و نیازی به تنظیم دیگری ندارد، ولی اگر از نوع RS232 باشد، سرعت پیش فرض آن 19200 می باشد. اگر 38400 انتخاب شود، بشرط اینکه کابل ارتباطی آن را ساپورت کند (مثلاً کابل 6ES7972-0CA20-0XA0 نباشد) باید این تنظیم را توسط Dip سوئیچ روی آداپتور در حالتی که اکتیو نیست، نیز انجام شود.

نکته :
اگر گزینه های  PC Adapterدر لیست دیده نشود، باید ازطریق قسمت Add/Remove و گزینه Select آن را نصب کنیم.


 
مبدل های رابط بین PC و PLC

نکته :
در نسخه های قبلی step7 لازم بود پس از نصب s7 نرم افزار pc adapter جداگانه نصب شود که در حال حاضر ، این نرم افزار به همراه step7 v5.5 وجود دارد.



جهت ارائه خدمات بیشتر با شرکت کنترل زیمنس (نمایندگی رسمی زیمنس و اتوماسیون صنعتی) تماس بگیرید.