زیمنس کنترل

کد : 32767

کار با Simatic Manager

کار با Simatic Manager
شروع کار با Simatic Manager
پس از آشنایی کاربران زیمنس از اتوماسیون صنعتی زیمنس حال وقت آن رسیده تا کار با نرم افزار زیمنس را آغاز کنیم.
همانطور که اشاره شد، Simatic Manager برنامه زیمنس اصلی است که کاربر نیاز به اجرای آن دارد. پس از نصب Step7 آیکن این برنامه روی صفحه Desktop ظاهر می شود و می توان آنرا با استفاده از آیکن مخصوص اجرا نمود.
با اجرای Simatic Manager معمولاً پنجره Wizard ظاهر می شود که توسط آن می توان بخشی از امور مورد نیاز را انجام داد. انتخاب CPU و بلاک های برنامه نویسی می تواند با Wizard دنبال شود، در شرایطی که با PLC واقعی سروکار دارید، توصیه می شود که ضمن غیر فعال کردن Wizard (توسط چک باکس پایین آن) کار را بصورت دستی ادامه دهید.
پس از Cancel کردن Wizard به محیط Simatic Manager وارد می شویم . قدم های زیر بترتیب برداشته می شوند .
نمایندگی زیمنس (کنترل زیمنس )برنامه سیماتیک را قدم به قدم تشریح می نماید:
قدم اول : ایجاد پروژه زیمنس (Project)
پروژه زیمنس چیست؟ پروژه زیمنس، مجموعه ای است که اطلاعات پیکربندی سخت افزار زیمنس، شبکه زیمنس و برنامه نویسی PLC زیمنس را در بر می گیرد.
برای ایجاد پروژه ی زیمنس جدید لازم است از طریق منوی File گزینه New را انتخاب کنید، پنجره ای باز می شود. لازم است در کادر Name یک نام متناسب با پروژه زیمنس وارد شود. همچنین، می توان پروژه هایی که قبلاً توسط کاربر زیمنس ساخته شده است را در قسمت بالای آن مشاهده کرد (ولی از این قسمت باز نمی شوند) و در کادر Storage Location Path می توان محل ذخیره سازی پروژه را تغییر داد.
Libraries: در نرم افزار Simatic Manager تعدادی بلاک آماده و از قبل برنامه نویسی شده به منظور انجام وظایف خاص قرار داده شده است که کاربر می تواند از آنها در برنامه ی خود استفاده کند. این بلاک ها در سربرگ Libraries وجود دارند.
Sample Projects: در این سربرگ تعدادی پروژه ی آماده و برنامه نویسی شده بعنوان نمونه قرار داده شده است. کاربر می تواند ضمن اجرای آنها، با نکات مربوط به پیکربندی سخت افزاری، برنامه نویسی و تنظیمات شبکه در یک پروژه ی صنعتی آشنا شود.
پس از ایجاد یک پروژه ی جدید با وارد کردن اسم دلخواه اینکار را انجام داده و می بینیم که پنجره جدیدی باز می شود.
در این مرحله، برای برداشتن قدم بعدی دو انتخاب وجود دارد. انتخاب اول این است که ابتدا سخت افزار را پیکر بندی کرده و سپس به آن برنامه اختصاص دهیم و انتخاب دوم اینکه ابتدا برنامه نویسی را انجام داده و در آخر سخت افزار را معرفی کنیم. هر دو روش فوق امکان پذیر است. فلوچارت مراحل کار با Step7 که قبلاً ارائه شد، این موضوع را نشان می دهد.
در روش اول با منوی Insert > Station سخت افزار را انتخاب کرده و در روش دوم، با منوی Insert > Program بلاک های برنامه نویسی را وارد پروژه می نماییم.
راحت ترین و امن ترین روش توسط نمایندگی زیمنس کنترل انجام می پذیرد:
اما کدام روش بهتر است؟
در کاربرد هایی که بر اساس مطالعات فاز طراحی، سخت افزار سیستم مشخص و انتخاب شده است بهتر است در هنگام ایجاد پروژه نیز ابتدا سخت افزار انتخاب شده  و پس از تنظیم پارامتر ها و تعیین آدرس ها، برنامه نویسی انجام شود. اگر در این موارد ابتدا برنامه را بنویسیم، ممکن است بعد از انتخاب سخت افزار زیمنس، تغییر آدرس های برنامه ضرورت پیدا کند. در کاربرد هایی که یک برنامه ممکن است برای سیستم های مختلف بکار رود، می توان بدون انتخاب سخت افزار زیمنس، برنامه نویسی زیمنس را یکبار انجام داد و سپس، هربار آنرا به سخت افزار زیمنس مورد نظر کپی نمود. بنابراین، در مجموع برای کاربرد های معمول، روش اول بهتر است.
قدم دوم : ایجاد Station یا ایجاد Program
اگر روش اول مورد نظر باشد، از منوی Insert > Station می توان سخت افزار مورد نظر را انتخاب نمود.
Simaric 400 Station : یک Station ایجاد کرده که از آن برای پیکربندی و برنامه نویسی S7-400 استفاده می شود.
Simaric 300 Station : یک Station ایجاد کرده که از آن برای پیکربندی و برنامه نویسی S7-300 استفاده می شود.
Simatic H Station : برای پیکربندی و برنامه نویسی PLC های S7-400H و S7-400FH استفاده می شود.
Simatic PC Station(سیماتیک): برای پیکربندی کارت های ارتباطی (شبکه) که روی کامپیوتر نصب می شود و تنظیمات کامپیوتر وقتی از OPC یا سیستم PC Base Station استفاده می شود، بکار می رود.
Other Station : برای ارتباط دیگر محصولات ساخت زیمنس یا ساخت دیگر شرکت ها، بکار می رود . به عنوان مثال، اگر PLC آلن برادلی با S7 شبکه باشد، می توان آن را به عنوان یک Other Station معرفی کرد.
Simatic S5(سیماتیک): ارتباط PLC از نوع S5 با سیستم موجود (S7) را تعریف می کند . توجه داشته باشید که ماژول های S5 با برنامه STEP7 قابل پیکربندی و برنامه نویسی نیستند و سیستم S5 فقط بصورت یک باکس ظاهر می شود.
PG/PC: برای پیکربندی ارتباط کامپیوتر یا PG با PLC بکار می رود. لازم به ذکر است که بطور معمول برای انجام عملیات دانلود و آپلود ارتباط با PLC هیچ نیازی به تعریف این Station نیست. فقط در برخی از کاربرد های شبکه برای بهینه کردن پارامتر های باس ، این کار ضروری می باشد.
با کلیک کردن روی Station مورد نظر، آیکن آن به پنجره اضافه می شود.
باید خاطر نشان کرد که یک پروژه می تواند چندین Station را در بر داشته باشد. مثلاً چند PLC از نوع 300 یا 400 و یا ترکیبی از این دو به گونه ای که هر یک بخش جداگانه ای از فرآیند را کنترل نمایند. این Station ها می توانند از طریق شبکه به یکدیگر متصل باشند.
برای وارد کردن هر Station جدید، ابتدا لازم است با ماوس روی اسم پروژه در پنجره کلیک کرده و سپس، از منوی Insert > Station آن را وارد نماییم.
اگر روش دوم مدنظر باشد یعنی وارد کردن برنامه بدون انتخاب سخت افزار، مورد نظر باشد، از منوی Insert > Program > S7 Program استفاده می کنیم. بدیهی است که در این حالت فقط پوشه های مربوط به برنامه نویسی به پنجره اضافه می شوند.
قدم سوم: وارد کردن شبکه زیمنس
برای وارد کردن شبکه زیمنس، ابتدا روی اسم پروژه در پنجره کلیک کرده و سپس، از منوی Insert > Subnet آنرا به پروژه وارد می کنیم. البته این کار در ابتدا ضرورتی ندارد و بعداً می تواند با روش های دیگری که در بحث شبکه شرح داده خواهند شد، نیز انجام شود.


آخرین مقالات دنیای اتوماسیون صنعتی در کنترل زیمنس (نمایندگی محصولات شرکت زیمنس آلمان در تهران)