زیمنس کنترل

کد : 29257

نگاهی به زیمنس و نمایندگی زیمنس

نگاهی به زیمنس و نمایندگی زیمنس
خاندان زيمنس حق زيادي بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس اين خاندان، ورنر زيمنس كشاورز زاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است كه با همت والاي خود شركت عظيمي را تاسيس كرد كه امروزه به همين نام شناخته مي‌شود. 160 سال پيش اين اتفاق روي داد و در طي چندين دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌هاي ورنر، رهبري شركت را برعهده گرفتند و آن را از ميان طوفانهاي دو جنگ جهاني و رقابت با شركتهاي بزرگ سرفراز بيرون آوردند. ورنر زيمنس، خود يك شخصيت علمي و صنعتي بود كه اصول ديناموالكتريك را كشف كرد و بنيان مهندسي برق را تحكيم بخشيد و اكنون شركت زيمنس نيز در اين مسير به‌عنوان سرآمدترين شركت جهاني در صحنه حضور دارد. فروش شركت در سال 2006، از مرز 100 ميليارد دلار فراتر رفت و دامنه فعاليت آن به بيش از 190 كشور گسترش يافت. كلاوس كلاينفيلد مديرعامل كنوني شركت براي حفظ ميراث 160 ساله شركت و پاسداري از شان صدها اختراع و امتياز انحصاري آن، رو به آينده دارد و براساس برنامه افق 2020، تصويري از آينده ترسيم كرده است كه در آن شركت بتواند ارزش پايدار خلق كند.

تاريخچه
160 سال پيش، در سال 1847، مهندس جوان ورنر زيمنس شركت مشترك تلگراف زيمنسهالسكه را تاسيس كرد. او سالها در زمينه مباني مهندسي برق كار كرد و سرانجام در سال 1866 اصول ديناموالكتريك را كشف كرد. اين كشف، ايده استفاده از جريان برق را به‌عنوان يك منبع مولد مطرح ساخت. بدين ترتيب، شركتي كه او در جهت توسعه ايده‌ها و اختراعاتش تشكيل داد، روزبه‌ روز با كمك برادرش كارل زيمنس مسير پيشرفت و ترقي را پيمود. فرزند او، ويلهلم زيمنس كه از 1890 تا 1919 سمت مديريت شركت را به‌عهده داشت، نقش مهمي در توسعه شركت ايفا كرد. پس از او، تا سال 1941 فردريش، سومين فرزند ورنر زيمنس رهبري شركت را به‌عهده گرفت. باآغاز جنگ جهاني، نوه ورنر به‌مدت 15 سال مديريت شركت را انجام داد، اما كسي كه بيشترين نقش را در بازسازي زيمنس، پس از جنگ جهاني دوم ايفا كرد، نوه ديگر ورنر، ارنست زيمنس بود. هم او بود كه در سال 1966شركتي را كه امروزه به عنوان زيمنس (AG) مي شناسيم، تاسيس كرد و تا 1971 رهبري آن را به‌عهده داشت. مديريت در دهه بعد برعهده برنهارد پلتنر بود و دهه بعد نيز هاسين هالسكه اين مسئوليت را انجام داد. از سال 1992 كه هانريش پيرر رهبري شركت زیمنس را بردوش گرفت، زيمنس تحول يافت و از يك شركت متكي بر مشتريان عمومي در بازار به شركتي  نمایندگی زیمنس كه در بازار رقابت جهاني انتظارات سهامداران را برآورده مي‌ساخت، تبديل شد.
امروزه شركت زيمنس در حوزه‌هاي قدرت، اتوماسيون، كنترل، اطلاعات و ارتباطات، نيروگاه، پزشكي، حمل ونقل و خدمات فعاليت دارد و در برخي حوزه‌ها نظير صنعت اتوماسيون، فناوري سيستم‌هاي تصويربرداري طبي، نوآوري در مديريت اطلاعات فرايندهاي بهداشت و سلامت، سرآمد شركتهاي مهندسي برق و الكترونيك است.

چشم‌انداز
چشم‌انداز شركت زيمنس چنين است: عرضه‌كننده نوآوريهاي جهشي، ارائه‌دهنده مزيت رقابتي به مشتريان و خلق ارزش پايدار و گسترش نمایندگی زیمنس


تحقيق و توسعه
حوزه فعاليتهاي تحقيق و توسعه در زيمنس بسيار گسترده و متنوع است: مواد نوين، روشهاي بيومتري، تجهيزات نوين آناليز در پزشكي، بهداشت ديجيتال، ماشينها و شبكه‌هاي هوشمند، نرم‌افزار، فناوري حسگرها، منابع نوري جديد، روبوت‌ها، انرژي‌هاي تميز، خدمت از راه دور و تداركات و پشتيباني. در 100 سال گذشته، محققان زيمنس اولين لامپ پايدار را براي استفاده در فيلامان روشنايي ابداع كردند. 30 هزار مهندس نرم افزار در زيمنس به‌كار مشغول هستند. تعداد ثبت اختراع محققان شركت در سال 2005 بالغ بر 8800 بوده است.
در سال 2006،  10410  اختراع از جانب زيمنس به ثبت رسيده است. بدين ترتيب از لحاظ تعداد ثبت اختراع، شركت زيمنس در آلمان رتبه اول و در اروپا دوم و در آمريكا، دهم را داراست. هزينه تحقيق و توسعه، در سال 2006 در زمينه محصولات و سيستم‌هاي جديد 7/5 ميليارد يورو بوده است. از اين مقدار، 28 درصد در اطلاعات و ارتباطات، 19 درصد اتوماسيون و كنترل (پی ال سی زیمنس)، 20 درصد حمل ونقل، 16 درصد پزشكي، 9 درصد قدرت و 4 درصد روشنايي بوده است.
فرايند تحقيق و توسعه در زيمنس جهاني است. مراكز اصلي آن در آلمان، آمريكا، اتريش هندوچين مستقر هستند نماینده زیمنس . از 150 مركز تحقيق و توسعه، بيش از نيمي از آن در خارج از آلمان قرار دارد. حدود 50 هزار نفر كاركنان تحقيق و توسعه در 40 كشور جهان پراكنده هستند.


فرهنگ و ارزشهاي سازماني
ارزشهاي اصلي در  نمایندگی زيمنس شامل اصول شركت و سيستم‌هاي مديريتي است. هدف شركت مستحكم ساختن ارتباط با مشتريان است. شركت، نياز مشتري را در مركز فعاليتهاي خود قرار داده و معتقد است، موفقيت شركت به موفقيت مشتريان شركت وابسته است و  نمایندگان ،بدين دليل مشتريان را قوي مي‌كند تا قدرت رقابتي خود را حفظ كند.
 
كليد سيستم مديريت زيمنس عبارت است از نوآوري، مشتري‌مداري و رقابت جهاني. شركت نوآوري را به پيش مي‌برد تا آينده را بسازد. كاركنان را توانمند مي‌سازد تا به عملكرد كلاس جهاني دست يابد. مسئوليت اجتماعي را مي‌پذيرد تا به پيشرفت جامعه كمك كند. ارزشهاي شركت را تقويت مي‌كند تا فرصتهاي جديد رشد فراهم شود. شركت، ارزشها را براي همه كاركنان فرمولي كرده و آن را به‌عنوان اساس فعاليتها قرار داده است. راهنماي اخلاق كسب وكار شركت در سال 2001 منتشر شد. اين ارزشها جزئي از قرارداد هريك از كاركنان است.که در نمایندگی زیمنس نیز این چنین میباشد.


منابع انساني
توزيع جغرافيايي 474,900 تن كاركنان شركت چنين است: آلمان 34 درصد، اروپا (غير از آلمان) 27 درصد، آمريكا 21 درصد، آسيا پاسفيك 15 درصد و آفريقا و خاورميانه 3 درصد. 27 درصد كاركنان زن هستند. 10 درصد مديران شركت را زنان تشكيل مي‌دهند. 36 درصد كل كاركنان تحصيلات دانشگاهي دارند كه 65 درصد آنان در رشته‌هاي مهندسي يا علوم تحصيل كرده‌اند. 33 درصد آموزش حرفه‌اي ديده‌اند و 31 درصد بقيه نيز بدون آموزش قبلي هستند. شركت براين باور است كه تنها كاركنان باانگيزه بالا مي‌توانند شركت و نمایندگی زیمنس را قادر سازند تا نيازهاي مشتريان و سهامداران را پاسخ گويد.
 
 
فرهنگ شركت زیمنس و نمایندگی زیمنس ، كاركنان را توانمند مي‌سازد تا همه استعدادهاي خود را بروز دهند و به‌كار گيرند. براي تعالي افراد راههاي زيرموردنظر شركت قرار دارد: دست‌يابي به فرهنگ عملكرد برتر، استقرار برنامه تعالي رهبري، افزايش ذخيره استعدادها و مستحكم‌كردن كارراهه كارشناسي. راهي كه زيمنس براي انگيزه دادن به كاركنان خود انتخاب كرده، عبارت است از گفت‌وگوي باز با كاركنان، درگيرساختن آنها درباره اهداف و دستاوردها و موفقيت توسعه شغلي آينده آنها. شركت محيط كاري خلق كرده است كه هريك از كاركنان دقيقا مي‌دانند چه انتظاري از آنها مي‌رود.

يك سيستم منظم بازخورد فراهم آمده است كه كاركنان مي‌توانند استعدادهاي خود را شكوفا سازند. استعدادهاي برتر از نظر زيمنس آناني هستند كه نتايج برجسته مي‌آفرينند. آنها رهبران آينده زيمنس هستند. توانايي شركت در قدرداني و رشد اين استعدادهاي برجسته، عامل اصلي در موفقيت شركت است
.

فروش
در سال 2006، زيمنس با درآمد 100 ميليارد دلاري و سود خالص 8/2 ميليارد دلاري در رتبه 22 فهرست 500 شركت برتر جهاني قرار گرفت. تنها 21 درصد اين ميزان فروش در آلمان بوده است. 33 درصد در اروپا، 25 درصد آمريكا، 13 درصد آسياپاسفيك بوده و 8 درصد آفريقا و خاورميانه را شامل مي شده است. بدين ترتيب زيمنس در رتبه‌اي بالاتر نسبت به شركتهاي حوزه مهندسي الكتريك و الكترونيك مانند هيتاچي، ماتسوشيتا، سامسونگ، سوني و توشيبا قرار گرفته است.

 
بنيانگذار
ورنر زيمنس، چهارمين فرزند از 14 فرزند يك كشاورز اجاره نشين بود كه در عصر تحول صنعتي به‌دنيا آمد. از همان ابتدا به رشته برق علاقه‌مند بود و در سال 1847 همزمان با ساخت يك پوينتر تلگراف، با يوهان هالسكه، شركت مشترك تلگراف زيمنس – هالسكه را تاسيس كرد. شركت در دهه 1850، سفارش ساخت شبكه تلگراف كشور روسيه و سپس انگلستان را دريافت كرد. در سال 1866، زيمنس براساس كارهاي فارادي اصول ديناموالكتريك را كشف كرد و مسير استفاده از الكتريسيته به‌عنوان مولد قدرت را هموار كرد. حوزه مهندسي قدرت با همت او شكل گرفت و نام او با مهندسي برق مترادف گشت. نام آلماني كه توسط او ابداع شد الكتروتكنيك (Electrotechnic) بود. برهمين اساس اولين قطار برقي در برلين در سال 1879 راه‌اندازي شد. سال بعد اولين بالابر برقي و پس از آن اولين پله برقي در آلمان به‌كار گرفته شد. ورنر زيمنس علاوه بر آنكه يك فرد علمي و صنعتي و فني بود و در كسب و كار شم ويژه‌اي داشت، يك سياستمدار نيز محسوب مي شد. شعار او اين بود كه «من آينده را به پيشرفت زودگذر نمي فروشم».

 
مديرعامل
از سال 2005، كلاس كلاينفيلد به سمت مديريت عامل شركت زيمنس منصوب شد. او يازدهمين مديرعامل شركت محسوب مي شود. قبل از آن، كلاينفيلد عضو كميته اجرايي شركت بود. او پس از ورود به زيمنس در 1987 در حوزه‌هاي فروش و بازاريابي و سپس برنامه‌ريزي استراتژيك مشغول به كارشد.  نمایندگی زیمنس ،كلاينفيلد كه داراي دكتراي مديريت استراتژيك است، ارزشها را بنيان كار شركت مي‌داند. او معتقد است دانش فني كاركنان و كار تيمي اصلي‌ترين مزاياي رقابتي شركت محسوب مي‌شوند.
او برنامهFit 4 More را براي رشد شركت دنبال مي كند كه بر چهارعامل عملكرد، تعالي عملياتي، تعالي افراد و مسئوليت‌پذيري شركت تكيه دارد. اين برنامه اهداف روشن را تنظيم كرده است و شاخصهاي مورد نياز براي شتاب بخشيدن به تجديد استراتژي شركت را جهت رشد پايدار تعريف مي كند. اين برنامه يك رويكرد جامع به بهبود بهره‌وري و ارزش در شركت است.


آينده
شركت، نقشه و سناريوي آينده را در برنامه افق 2020 تعريف كرده است. براساس يك تحقيق مفصل انجام شده، شركت آنچه در 13 سال آينده در حوزه‌هاي اقتصاد، سياسي، فناوري و اجتماعي انتظار وقوع دارد، پيش‌بيني كرده است. شركت با رويكرد «تصاوير آينده» نگاهي 10 ساله، 20 ساله و 30 ساله به آينده دارد. هدف، عبارت است از تعيين فناوريهاي پيش رو و نيازهاي آتي مصرف‌كننده براي كشف امكانات كسب و كار جديد در حوزه‌هاي انرژي، اتوماسيون، مواد، سلامت و بهداشت، اطلاعات و ارتباطات، حمل ونقل و خدمات

 
تعداد کارکنان در سال 2009 به بیش از405000نفر میرسد ودر آمد این شرکت به مبلغ 651/76 میلیارد یورو در سال 2009رسیده است.