آموزش نرم افزار تیاپورتال 29: کاربرد Modify و Force

ارسال شده در تاریخ: 27 آذر 1400چاپ
اشتراک گذاری:
آموزش نرم افزار تیاپورتال 29: کاربرد Modify و Force

  کاربرد Modify و Force در نرم افزار TIA PORTAL

زمانی که با PLC کار می کنید باید نکات ویرایشی از قبیل Modify و همچنین Force را هم آموزش دیده باشید. در این مقاله این موضوع را شرح خواهیم داد، با زیمنس کنترل همراه باشید. 

 


مقاله آموزشی پیشنهادی: نحوه Trace کردن در نرم افزار TIA


 

 عملیات Force 

این عمل به منظور تغییر اجباری در مقادیر متغیرها می باشد و به علت نادیده گرفتن شرایط حفاظتی فقط به صورت موقت به کار برده می شود. در این عملیات منطق برنامه کاربر در نظر گرفته نمی شود و مقدار مورد نظر به صورت مستقیم در متغیر قرار داده می شود. این عمل زمانی قابل انتخاب و مناسب است که در شرایط تست برنامه و نیز در شرایطی که برخی از وسایل موجود در پروژه دچار خطا شده باشند. در زمان فعال شدن Force یک لامپ MAINT بر روی CPU روشن می شود و در برنامه هم متغیرها با نام F مشخص می شوند.

 

 نکته! 

استفاده از عمل Force را فقط تا برطرف شدن خطا دستگاه ها استفاده نمایید. زیرا شرایط حفاظتی نادیده گرفته می شود و به عنوان راه حل برای مدت زمان طولانی مناسب نیست. 

 

 عملیات Modify 

عملیات Modify هم همانندعمل Force در زمان ویرایش مقادیر متغیرها به کار برده می شود. اما تفاوت هایی با عمل Force در 2 مورد، زمان ماندگاری و نحوه اجرا خواهد داشت. در این عملیات برخلاف عمل Force منطق برنامه کاربر در نظر گرفته می شود، به طوری که در اولویت هم قرار می گیرد. در واقع برای متغیرهایی است که در برنامه استفاده نشده است. هم اکنون یک سوالی برای شما پیش بیاید که چرا متغیری که در برنامه استفاده نشده باید تغییر کند؟

پاسخ، عمل Modify را می توانید قبل از انجام عمل برنامه نویسی و یا قبل دانلود برنامه به PLC و به منظور تست سیگنال ها و تجهیزات خروجی استفاده کنید. در ادامه تفاوت این دو عملیات را شرح داده ایم.

 

 4 تفاوت عملیات Force با Modify 

 

  1. قابل استفاده بودن عملیات Force برای متغیرهای ورودی/ خروجی اعم از دیجیتال و آنالوگ در S7-1200/1500
  2. قابل استفاده بودن عملیات Modify برای متغیرهای ورودی/خروجی  و سایر متغیرها قابل انجام است.
  3. زمان STOP و RUN شدن CPU، مقادیر متغیرهای  Modify لغو می شود. 
  4. زمان STOP و RUN شدن CPU، مقادیر متغیرهای  Force فعال می ماند.

 

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.