زیمنس کنترل

کد : 44848

نمایندگی زیمنس ; آموزش HMI در 16 قسمت

نمایندگی زیمنس ; آموزش HMI در 16 قسمت

 

آموزش HMI در زیمنس کنترل (نمایندگی زیمنس)

زیمنس کنترل، نمایندگی زیمنس در ایران آموزش 16 قسمت، مانیتورینگ HMI تهیه نموده است. به صورت خلاصه 16 قسمت را شرح داده ایم. برای مطالعه قسمت ها بر روی لینک ها کلیک نمایید.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 1: آموزش نصب نرم افزار TIA Portal ورژن 15​

برای نصب نرم افزار Tia Portal باید از محل پوشه بر روی فایل Start.exe کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود. مراحل را طبق توضیحات داده شده طی کنید.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 2: اتصال PLC به HMI در TIA Portal

پس از نصب نرم افزار Tia Portal، ابتدا با 7 مرحله زیر را طی کنید:

  1. نرم افزار را باز نمایید.
  2. از منو START، انتخاب گزینه Create New Project
  3. نام پروژه،محل ذخیره سازی پروژه را به دلخواه تعیین کنید و بر روی Create کلیک کنید
  4. برای پیکربندی PLC Siemens و HMI زیمنس بر روی دکمه Configure a device کلیک کنید.
  5. انتخاب گزینه Add new device 
  6. انتخاب Controllers از بخش SIMATIC S7-1200
  7. انتخاب زیر شاخه CPU و Add کنید.

پس از آن پیکربندی، برنامه نویسی و همچنین HMI را آغاز نمایید. (تمامی مراحل را در قسمت دوم می توانید آموزش ببینید. )

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 3: شبیه سازی برنامه بر روی HMI

برای شبیه سازی برنامه باید برنامه نویسی را به اتمام برسانید و در نهایت کامپایل و دانلود نماییدشبیه سازی PLC در دو مرحله صورت می گیرد. قسمت از کار در نرم افزار TIA Portal انجام می شود و باید برنامه اجرا شده را دانلود نمایید (فوق توضیحات داده شده است). قسمت دوم قاعدتا برای شبیه سازی باید از نرم افزار PLCSIM استفاده نمایید.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 4: برنامه نویسی HMI

برنامه نویسی در نرم افزار Tia Portal را باید در بخش MAIN BLOCK انجام دهید. افزودن کنتاکت های ورودی/ خروجی، تایمر  ها، دستورات و ... از جمله مواردی است که در این مرحله نوشته می شود. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 5: دستورات Set، Restart

برای برنامه نویسی مطابق با نیاز و هدفی که دارید از دستورات یا مجموعه ای از دستورات استفاده می نمایید. دستور SET و RESET را به همراه یک مثال کاربردی توضیح داده ایم. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 6: دستور InterLock

نمایندگی زیمنس ایران در این قسمت از آموزش مانیتورینگ HMI، به آموزش دستور Interlock می پردازد. Interlock روشن و خاموش کردن دو خروجی تعریف می شوند. برای مطالعه کامل این قسمت بر روی عنوان کلیک نمایید. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 7: افزودن شمارنده

افزودن شمارنده به همراه یک مثال کاربردی به شما اموزش داده ایم تا با استفاده از یک PLC که ما از مدل PLC S7-1200 استفاده کرده ایم یک موتور را به زمان 5 ثانیه روشن کنید. جهت این امر یک شمارنده I/O بر روی HMI باید استفاده کنیم. شمارنده ها در بسیاری از موارد استفاده می شود پس توصیه می کنیم با دقت مطالعه نمایید. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 8: افزودن Bar به HMI

BAR یک المان است که به صورت یک ستون می باشد و آیتم آن از طریق پنجره Toolbar در بخش Element می توان افزود. خروجی مادر واقع همان موتور می باشد که در زمان به حداکثر رسیدن Bar فعال شود.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 9: افزودن عدد از HMI به PLC

گاهی لازم است اعداد جا به جا شوند. در 6 گام تمامی مراحل آموزش داده شده است. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 10: افزودن ابزار Gauge به HMI

ابزار Gauge در HMI را می توانید از بخش Toolbox به صفحه اضافه کنید. این ابزار شبیه کلیومتر ماشین می باشد . از بخش تنظیمات این ابزار می توانید عقربه را تنظیم کنید تا  برای مثال عقربه ابزار Gauge افزایش پیدا می کند و تا به عدد 10000 برسد، موتور روشن شود.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 11: ابزار Basic Object

 ابزارهای Basic Object برای ترسیم اشکال هندسی، درج تصویر و متن در صفحه نمایش HMI  می باشند. برای ترسیم هر کدام از این ها باید از یک ابزار استفاده نمایید. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 12: ابزار Switch

ابزار های Switch را برای روشن و خاموش کردن خروجی ها مورد استفاده قرار می گیرند. تنظیم کردن ظاهر Switch دو حالت ON  و OFF وجود دارد.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 13: I/O Field

فیلد( Field ) در کنار I/O نشانه نمایش عبارت های متنی و عددی می باشد. برای مثال می توان از I/O Field ها به عنوان ورودی یا برای نمایش زمان باقیمانده موتور و دیگر مثال ها استفاده نمایید.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 14: رسم نمودار در HMI

برای رسم باید یک Trend View از Toolbox را به HMI خود اضافه کنید. اما در این جهت باید یک PLC S7-1200 زیمنس و یک HMI را قبل از این مرحله تهیه نمایید. با استفاده از نرم افزار TIA Portal می توانید رسم نمودار را به راحتی انجام دهید.

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 15: ایجاد و ارتباط صفحات در HMI

گاهی برای شما پیش میاید که چندین صفحه را ایجاد کنید و آن ها را به هم مرتبط کنید. مراحل ایجاد صفحه HMI و ارتباط بین آنها را در قسمت 15 آموزش HMI مطالعه نمایید. 

 

نمایندگی زیمنس، آموزش HMI قسمت 16: ذخیره کردن اطلاعات از HMI

قسمت پایانی آموزش HMI به نحوه ذخیره کردن اطلاعات از HMI اختصاص یافته است. می توانید برای ذخیره کردن از SD یا USB استفاده نمایید.