زیمنس کنترل

کد : 44809

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت دهم : ارتباط دهی توسط Ethernet

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت دهم : ارتباط دهی توسط Ethernet

در قسمت دهم از آموزش دوره پیشرفته پی ال سی S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس (زیمنس کنترل) برای شما کاربران گرامی تولید شده است، می خواهیم  با نحوه ایجاد ارتباط بین پی ال سی های S7-300 زیمنس توسط Ethernet را برای شما آموزش دهیم.

 

ارتباط دهی توسط Ethernet در PLC S7-300

وقتی که شما بخواهید ارتباط بین دو پی ال سی را برقرار کنید و یا اطلاعات را از یک پی ال سی S7-300 زیمنس به پی ال سی S7-300 زیمنس انتقال دهید،  از کابل Ethernet استفاده خواهید کرد. برای مثال شما حتی می توانید برای Program کردن پی ال سی خود از کابل Ethernet استفاده کنید.

در اصل کابل Ethernet شبیه کابل تلفن شما می باشد با این تفاوت که کابل تلفن معمولی 4 سیم است ولی کابل Ethernet 8 سیم می باشد و کابل Ethernet دارای قدرت بیشتری نسبت به کابل تلفن معمولی می باشد و این دو کابل فقط از نظر ظاهری شبیه یکدیگر می باشند ولی در عمل نمی توان بجای یکدیگر استفاده شوند.

در عکس زیر یک کابل Ethernet برای شما نمایش داده شده است:

 

 

حال برای در و بدل کردن اطلاعات در Ethernet باید از دستور AG_RECV استفاده کرد که در عکس زیر این دستور آمد و با ایجاد یک مثال درباره Ethernet و این دستور، با آن آشنا خواهید شد:

 

زیمنس کنترل اموزش PLC S7300

 

حال برای شروع کار با Ethernet باید یک پروژه جدید در نرم افزار Step7 زیمنس ایجاد کرده و سه عدد پی ال سی S7-300 زیمنس در آن اضافه کرده و پیکربندی کنید.

بعد از پیکربندی پی ال سی خود در هر سه پی ال سی خود در بخش Hardware در پنجره قطعات اضافی که پنجره سمت راست در صفحه Hardware می باشد باید از این قسمت یک کارت شبکه یک همان را به پیکربندی خود اضافه کنیم که وارد منوی SIMATIC 300 شده و وارد زیر منوی CP-300 شده و زیر منوی Industrial Ethernet را باز کرده و یک کارت CP 343-1 اضافه کنید. تنها نکته ای که وجود دارد این است که وقتی که روی کارت موردنظر یکبار چپ کلیک کنید در پایین آن پنجره یک توضیح درباره آن کارت ایجاد می شود که در آن توضیح باید دقت کنید که ویژگی TCP وجود داشته باشد.

حال اگر روی کارت خود دابل کلیک کنید پنجره زیر برای شما نمایش داده خواهد شد:

 

آموزش پیشرفته PLC S7300 در نمایندگی زیمنس

 

که پنجره ای که در بالا می بینید و نام آن Properties می باشد به منظور اطلاعات و ویژگی های کارت شبکه ای که اضافه کرده اید می باشد مانند IP و Subnet mask و خیلی موارد دیگر.

حال برای شروع روی گزینه New کلیک کرده و روی Ok کلیک کنید. کی می بینید آن Ethernet(1) جدید در قسمت Subnet در سمت چپ همان گزینه New برای شما اضافه شد.

همینطور پی ال سی ها را به ترتیب یکی به آخرین قسمت IP آن اضافه می کنید برای مثال IP پی ال سی دوم 192.168.0.2 باید قرار داده شود.

 

حال بعد از ایجاد Ethernet در هر 3 پی ال سی S7-300 زیمنس خود وارد پنجره Configure Network شوید آن پنجره به صورت زیر می باشد:

 

 

در عکس بالا همانطور که مشاهده می کنید سه عدد پی ال سی S7-300 زیمنس داریم که با کابل Ethernet که کابل سبز رنگ می باشد به یکدیگر متصل شده اند و با کابل قرمز رنگ که PROFIBUS می باشد ارتباطی ندارند. و همانطور که در خود مستطیل پی ال سی ها مشاهده می کنید مربع سبز رنگ مربوط به Ethernet می باشد که ما خودمان آن را اضافه کردیم.

 

ایجاد ارتباط سخت افزاری بین پی ال سی های S7-300 زیمنس توسط Ethernet

حال باید ارتباط را به صورت سخت افزاری بین پی ال سی ها بر قرار کنیم. درست است که همانطور که در عکس بالا مشخص است پی ال سی ها به یکدیگر متصل هستند اما این که کدام یک به دیگری متصل است را نمی دانیم.

ما می خواهیم اولی به دومی ، دومی به سومی  و سومی به اولی را متصل کنیم که دارای ترتیب می باشد.

برای شروع، روی پی ال سی اول، در قسمت CPU313C-2DP که مربع قرمز رنگ کلیک کنید تا به رنگ خاکستری درآید، سپس در قسمت پایین که حالت جدول می باشد زیر ستون LOCAL ID دابل کلیک کرده تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود و سپس مانند پنجره زیر Type قسمت Connection را روی TCP قرار داده و سپس در قسمت Connection Partner باید CPU پی ال سی دوم خود که در زیر منوی SIMATIC 300(2) قرار دارد را انتخاب کرده و بعد از تغییر نوع Connection به TCP روی گزینه Apply و سپس OK کلیک کنید پنجره زیر برای شما نمایش داده می شود:

 

کنترل زیمنس اموزش پی ال سی S7300

 

در قسمت Block Parameters دو ID و LADDR وجود دارد که کد LADDR را یادداشت کنید که برای برنامه نویسی Ethernet خود باید از این کد استفاده کنید. و روی گزینه Ok کلیک کنید تا جدول زیر یکسری نوشته مربوط به ایجاد ارتباط Ethernet برای شما نمایش داده شود.

حال به همین صورت باید هرکدام از پی ال سی هایی را که می خواهید به یکدیگر متصل کنید.

حال می توانید در بلاک OB1 هر پی ال سی برنامه نویسی Ethernet آن را با استفاده از دستور AG_RECV که در بالا پایه های آن برای شما توضیح داده شد انجام دهید.

با تشکر تیم زیمنس کنترل (نمایندگی زیمنس)