زیمنس کنترل

کد : 44808

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت نهم: نحوه عملکرد PROFIBUS و کاربردهای آن

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت نهم: نحوه عملکرد PROFIBUS و کاربردهای آن

در قسمت نهم از آموزش دوره پیشرفته پی ال سی S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس (زیمنس کنترل) برای شما کاربران گرامی تولید شده است، با نحوه عملکرد PROFIBUS و کاربردهای آن در پی ال سی S7-300 زیمنس آشنا خواهید شد.

 

در این قسمت می خواهیم نحوه لینک کردن پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس را توسط PROFIBUS انجام داده و پیاده سازی کنیم

 

برای شروع یک پروژه جدید در نرم افزار Step7 زیمنس ایجاد کنید.
در صفحه پروژه نیاز است سه عدد station از نوع SIMATIC 300 اضافه کنید که نام اولین station را Master قرار داده و نام station دوم را slave_1 و station سوم را slave_3 قرار دهید.
حال باید هر سه Station خود را به صورت مجزا پیکربندی کنید.

حال اگر وارد صفحه Configure Network شوید همانطور که در عکس زیر نیز مشاهده می کنید 3 پی ال سی S7-300 ما در آنجا قرار دارند:

 

 صفحه Configure Network برای Config و ارتباط PLC S7-300

 

حال Master خود را در وسط دو Slave خود قرار دهید.
اکنون ما نیاز داریم یک کارت IO اضافه کنیم، برای اینکار وارد SIMATIC Manager شده و سپس وارد قسمت Hardware پی ال سی Master خود شوید. سپس از پنجره سمت راست موجود در پنجره Hardware که اجزای پی ال سی قرار دارد وارد منوی PROFIBUS DP شده و منوی ET 200S را باز کرده و کارت IM151-1 Standard را به جدول سمت راست قسمت پایین اضافه کنید و آدرس آن را 6 قرار دهید و روی گزینه Ok کلیک کنید تا آن کارت اضافه شود. چونکه ما نیاز داریم 2  کارت داشته باشیم یک کارت دیگر اضافه می کنیم و آدرس آن را روی 7 قرار می دهیم.


حال ما باید ارتباط بین Slave و Master را ایجاد کنیم. برای اینکار در همان پنجره Hardware پی ال سی Master از منوی PROFIBUS DP وارد زیر منوی Configured Stations شده و روی گزینه CPU 31x دابل کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود:

 

 منوی PROFIBUS DP در PLC S7-300

 

حال Slave_1 را انتخاب کنید و روی گزینه Couple کلیک کنید تا ارتباط با Slave_1 ایجاد شود و دوباره همین کار را با Slave_2 نیز تکرار کنید.
در اصل این کار یعنی در پی ال سی Master خود برای هر کارت IO که اضافه کردیم یک پی ال سی اختصاص می دهیم که آن ها به 2 پی ال سی Slave ما متصل شوند.
حال ما باید CPU ها را از نظر نرم افزاری نیز به یکدیگر ارتباط دهیم. برای اینکار روی اولین CPU ای که اضافه کردیم و آن را به Slave_1 متصل کردیم دابل کلیک کرده تا پنجره DP slave Properties برای شما نمایش داده شود سپس وارد زبانه Configuration شوید و روی گزینه New کلیک کنید تا پنجره زیر برای شما نمایش داده شود:

 

پنجره DP slave Properties در PLC S7-300

 

روی گزینه Ok کلیک کنید که در این پنجره در قسمت Address type به عنوان Output قرار داده شده است که یعنی این Slave مربوط به خروجی ما می شود. حال در Cpu بعد این کار را تکرار کنید که این به این منظور است که خروجی Master ما به عنوان ورودی Slave تعیین و استفاده شود
در CPU دوم آدرس را روی 100 که زیر گزینه Address Type است قرار دهید و Length را روی 12 قرار داده و Unit را روی Word قرار داده و در پنجره سمت راست نیز Address را روی 50 قرار دهید.
به همین صورت شما می توانید کارهای موردنظر خود را پیاده سازی کنید برای مثال می توانید بگویید که خروجی Slave شما ورودی Master قرار گیرد و این را در یک حلقه قرار دهید.


زیمنس کنترل (نمایندگی زیمنس) مرجع آموزش جامع PLC S7-300 به صورت مقدماتی و پیشرفته