زیمنس کنترل

کد : 44806

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هفتم: مثال های خروجی آنالوگ و دستور UNSCALE

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هفتم: مثال های خروجی آنالوگ و دستور UNSCALE

در قسمت هفتم از آموزش دوره پیشرفته پی ال سی S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس (زیمنس کنترل) برای شما کاربران گرامی تولید شده است، می خواهیم شما را با خروجی های آنالوگ آشنا کرده و مثالی با استفاده از دستور UNSCALE برای شما طراحی کنیم.

در این مثال یک درایوی داریم که به ازای ورودی آنالوگ 0 تا 10 ولت، سرعتش از 0 تا 1000 RPM تغییر خواهد کرد. پس یعنی خروجی آنالوگ پی ال سی زیمنس را به ورودی آنالوگ درایو متصل کرده ایم.

برای شروع باید یک پروژه جدید ایجاد کنید و پی ال سی S7-300 زیمنس را ایجاد و پیکربندی کنید. و نوع ورودی را به جریانی تغییر دهید و range آن را 0 تا 20mA قرار دهید و هیمنطور ورودی را از 0 تا 10V قرار دهید.

حال برای شروع طراحی بلاک OB1 را باز کرده تا طراحی را شروع کنیم. برای شروع اول باید یک دستور UNSCALE اضافه کنیم و پایه های آن را مانند دستور زیر متصل کنیم:

 

افزودن دستور UNSCALE در برنامه نویسی PLC S7-300 زیمنس

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید دستور UNSCALE را اضافه کرده و پایه های آن را مانند مثالی که در قسمت قبل توضیح داده شد متصل کرده ایم.

حال در نتورک دوم خود می خواهیم دستور UNSCALE خود را به صورت معادله ای طراحی کنیم که به صورت زیر طراحی ما انجام می شود:

 

افزودن دستور UNSCALE در برنامه نویسی PLC S7-300 زیمنس بخش دو

 

حال دستور بالا مانند همان دستور UNSCALE ما می باشد اما به این صورت که ما آن را به صورت معادله نوشته ایم و مقداری که آن دستور محاسبه می کند را می تواند به دست آورد.

 

ایجاد برنامه در TIA Portal نمایندگی زیمنس

حال می خواهیم برنامه ای که در بالا نوشتیم را در نرم افزار TIA Portal زیمنس نیز طراحی کنیم.
برای شروع یک پروژه جدید ایجاد کرده و یک PLC S7-300 زیمنس اضافه کنید. حال بعد از آدرس دهی ورودی و خروجی وارد بلاک MAIN[OB1] شوید تا طراحی را در نرم افزار TIA Portal زیمنس نیز انجام دهیم.
حال در نتورک 1 با یک Empty Block یا از قسمت Program Elements دستور UNSCALE را اضافه کرده و پایه های آن را مانند عکس زیر متصل کنید:

 

ایجاد برنامه در TIA Portal نمایندگی زیمنس

 

دستور UNSCALE ما ماننده بالا طراحی می شود حال در نتورک بعد باید دستور بالا به صورت معادله ای طراحی کنید که مانند همان طراحی در نرم افزار Step7 زیمنس انجام می شود یعنی با استفاده از دستور های MUL و ROUND و MOVE.

با تشکر تیم آموزش زیمنس کنترل (نمایندگی زیمنس)