زیمنس کنترل

کد : 44802

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت سوم: طراحی مثال تانکر آب در نرم افزار TIA Portal زیمنس

آموزش پیشرفته PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت سوم: طراحی مثال تانکر آب در نرم افزار TIA Portal زیمنس

در قسمت سوم از آموزش دوره پیشرفته پی ال سی S7-300 زیمنس که توسط نمایندگی زیمنس (زیمنس کنترل) برای شما تولید شده است، تانکر آبی را که در قسمت دوم در نرم افزار Step7 زیمنس طراحی کردیم این بار در نرم افزار TIA Portal زیمنس باز طراحی و شبیه سازی کنیم.

 

فهرست بخش های اصلی این آموزش:

 

 

محیط نرم افزار TIA Portal زیمنس و ایجاد یک پروژه پی ال سی S7-300 توسط نمایندگی زیمنس

برای شروع نرم افزار TIA Portal زیمنس را اجرا کرده و بعد از اجرای برنامه با پنجره زیر رو به رو خواهید شد که در این پنجره می توانید پروژه ایجاد کنید، پروژه های موجود را باز کنید و موارد دیگر:

 

 شروع نرم افزار TIA Portal زیمنس

 

ایجاد پروژه پی ال سی S7-300 زیمنس

برای ایجاد پروژه جدید می توانید از قسمت وسط نرم افزار TIA Portal زیمنس گزینه Create new project را انتخاب کرده و اقدام به ایجاد پروژه جدید کنید که در عکس زیر این گزینه برای شما نمایش داده شده است

 

ایجاد پروژه پی ال سی S7-300 زیمنس

 

بعد از کلیک کردن روی گزینه Create new project با پنجره زیر مواجه خواهید شد که اطلاعات پروژه را می توانید در آنجا وارد کنید:

 

ایجاد پروژه پی ال سی S7-300 زیمنس - 2

 

  • Project name: در این قسمت باید نام پروژه را وارد کنید.
  • Path: محل ذخیره پروژه را مشخص می کند. که با کلیک روی ... سمت راست باکس سفید می توانید محل ذخیره موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • Author: نام ایجاد و تولید کننده پروژه که می توانید هر نامی که می خواهید در این قسمت بنویسید.
  • Comment: در این قسمت توضیحی درباره پروژه نوشته می شود برای مثال می توانید یک توضیح کوتاه درباره کاری که پروژه انجام می دهد را در این قسمت بنویسید که اگر دوباره بخواهید پروژه را بعدا باز کنید بتوانید با خواندن توضیح نوشته شده در این قسمت منظور پروژه را سریعتر و راحتتر متوجه شوید.

 

اکنون بعد از این که اطلاعات پروژه را کامل کردید همانطور که با فلش زرد رنگ برای شما توضیح داده شده است روی گزینه Create کلیک کنید تا پروژه برای شما ایجاد شود که با کلیک روی گزینه Create پنجره زیر برای شما نمایش داده خواهد شد که وظیفه این پنجره تولید فایل های موردنیاز برای پروژه می باشد:

 

ایجاد پروژه پی ال سی S7-300 زیمنس - 3

 

بعد از پایان کار پنجره بالا، وارد صفحه Final Steps خواهید شد که در عکس زیر نمایش داده شده است:

 

ایجاد پروژه پی ال سی S7-300 زیمنس - 4

 

صفحه ای که در بالا برای شما نمایش داده شده است دارای 4 قسمت اصلی می باشد که شامل مواد زیر می باشد:

  • Devices & networks – Configure a device: این قسمت برای اضافه کردن یک دستگاه یا همان پی ال سی و اجزای پی ال سی می باشد.
  • PLC programming – Write PLC program: این قسمت برای برنامه نویسی بلاک های دستگاه اضافه شده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Motion & Technology – Configure technology objects: این قسمت برای استفاده از تکنولوژی های پیشرفته پی ال سی های زیمنس مورد استفاده قرار می گیرد.
  • Visualization – Configure an HMI screen: این قسمت برای مانیتورینگ با استفاده از صفحه های HMI زیمنس مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ایجاد و پیکربندی یک پی ال سی S7-300 زیمنس

برای پیکربندی یک پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس باید روی گزینه Devices & networks – Configure a device کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه وارد یک صفحه جدید شده در آن صفحه روی گزینه Add new device که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است کلیک کنید تا وارد قسمت ایجاد PLC S7-300 زیمنس و CPU آن شوید:

 

ایجاد و پیکربندی یک پی ال سی S7-300 زیمنس

 

بعد از کلیک روی گزینه Add new device وارد یک صفحه جدیدی می شوید که در آن صفحه می توانید اقدام به اضافه کردن یک پی ال سی S7-300 زیمنس جدید با CPU موردنظر خود کنید که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

 

ایجاد و پیکربندی یک پی ال سی S7-300 زیمنس - 2

 

همانطور که در عکس بالا می بینید ما در قسمت Controllers هستیم و در آن قسمت انواع مختلف پی ال سی های زیمنس که به شرح زیر هستند قابل اضافه کردن می باشند:

 

از این رو که موضوع آموزش ما بر مبنای پی ال سی S7-300 زیمنس می باشد ما باید از منوی SIMATIC S7-300 اقدام به ایجاد یک دستگاه جدید کنیم برای این کار مانند عکس زیر گزینه ای که مشخص شده است را انتخاب کنید:

 

ایجاد و پیکربندی یک پی ال سی S7-300 زیمنس - 3

 

بعد از انتخاب CPU مشخص شده به پایین صفحه رفته و روی گزینه Add کلیک کنید تا پی ال سی برای شما به پروژه اضافه شود که بعد از پایان کار اضافه شدن پی ال سی S7-300 زیمنس شما وارد قسمت زیر خواهید شد که در این قسمت می توانید انواع کارهای مختلف روی CPU خود انجام دهید:

 

ایجاد و پیکربندی یک پی ال سی S7-300 زیمنس - 4

 

همانطور که در عکس بالا مشخص است PLC S7-300 ما به صورت خودکار دو رک دارد پس نیازی به اضافه کردن رک در این پی ال سی نیست اما اگر بخواهیم رک های بیشتر و یا یکسری امکانات بیشتر به پی ال سی خود اضافه کنید می توانید اجزای مورد نظر خود را از پنجره Catalog که در سمت راست وجود دارد انتخاب کرده سپس در سمت راست رک های موجود از ستون 4 به بعد اضافه کنید. برای مثال در عکس زیر ما یک Power supply یا همان منبع تغذیه از پنجره Catalog انتخاب کرده و آن را در ستون 1 که سمت چپ پی ال سی خود می باشد اضافه کرده ایم:

 

PLC S7-300 به صورت خودکار دو رک دارد

 

همینطور در عکس زیر یک ورودی/خروجی دیجیتال در ستون 4 و یک ورودی/خروجی آنالوگ در ستون 5 به دستگاه خود اضافه کرده ایم که در عکس زیر برای شما مشخص شده است:

 

ورودی/خروجی دیجیتال و آنالوگ در PLC S7-300

 

همینطور شما می توانید عدد شروع ورودی ها را تغییر دهید. برای اینکار یکی از ورودی/خروجی هایی که در کنار پی ال سی وجود دارند را انتخاب کنید سپس می بینید که در پایین پی ال سی یک زبانه به اسم Properties وجود دارد که وارد آن شده و سپس مانند عکس زیر وارد قسمت IO addresses شده و عدد شروع ورودی و یا عدد شروع خروجی های خود را تغییر دهید:

 

تغییر عدد شروع ورودی ها در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس

 

همانطور که می بینید در قسمت Input addresses ما باکس Start address را به عدد 100 تغییر داده ایم که به این معنا می باشد که وروی های ما از 100 تا 109 می باشد. همینطور برای تغییر خروجی نیز کمی به پایین تر scroll کرده و در قسمت Output addresses عدد خروجی را نیز تغییر دهید که ما آن را نیز 100 قرار داده ایم و تا 103 پایان می یابد.

البته ترتیب ورودی/خروجی های بعد از خود دستگاه به صورت زیر می باشد:

Analog | Digital | Analog | Digital

که ما در عکس بالا اولین ورودی/خروجی خود را تغییر دادیم و با طی کردن همین مراحل می توانید عدد شروع ورودی/خروجی دیجیتال را تغییر دهید که ما عدد شروع ورودی خود را 10 تا 12 قرار داده ایم و عدد شروع خروجی را نیز 10 تا 11 قرار داده ایم و دیگر نیازی به تغییر عدد شروع دو ورودی/خروجی که خودمان به پی ال سی اضافه کرده ایم نیست.

حال ما باید برنامه خود را کامپایل کنیم، برای اینکار کافی است روی گزینه ای که در زیر مشخص شده است کلیک کنید تا برنامه شما کامپایل شود:

 

کامپایل برنامه پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس

 

که بعد از کامپایل در پایین پی ال سی پنجره کامپایل برای شما نمایش داده خواهد شده که نباید در آن هیچ ارور قرمز رنگی وجود داشته باشد.

 

شروع طراحی پروژه تانکر آب در پی ال سی S7-300 زیمنس

اکنون برای شروع ایجاد تانکر آب باید از پنجره Devices که در سمت چپ برنامه است منوی Program blocks را باز کرده و سپس با دابل کلیک روی گزینه Main [OB1] بلاک طراحی را باز می کنید که در عکس زیر برای شما نمایش داده شده است:

 

شروع طراحی پروژه تانکر آب در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید مانند نرم افزار Step7 زیمنس نیز در نرم افزار TIA Portal زیمنس یک نتورک ( Network 1 ) برای ما به صورت پیشفرض ایجاد شده است که ما شروع طراحی و برنامه نویسی را از آنجا انجام خواهیم داد.

 

خب برای شروع در بالای نتورک ها یکسری دستورات وجود دارد که یکی از آنها بلاک خالی می باشد که در عکس زیر مشخص شده است:

 

افزودن بلاک خالی در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

که اگر آن را در نتورک 1 قرار دهیم یک بلاک خالی برای ما ایجاد می کند. ما ماننده قسمت قبلی برای شروع نیاز به دستور MOVE داریم برای همین هم این بلاک خالی را اضافه کرده ایم بنابراین برای اینکه این بلاک خالی را به دستور MOVE تبدیل کنیم روی سه علامت سوال قرمز رنگ بالای آن کلیک کنید و داخل آن MOVE را بنویسید و از پیشنهادهایی که هنگام تایپ به شما می دهد گزینه MOVE را انتخاب کنید که به صورت زیر می شود:

 

بلاک MOVE در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

همینطور می توانید یک توضیحات جلوی نام نتورک بنویسید. همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید اگر در رو به روی Network 1: کلیک کنید می توانید متن موردنظر خود را در آن قسمت وارد کنید.

اگر متوجه شده باشید در کنار Network 1 یک دایره قرمز رنگ به منظور وجود داشتن ارور در آن نتورک می باشد که البته جای نگرانی نیست زیرا آن ارور به این خاطر می باشد که ما هنوز پایه های IN و OUT1 که ورودی و خروجی این دستور می باشد را تعیین نکرده ایم.

حال باید پایه IN را به ورودی آنالوگ خود متصل کنیم، برای اینکار روی علامت سوال های سمت چپ پایه IN کلیک کنید و PIW100 را بنویسید و کلید Enter را فشار دهید. منظور از PIW100 همان اولین ورودی آنالوگ ما می باشد.

همینطور باید پایه خروجی دستور MOVE که OUT1 می باشد را به یک رجیستر متصل کنیم که آن را به رجیستر mw10 خود متصل می کنیم و کلید Enter را فشار می دهیم که دستور MOVE ما بعد از تعیین کردن پایه های آن به صورت زیر می شود:

 

شروع طراحی پروژه تانکر آب در پی ال سی S7-300 زیمنس - 2

 

البته این دستور MOVE فقط برای آشنایی شما با نحوه شورع در نرم افزار TIA Portal زیمنس بود که در اصل طراحی ما نیازی به دستور MOVE ندارد.

برای شروع کافیست که یک دستور SCALE اضافه کنیم و مستقیما ورودی و خروجی را به پایه های بلاک SCALE متصل کنیم که در کل دستور SCALE ما به صورت زیر می شود:

 

بلاک SCALE در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

حال در نتورک دوم باید روشن شدن آلارم مربوط به پر بودن مخزن را طراحی کنیم که نتورک 2 ما به صورت زیر می شود:

 

network2 در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

حال در نتورک بعدی باید طراحی آلارم خالی بودن مخزن را انجام دهیم که به صورت زیر می شود:

 

طراحی آلارم خالی بودن مخزن در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

حال در نتورک بعدی طراحی پرکردن مخزن را انجام خواهیم داد:

 

طراحی پرکردن مخزن در پی ال سی S7-300 زیمنس

 

همانطور که در عکس بالا می بینید پر کردن مخزن به اینصورت انجام می شود که اگر مقدار ورودی کمتر از 500 شد و خروجی Q0.1 ما که به منظور خالی بودن مخزن است روشن شود با استفاده از دستور Set/Reset شیر ورودی خود که سنسور آن را به خروجی Q0.2 متصل می کنیم راه اندازی خواهیم کرد.

حال باید طراحی خالی کردن مخزن را در نتورک 5 انجام دهیم که به صورت زیر این طراحی انجام خواهد شد:

 

اتمام برنامه تانکر آب نوشته شده در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس

 

این طراحی کمی با نتورک قبلی فرق می کند. این نتورک به این صورت کار می کند که اگر مقدار آب موجود در تانکر ما بیشتر از 4500 شد خروجی Q0.0 فعال می شود که نشان دهنده پر شدن مخزن ما می باشد سپس ما با دستور Set/Reset شیر خروجی را باز می کنیم که آن Q0.3 می باشد که آب را از مخزن خارج کند. اگر توجه کرده باشید یک لبه در پایین این نتورک اضافه کرده ایم و آن را با یک کنتاکت باز به Q0.1 متصل کرده ایم و این به این خاطر است که اگر تانکر ما خالی شد سنسور خالی بودن تانکر فعال شود و دوباره شروع به پر کردن تانکر کند.

 

شبیه سازی برنامه تانکر آب نوشته شده در پی ال سی S7-300 زیمنس

حال برای شبیه سازی برنامه نوشته شده خود باید روی گزینه Simulation که سومین گزینه بعد از گزینه کامپایل که بالاتر برای شما نشان داده شد می باشد کلیک کنید تا پنجره شبیه سازی برای شما  شروع شود که شبیه سازی برنامه نوشته شده در پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس در دوره مقدماتی آموزش پی ال سی S7-300 نمایندگی زیمنس به صورت کامل برای شما توضیح داده شده است و می توانید از آن آموزش ها برای یادگیری نحوه شبیه سازی برنامه خود استفاده کنید.