زیمنس کنترل

کد : 44796

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم: طراحی مثال، کنترل نوار نقاله

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم: طراحی مثال، کنترل نوار نقاله

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با دستورات و بلوک های برنامه نویسی که تا اینجا برای شما معرفی کرده ایم می خواهیم یک نوار نقاله را کنترل کنیم.

 

برای شروع نیاز به یک سیستم برای روشن یا خاموش کردن نوار نقاله داریم. برای اینکار به صورت زیر عمل می کنیم:

 

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم طراحی مثال، کنترل نوار نقاله - 01

 

حال باید سنسور خود را پیاده سازی کنیم که اگر کالایی از از نوار نقاله ما عبور کرد آن را تشخیص داده و با یک counter تعداد آنها را شمرده و یکسری شرط ها را بسته به تعداد کانتر اجرا کنیم. برای پیاده سازی آن باید در یک نتورک جدید این کار را انجام دهیم و نیاز به یک کنتاکت و یک کانتر از نوع s_cu داریم و آنها را به صورت زیر اضافه می کنیم:

 

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم طراحی مثال، کنترل نوار نقاله - 02

 

اگر دقت کرده باشید در کانتر بالا پایه های s و pv را خالی رها کرده ایم و آن به این دلیل است که می خواهیم کانتر از صفر شروع به شمردن کند.

پایه cv را به mw0 و پایه cv_bcd را به mw1 که رجیسترهای موردنظر ما می باشند متصل کرده ایم. پایه  r این کانتر را به مموری بیت m2.0 متصل می کنیم که بعد آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

حال که کار سنسور ما تمام شده است نیاز داریم تا مقدار BCD کانتر را به Integer که عدد صحیح می باشد تبدیل کنیم که این کار را به استفاده از کانورترها در یک نتورک جدید انجام خواهیم داد:

 

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم طراحی مثال، کنترل نوار نقاله - 03

 

کانورتری که ما استفاده کردیم کانورتر BCD_I می باشد. پایه اول ما که in می باشد را به رجیستر mw1 که مقدار BCD کانتر در آن ذخیره می شود متصل کرده و پایه out را به یک رجیستر جدید متصل کرده ایم.

 

حال که تعداد کالاهای رد شده از نوار نقاله به صورت عدد صحیح برای ما موجود است می توانیم با استفاده از دستورات مقایسه ای آن ها را کنترل کنیم و اگر از یک تعداد به خصوصی یکسری کارها را روی این نوار نقاله انجام دهیم:

 

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت هجدهم طراحی مثال، کنترل نوار نقاله - 04

 

در تصویر بالا همانطور که مشاهده می کنید گفته شده است که اگر 10 کالا را توسط سنسور ما تشخیص داده شد تعداد کانتر را ریست و خروجی q0.0 ما که نوار نقاله می باشد را خاموش کند.