زیمنس کنترل

کد : 44787

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت نهم: آموزش interlock کردن دو و سه خروجی در پی ال سی S7-300 زیمنس

آموزش مقدماتی PLC S7-300 نمایندگی زیمنس، قسمت نهم: آموزش interlock کردن دو و سه خروجی در پی ال سی S7-300 زیمنس

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه طراحی و interlock کردن دو و سه خروجی با دو و سه کنتاکت normal open به صورت مجزا در پی ال سی S7-300 زیمنس آشنا خواهید شد و مثال آن را پیاده سازی خواهیم کرد.

 

آموزش های کاربردی نمایندگی زیمنس ایران، بهترین شیوه برای یادگیری اتوماسیون زیمنس

 

Interlock کردن دو خروجی با دو کلید مجزا یعنی اینکه اگر یکی از ورودی ها فعال شد خروجی متصل به همان ورودی فعال شده و خروجی متصل به کلید دیگری غیرفعال شود.

که طراحی این مثال در دو network مجزا صورت می گیرد و به صورت زیر انجام می شود:

 

آموزش interlock کردن دو و سه خروجی در پی ال سی S7-300 زیمنس - 01

 

وقتی که بخواهیم این برنامه را اجرا کنیم اول باید ورودی i0.1 که به یک کنتاکت normal open متصل شده و در هر دو نتورک به عنوان کلید stop استفاده شده است را فعال کنیم تا این کلید جلوی روشن شدن خروجی را نگیرد.

حال اگر ورودی i0.0 را فعال کنیم خروجی q0.0 روشن خواهد شد. و اگر ورودی i0.2 را فعال کنیم خروجی q0.1 فعال خواهد شد و در این حال خروجی q0.0 نیز فعال می شود.

 

تنها نکته حائز اهمیت می باشد این است که اگر این برنامه را داخل در برنامه شبیه سازی کنید وقتی که یک ورودی روشن است و بخواهید ورودی مقابل را روشن کنید اول باید ورودی روشن را خاموش سپس ورودی موردنظر را فعال کنید اما با اجرای این برنامه درون پی ال سی S7-300 زیمنس دیگر نیاز نیست ورودی فعال را غیرفعال کنید تا بتوانید ورودی مقابل را روشن کنید. اینکار که غیرفعال کردن ورودی و خروجی مقابل به صورت خودکار توسط کنتاکت های normal close انجام خواهد شد.

حال می توان گفت که مثال بالای ما دارای شرط است که اگر یکی از خروجی ها فعال بود و خروجی بعدی خواست روشن شود اول خروجی اول خاموش شود سپس خروجی جدید روشن شود که این کار در مثال بالا با کنتاکت های normal close ما که به ورودی های i0.2 و i0.0 که این ورودی ها برای روشن کردن خروجی ها استفاده می شوند انجام شده است.

 

انجام interlock با سه نتورک متفاوت در پی ال سی S7-300 زیمنس

برای انجام این مثال به این صورت عمل می کنیم که با فعال شدن ورودی این نتورک باید خروجی های دو نتورک دیگر غیرفعال شوند که به صورت زیر این کار را انجام خواهیم داد:

 

آموزش interlock کردن دو و سه خروجی در پی ال سی S7-300 زیمنس - 02

 

همانطور که در عکس بالا نیز مشهود است، اگر ورودی i0.3 را فعال کنیم خروجی های موجود در نتورک های 1 و 2 اگر روشن باشند خاموش و  اگر خاموش باشند همچنان در حالت اولیه خود باقی خواهند ماند.