زیمنس کنترل

کد : 44776

تمرین پانزدهم نمایندگی زیمنس: کاربرد PLC LOGO زیمنس در کنترل سیستم پر شدن سیلو

تمرین پانزدهم نمایندگی زیمنس: کاربرد PLC LOGO زیمنس در کنترل سیستم پر شدن سیلو

تمرین پانزدهم نمایندگی زیمنس: در این تمرین کنترل سیستم پر شدن سیلو را با استفاده از پی ال سی لوگوی زیمنس شبیه سازی می کنیم

 

LOGO! می تواند در سیستم کنترلی پر کردن سیلو استفاده شود. سیمان به وسیله شیلنگ از کامیون به سیلو منتقل می‌شود و سیلو را پر می کند.

 

توضیح برنامه:

شروع فرآیند پر شدن سیلو وابسته به دو شرط است، یکی از آنها این است که کلید فعال سازی (I1) فشرده شده باشد و شرط دیگر این است که اتصال شیلنک به سیلو در نقطه اتصال به درستی انجام شده باشد. یک سنسور (I2) در دهانه شیلنگ قرار دارد و هر گاه اتصال شیلنگ به سیلو، دجار مشکل شود، آن را گزارش می کند و پروسه را متوقف می کند یا از ابتدا اجازه شروع پروسه را نمی دهد. اگر دو شرط گفته شده در بالا برقرار باشد دریچه ورود سیمان به سیلو (Q2) باز می شود، در همین لحظه دریچه فیلتر (Q1) نیز شروع به کار می کند. دریچه فیلتر باید در طول پروسه پر شدن، باز باشد حالا آهک یا سیمان می توانند به درون سیلو پمپاژ شوند.

یک سنسور کنترل سطح (I3)، پر شدن سیلو را گزارش می کند.

زمانی که سنسور کنترل سطح حس کرد که سیلو به اندازه کافی پر شده است، یک بوق هشدار (Q3) به صدا در می آید. 99 ثانیه بعد از به صدا درآمدن بوق، دریچه ورود سیمان بسته می شود. به صدا درآمدن بوق به کاربر می فهماند که دریچه انتقال سیمان ابتدای شیلنگ، که روی کامیون قرار دارد را باید ببندد. برای آن که در پایان کار، شیلنگ خالی شده باشد و سیمانی درون آن باقی نماند، دریچه ورود سیمان به سیلو (Q2) بعد از به صدا درآمدن بوق تا مدتی باز می ماند (در اینجا این مدت زمان 99 ثانیه در نظر گرفته شده است) تا اجازه خالی شدن شیلنگ در این مدت داده شود. صدای بوق را می توان با استفاده از I6 به صورت دستی ریست کرد، در غیر این صورت به صورت خودکار بعد از 25 ثانیه خاموش می شود.

اگر شیلنگ در مدت زمان در نظر گرفته شده خالی نشده باشد با استفاده از کلید I5 به صورت اضطراری می توان به مدت 30 ثانیه دیگر، دریچه Q2 را باز کرد.

با استفاده از یک سنسور (I4) وجود فشار بیش از حد مجاز در سیلو گزارش می شود و پروسه پر شدن متوقف می شود. این عمل با یک لامپ هشدار (Q4) نشان داده می شود.

قطعات استفاده شده:

ورودی I1: برای فعال سازی (NO)

ورودی I2: سنسور دهانه شیلنگ برای تشخیص دادن اتصال صحیح به سیلو (NO)

ورودی I3: سنسور کنترل سطح (NO)

ورودی I4: سنسور فشار، برای جلوگیری از بالا رفتن فشار درون سیلو (NC)

ورودی I5: کلید پر کردن اضطراری (NO)

ورودی I6: کلید برای ریست کردن بوق (NO)

خروجی Q1: فیلتر

خروجی Q2: دریچه ورود سیمان

خروجی Q3: بوق هشدار

خروجی Q4: لامپ برای نشان دادن فشار بالا

 

منبع آموزشی اتوماسیون صنعتی با تمرین های کاربردی فقط در نمایندگی زیمنس