زیمنس کنترل

کد : 44747

نمایندگی زیمنس: اتصال پی ال سی LOGO! زیمنس به PC

نمایندگی زیمنس: اتصال پی ال سی LOGO! زیمنس به PC
پیش از این چگونگی ارتباط LOGO! نمایندگی زیمنس با کامپیوتر را از طریق کابل RS 232  یا USB گفته شد. در نسخه OBA7 ارتباط فقط از طریق شبکه Ethernet برقرار می شود.
اکثر لپ تاپ ها دارای پورت LAN هستند که مخصوص اتصال Ethernet است، در کامپیوتر های شخصی نیز می توان از کارت شبکه برای تجهیز آن به پورت LAN استفاده کرد. 
LOGO! و کامپیوتر را از طریق کابل Ethernet به هم متصل کنید.
حال باید IP Address مربوط به LOGO! را در کامپیوتر وارد کنیم. برای این منظور به صورت زیر عمل می کنیم:
به منوی Start در Windows 7 رفته و مسیر زیر را دنبال کنید:
Control panel > Network and Internet > Network and Sharing center > Change Adaptor Setting (On side) > Local area Connection
سپس روی Local area Connection کلیک راست کرده و به قسمت Properties رفته و روی Internet Protocol version 4 (TCP/IP V4) کلیک کنید سپس در صفحه ای که باز می شود گزینه Use the following IP Address را انتخاب کنید و در قسمت آدرس IP Address دلخواه را وارد کنید. مثلاً 192.168.010.003 یا هر آدرس دلخواه دیگری را وارد کنید سپس با کلیک دکمه OK آن را تایید کنید. 
سپس روی کارت LOGO! به قسمت Network بروید و همان طور که در قبل گفته شد IP Address جدید را وارد آن قسمت کنید.
سپس به صفحه برنامه رفته و مسیر زیر را دنبال کنید:                                            Tools > Option > Interface
گزینه Ethernet را انتخاب کنید و روی دکمه Add کلیک کرده و در پنجره باز شده IP Address مربوط به LOGO! را وارد کنید سپس دکمه OK را کلیک کنید. برای این که مطمئن شوید که LOGO! توسط کامپیوتر شناخته شده است روی آیکن Detect کلیک کنید و در صورت شناسایی، در ستون Status کلمه Yes ظاهر می شود.
 
 
 
 

شبکه AS-I

نام این شبکه از مخفف عبارت Actuator Sensor Interface گرفته شده است. این شبکه یک گذرگاه برای ارتباط بین سنسورها و PLC را ایجاد می کند و دیگر نیاز نیست به صورت تک تک تمامی سنسورها را به PLC متصل کنیم بلکه آن ها را در گذرگاه یا همان BUS شبکه قرار می دهیم و PLC از این طریق با آنها در ارتباط است.
کابل AS-I یک کابل دو رشته ای است که به طور هم زمان وظیفه انتقال انرژی و اطلاعات را بر عهده دارد. به دلیل افت ولتاژ در کابل طول آن نمی تواند از 100 متر بیشتر باشد. رنگ کابل AS-I زرد است. 
 
 
 
 
این شبکه در کارخانه هایی که تعداد سنسورها و مصرف کننده‌ها زیاد است یا تجهیزات فاصله زیادی نسبت به هم دارند استفاده می شود. لازم به ذکر است که  هر دو نوع سنسورهای دیجیتال و آنالوگ را می توان به این شبکه متصل کرد. 
در LOGO! تا نسخه OBA2 مدل هایی که روی آن ها عبارت BI1 نوشته شده بود، مجهز به پورت اتصال به شبکه AS-I بودند. در این نسخه ها با استفاده از کابل AS-I می توان LOGO! را در شبکه قرار داد. 
دو مزیت استفاده از شبکه AS-I در LOGO! در ادامه آمده است:
1. خواندن و پردازش چهار ورودی اضافی از طریق باس AS-I
2. استفاده از چهار خروجی اضافی تحت پوشش یک Master در باس ارتباطی AS-I
جهت اتصال LOGO! به این باس، ابتدا باید کابل مربوط به باس را به کانکتورهایی که به همین منظور در اختیار است اتصال داده (رعایت پلاریته ضروری است) و سپس با قرار دادن کانکتور ارتباطی در محل مشخص آن روی LOGO! ارتباط لازم را برقرار نمود.
 
 
 
 
برای استفاده از LOGO! در باس ارتباطی AS-I باید LOGO! مورد نظر در این باس شناخته شود. این امر به طور اتوماتیک پس از اتصال سیم های باس به LOGO! صورت می پذیرد. در این حالت LOGO! به عنوان یک Slave هوشمند در شبکه AS-I قرار می گیرد و ماژول Master، آدرس قسمت Slave (که LOGO! است) را شناسایی می کند. 
این شبکه در سطح قطعات فیلد (شیرها و سنسورها) به کار می رود.
از نسخه OBA2 به بعد کارت جداگانه ای به نام CM AS-I برای ارتباط LOGO! در شبکه AS-I عرضه شد. این کارت دارای 4 ورودی و 4 خروجی دیجیتال است که به عنوان رابط بین شبکه AS-I و LOGO! عمل می کند.
در چنین سیستمی تجهیزات باید مجهز به رابط AS-I شوند که بتوانند به ماژول های آنالوگ و دیجیتال اتصال یابند.
ولتاژ تغذیه این ماژول 24V AC/DC است. 
در شکل روبه‌رو یک کارت CM AS-I دیده می شود.
 
 
به منظور شناسایی آدرس ماژول در AS Interface bus به یک واحد آدرس دهی نیاز است. 
LOGO! در شبکه AS-I تنها می تواند به صورت Slave عمل کند، به این معنی که تبادل داده بین دو LOGO! در این شبکه امکان پذیر نیست و برای کنترل LOGO! وجود یک Master الزامی است. معمولاً انواع مختلف PLCهایی که دارای ماژول مخصوص AS-I Master می باشند، می توانند به عنوان Master استفاده شوند. برای مثال PLCهای S7-200 یا  S7-300 می توانند به عنوان Master عمل کنند. به منظور شناسایی LOGO! در شبکه AS-I باید به آن آدرسی اختصاص داد که این آدرس دهی اغلب توسط Master انجام می شود. آدرس های معتبر در رنج 1 تا 31 هستند و از هر آدرس تنها می توان یک بار استفاده کرد. می توان آدرس را در AS-Interface bus قبل یا بعد از نصب شناساند. 
اگر کارت نصب شده از طریق سوکت آدرس دهی شده باشد به دلایل حفاظتی باید قبل از آن، ولتاژ متصل شده به AS-I را جدا نمود.