زیمنس کنترل

کد : 44700

نمایندگی زیمنس: معرفی بیمتال و کاربرد آن در اتوماسیون صنعتی زیمنس

نمایندگی زیمنس: معرفی بیمتال و کاربرد آن در اتوماسیون صنعتی زیمنس

بی متال چیست

در اتوماسیون های صنعتی مانند اتوماسیون صنعتی زیمنس بیمتال برای حفاظت الکتروموتورها در مقابل اضافه بار به کار می رود. این وسیله از ویژگی میزان انبساط در فلز مس (cu) بیشتر از فلز روی (zn) می باشد و به همین علت وقتی این دو فلز به هم متصل شوند و کاملا با هم تماس داشته باشند باعث خم شدن قطعه تشکیل یافته از این دو فلز می شود و چون مقدار انبساط فلز روی (zn) کمتر از فلز مس (cu) است، خمش به سمت فلز روی خواهد بود.در بیمتال، سه تیغه وجود دارد و سیم حامل جریان حلقه به دور این تیغه ها پیچیده شده است. در اثر عبور جریان اضافه بار، سیم حامل جریان گرم و حرارت آن به بی متال منتقل می شود و باعث خم شدن تیغه می شود.حرکت هر یک از بی متال ها به اهرم یک میکرو سوئیچ فشار می آورد و مدار فرمان را قطع می کند.

 

رله ها و کنتاکت های بی متال زیمنس

برخی از رله ها مانند رله های نمایندگی زیمنس دارای کلیدی هستند که برای دو حالت دستی و اتوماتیک طراحی شده اند،به این معنی که در حالت دستی پس از قطع بی متال، باید کلید RESET را فشار داد تا به حالت اول بازگردد. در حالت اتوماتیک رله پس از مدت زمان معینی به حالت اول باز می گردد.
کنتاکت های اصلی بی متال، در مسیر عبور سه فاز اصلی و بعد از کنتاکتور قرار می گیرند. کنتاکت 95 و96 که NC هستند در مسیر فرمان به بوبین کنتاکتور نمایندگی زیمنس و به طور سری قرار می گیرند تا در موقع اضافه جریان،کنتاکتور را قطع نمایند.کنتاکت 97 و98 که NO هستند برای نمایش عملکرد بی متال(آلارم) استفاده می شوند،مثلا با روشن کردن یک لامپ سیگنال وضعیت عملکرد بی متال را مشخص می کنند.