زیمنس کنترل

کد : 42454

معرفی OB های مدیریت خطا در نمایندگی زیمنس

معرفی OB های مدیریت خطا در نمایندگی زیمنس
در اتوماسیون صنعتی زیمنس خطاهایی که توسط CPU های S7 نمایندگی زیمنس قابل تشخیص بوده و برای آنها OB در نظر گرفته شده است ، به دو دسته تقسیم می شوند :
1)    خطا های سنکرون : خطاهای حین اجرای نرم افزار
2)    خطا های آسنکرون : ناشی از خرابی کارت ها و سخت افزار
بطور کلی ، مزیت بزرگ استفاده از این OB ها چه برای خطا های سنکرون و چه خطا های آسنکرون مدیریت و هدایت خطاست. (Error Handling)
فرض کنیم خطایی رخ دهد و  OB مزبور در حافظه موجود نباشد ، ممکن است PLC نمایندگی زیمنس متوقف شده و چراغ SF روشن شود. روشن شدن چراغ SF می تواند دلایل متعددی داشته باشد و کمکی برای رفع سریع عیب نمی کند. در این شرایط معمولاً وصل شدن به PLC و دیدن اطلاعات موجود در Diagnostic Buffer یا I stack راهی برای شناسایی عیب است که البته مستلزم صرف زمانی است که شاید هر ثانیه آن از نظر اقتصادی برای کارگاه مهم باشد. با بکار بردن OB های فوق و برنامه نویسی مناسب آنها این زمان را می توان به حداقل رسانید ، بطوری که با بروز خطا اوپراتور روی سیستم HMI خود بتواند آن را همراه با اطلاعات جزئی مشاهده کند. از این رو ، به این OB ها بلاک های Error Handling نیز می گویند ، زیرا با وقوع خطا سیستم به سمت ایمن و مطمئنی که از قبل توسط برنامه نویس در نظر گرفته شده است ، هدایت خواهد شد.
در این OB ها یک بخش مهم وجود دارد که پارامتر های آن برای عیب یابی بسیار مفید هستند.


معرفی OB های مدیریت خطا در نمایندگی زیمنس 1


نکته ی قابل ذکر دیگر این است که ، فعال کردن یا غیر فعال کردن و نمایش وضعیت OB های وقفه میتواند با استفاده از فانکشن های سیستم زیر انجام شود :

 
معرفی OB های مدیریت خطا در نمایندگی زیمنس 2