زیمنس کنترل

کد : 41407

انواع ارتباط با کارت های MC در S7_400 نمایندگی زیمنس

انواع ارتباط با کارت های MC در S7_400 نمایندگی زیمنس
در S7_400 نمایندگی زیمنس اگر کارت حافظه استفاده شود ، نکاتی برای دانلود و آپلود آن وجود دارد.
تمام CPU های S7_400 دارای Load Memory داخلی هستند که تماما از جنس RAM هستند ولی کارت های حافظه در S7_400 اتوماسیون صنعتی زیمس از لحاظ جنس آن بر دو نوع هستند.
1_ کارت حافظه از جنس رم
2_ کارت حافظه از جنس فلش
اگر کارت حافظه از جنس رم انتخاب شده و به CPU_400 اضافه شود هر دو حافظه با هم ترکیب شده و حجم آن کارت به حجم حافظه Load Memory داخلی اضافه میشود. بنا برین، روش دانلود به آن و آپلود از آن مانند روش های ذکر شده قبلی است.این وضعیت را میتوان در محیط Simatic از طریق منوی PLC > Module Information مشاهده نمود.
اگر کارت حافظه از جنس Flash انتخاب شود ، بخش Load Memory سیستم به دو دسته RAM و Flash تقسیم میشود.
بنابراین ، دانلود به حافظه ی کارت یا حافظه ی داخلی CPU دو روش متفاوت دارد.
در شرایطی که یک CPU_400 دارای کارت حافظه Flash باشد ، اگر دانلود به روش های قبلی انجام شود ، اطلاعات به Load Memory داخلی CPU وارد شود ، نه به کارت Flash.
اگر از PC استفاده شود ، لازم است توسط ابزار های ارتباطی مانند PC Adapter به CPU متصل شویم. در این صورت ، تنها راه دانلود کردن اطلاعات یک پروژه به کارت Flash در  S7_400 این است که ابتدا تمام زیر مجموعه های پروژه را ذخیره کرده و آنها را ببندیم. سپس ، در محیط Simatic بر روی پوشه ی Blocks از زیر مجموعه ی پروژه کلیک کرده و از طریق منوی PLC > Download User Program To Memory Card انتخاب میکنیم. با این روش پروژه به کارت Flash وارد خواهد شد.
با این توضیح ، دانلود بلاک های برنامه نویسی به صورت جداگانه امکان پذیر نیست ، بنابراین هربار که دانلود به کارت Flash در S7_400 انجام شود ، با توقف CPU همراه خواهد بود ، زیرا اطلاعات پیکربندی سخت افزار نیز دانلود میشود.
نکته : اگر از PG استفاده شود ، میتوان پروژه را ابتدا به کارت Flash انتقال داده و سپس ، آن را بر روی اسلات مخصوص CPU نصب نمود.  PG های SIEMENS دارای اسلات های مخصوصی برای خواندن و نوشتن کارت های MC و MMC هستند.
اگر در محیط Simatic Manager نمایندگی زیمنس توسط منوی PLC > Display Accessible Node را فعال کنیم ، تمام بلاک های وارد شده به Load Memory  را نشان میدهد. حال ، اگر بلاکی به عنوان مثال ، از محیط Online پاک شود ، در همان لحظه تاثیر خود را نشان میدهد. یعنی ، اگر برنامه ای در حال اجرا داشته باشد ، با پاک کردن آن بلاک برنامه نیز از کار خواهد افتاد. ولی این حذف قطعی نخواهدبود ، چرا که اگر CPU را Reset کنیم ، مجددا برنامه ی به ظاهر پاک شده ، اجرا خواهد شد.
و اگر محیط Online را Refresh کنید ، بلاک مربوطه را مشاهده میکنید ، در صورتی که وقتی با حافظه RAM کار میکنیم ( Internal , External ) ، پاک نمودن دستی یک حذف قطعی خواهد بود.
بنابراین ، به این نتیجه میرسیم که با عمل MRES و حتی با پاک نمودن دستی بلاک از محیط Online ، بلاک مربوطه حذف قطعی نخواهد شد. تنها راه پاک کردن حافظه ی Flash در S7_400 ، استفاده از PG های مخصوص SIEMENS یا USB Prommer است.
برای پاک کردن آنها ابتدا MC Flash را در داخل اسلات مخصوص PG  قرار میدهیم و سپس ، در محیط Simatic از طریق منوی File > S7 Memory Card > Delete را انتخاب کنید.
نکته : فرض کنید در کارت حافضه ای که از جنس RAM است ،یک پروژه ی کامل وجود دارد که در آن تمام OBها FC,FB,DB و... قرار دارد حال،اگر پروژه ای دیگر را که از لحاظ بلاک برنامه نویسی فقط OB1 را دارد ،به PLC دانلود کنیم فقط OB1 جدید بر OB1 قبلی روی حافظه CPU قرار میگیرد و اصطلاحا فقط Overwrite , OB1 میشود و بلاک های دیگر در حافظه باقی خواهند ماند این وضعیت برای کارت های MMC در S7-300 نیز صادق است ولی برای MC-FLASH متفاوت میباشد. اگر فرضیه ذکر شده را با کارت MC_ Flash انجام دهیم کلیه اطلاعات موجود در کارت حافظه پاک شده و پروژه جدید جایگزین میشود. به عبارت دیگر اگر یک پروژه که هیچ بلاک برنامه نویسی نداشته باشد را به MC_Flash دانلود کنیم کارت حافظه از بلاک های قبلی پاک خواهد شد. (منطبق شدن کامل پروژه Offline بر پروژه Online ) بدیهی است که اطلاعات پوشه ی System data در ان وجود خواهد داشت و این عمل حذف کلیه اطلاعات کارت نخواهد بود.