زیمنس کنترل

کد : 38128

استفاده از فرمت Array در Step 7 زیمنس

استفاده از فرمت Array در Step 7 زیمنس
Array همان آرایه است که به عنوان یک تایپ استاندارد در step 7 قابل استفاده می­باشد. با استفاده از آن می­توان از نوشتن و تکرار پارامتر های مشابه جلوگیری کرد. برای تفهیم بهتر موضوع ، به ذکر یک مثال می­پردازیم.
فرض کنید قرار است اطلاعات مربوط به ده عدد از کنترل ولو ها را در DB ذخیره کنیم. همچنین ، تمام ولو ها Data Type مشابه دارند. یک روش این است که در DB به ترتیب برای ولو ها نام تعریف کرده و به آنها Type مشخص اختصاص دهیم که در عمل ، این  کار  زمان بر  است.  با قابلیت Array می­توانیم ساختار های مشابه را به راحتی بسازیم. بدین صورت که ابتدا یک نام اصلی در ستون Name وارد کرده ( مثلاً ، Valve ولی بدون شماره ) و در ستون Type از طریق منوی Complex Type گزینه Array را انتخاب می­کنیم. در این حالت ، باید یک بازه برای آن مشخص کنیم ( مثلاً 1 تا 10 ) این کار به صورت Array [ 1.. 10 ] انجام می­شود. به عبارت دیگر ، با این روش ولو 1 تا 10 ساخته می­شود. اکنون ، لازم است Type مناسب برای آنها تعریف شود. با فشردن چند مرتبه کلید Enter وارد سطر بعد خواهد شد ، ولی همانطور که در تصویر زیر دیده می­شود ، فقط ستون Type فعال است.

 
استفاده از فرمت Array در Step 7 زیمنس1

برای مشاهده جزء به جزء آرایه های ساخته شده ، مانند قبل می­توان از منوی View > Data View را انتخاب نمود. پس از آن شکل زیر دیده می­شود:
 
استفاده از فرمت Array در Step 7 زیمنس2

آرایه ها می­توانند به صورت چند بعدی به کار روند ( مثلاً Test [ X1.. X2 , Y1.. Y2] ) نکته ی مهم این است که آرایه می­تواند حداکثر 6 بعدی باشد ، ولی حجم کل عناصر نباید از 65535 بایت بیشتر شود.
 

آموزش برنامه نویسی در Step 7 که مخصوص تجهیزات اتوماسیون صنعتی زیمنس است را در نمایندگی زیمنس ایران بیاموزید