زیمنس کنترل

کد : 38127

استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس

استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس
یکی از امکانات برتر DB ها نسبت به Bit Memory ، امکان ایجاد Structure به صورت تو در تو یا معمولی می­باشد ، به این معنی که می­توان نامی را وارد نمود و برای آن یک ساختار درختی منسجم ایجاد کرد. این عمل تاثیری در روند عملکرد DB ندارد ، فقط برای دسته بندی داده ها در یک DB و دستیابی آسان تر به آدرس های آن است. برای ساختن STRUCT لازم است پس از وارد کردن نام ، در ستون Type راست کلیک کرده و سپس از طریق گزینه ی Complex Types گزینه ی STRUCT را انتخاب کنید.
 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس1

زیمنس کنترل نمایندگی زیمنس در ایران
 

برای تفهیم بهتر موضوع به ذکر یک مثال می­پردازیم.
فرض کنید قرار است مقادیر مختلف از یک الکترو موتور در DB ذخیره شود. ولی یک موتور الکتریکی قطعاً پارامتر های زیادی مانند شدت جریان ، ولتاژ ، فرکانس و... را در بر دارد. حال ، می­توان برای دسته بندی اطلاعات ، گزینه ی موتور را به عنوان شروع یک Structure انتخاب نمود و پارامتر های آن را در زیر مجموعه ی موتور وارد نمود. شکل زیر را ببینید:

 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس2

PLC های زیمنس را از نمایندگی زیمنس ایران بخواهید


اگر به آدرس های آن توجه کنید ، خواهید دید که به ظاهر آدرس ها با دیگر پارامتر های خارج از محدوده ی STRUCT تداخل دارد ، ولی آدرس هر پارامتر در داخل STRUCT با آدرس خود استراکچر جمع میشود. بهترین روش برای مشاهده ی آدرس های واقعی ، انتخاب View > Data View است.
 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس3

همانطور که در تصویر فوق دیده می­شود ، در حالت Data View نمی­توان مقادیر را تغییر داد و رنگ ستون ها به جز ستون Actual Value ، خاکستری (Static) می­شود. برای تغییرات و برگستن به حالت قبلی لازم است از منوی View > Declaration View را انتخاب کنید.
برای خارج شدن از استراکچر باید روی End STRUCT پایینی کلیک کرده و سپس ، کلید Enter را فشار دهید. در هر DB می­توان چندین Structure ایجاد نمود و نیز در صورت نیاز ، می­توان استراکچری های تو در تو ایجاد کرد.