زیمنس کنترل

کد : 37108

استفاده از Shared DB در Simatic Manager

استفاده از Shared DB در Simatic Manager
اگر بخواهیم یک DB به صورت Shared داشته باشیم ، از طریق مسیر زیر اقدام میکنیم :

استفاده از Shared DB در Simatic Manager 1
نمایندگی زیمنس در ایران

لازم به ذکر است که برای خود DB نیز میتوان یک نام سمبلیک وارد نمود (مطابق تصویر فوق) در اینصورت میتوان از امکان اسامی سمبلیک در محیط برنامه استفاده نمود.
پس از باز شدن DB ، محیط آن مشابه شکل زیر است. اگر آنرا نسبت به Instance DB مقایسه کنید ، خواهید دید که ستون های Shared DB کاملاً Dynamic است ، یعنی میتوانیم در آن سطر هایی متناسب با نیاز بسازیم و Data Type آن را بر حسب نیاز تعیین کنیم. توجه داشته باشید که در حالات زیر ، به دلیل اشکال مربوط به دیتا بلاک ، PLC در حین اجرا متوقف شده و چراغ SF روی آن روشن میشود :
الف) دیتا بلاکی که در بلاک برنامه نویسی آدرس دهی شده توسط Simatic Manager ایجاد نشده باشد.
ب) دیتا بلاکی که توسط Simatic Manager ایجاد شده ، به PLC دانلود نشده باشد.
ج) در برنامه به آدرسی در دیتا بلاک اشاره شده ، که یا وجود ندارد و یا نوع دیتای آن با آنچه که در برنامه استفاده شده است ، متفاوت باشد.

پس از باز شدن دیتا بلاک در محیط LAD / STL / FBD شکلی شبیه زیر خواهیم داشت که در این حالت ، با استفاده از منوی Insert > Declaration Line میتوان یک سطر جدید بعد یا قبل از سطر جاری ایجاد نمود.


استفاده از Shared DB در Simatic Manager 2
نمایندگی زیمنس در تهران

 

آدرس های DB از صفر شروع می­شود و با توجه به تعداد بایت مربوط به دیتای تعریف شده اتوماتیک آدرس مربوطه ایجاد میشود. مثلاً ، اگر در سطر اول یک دیتا از نوع Word تعریف شود ، بایت های 0 و 1 اشغال شده و آدرس بعدی 2 خواهد بود و اگر در آدرس 2 یک دیتا از نوع Real تعریف شود ، چون 4 بایتی  است ، آدرس بعدی 6 خواهد بود. تعیین نوع دیتا با کلیک راست روی cell مربوطه از ستون Type مطابق شکل زیر است.


استفاده از Shared DB در Simatic Manager 3
نمایندگی اتوامسیون صنعتی زیمنس