زیمنس کنترل

کد : 37107

نحوه ی استفاده از Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس

نحوه ی استفاده از Data Block ها در برنامه نویسی اتوماسیون زیمنس
Data Block به عنوان یک پایگاه داده یا Data Base می­تواند مقادیر برنامه را در خود ذخیره کند. دیتا بلاک نوع Instance مخصوص FB است و  فقط FB مورد  نظر می­تواند در آن دیتا  ذخیره کند ، ولی دیتا بلاک اشتراکی یا Shared بین تمام بلاک ها مشترک است. بعبارت دیگر ، تمام بلاک های برنامه نویسی میتوانند به آن دسترسی داشته باشند، به طوری که می­توانند در آن دیتا ذخیره کرده یا دیتاهای آن را بخوانند. به طور کلی ، می­توان گفت عملکرد DB ها مانند Bit Memory ها است و به عنوان یک صفحه آزاد حافظه ارائه میشوند و میتوان در آنها اطلاعات مختلف را ثبت و یا برداشت نمود.

تفاوت Bit Memory ها با DB ها:

حجم زیاد حافظه DB ها نسبت به Memory ؛ در اینجا میتوان گفت که Memory یک حافظه ی سخت افزاری است و در CPU ثابت است ، ولی DB به عنوان بلاکی از برنامه است و میتواند تعداد زیادتر و حجم بیشتر و قابل تعریف داشته باشد.
DB کنار برنامه نوشته میشود و پاک نمیشود. همچنین ، مانند بلاک های دیگر به حافظه ی Load Memory وارد میشود و میتواند پایدار بماند.
در DB ها امکان دسته بندی داده ها و امکان استفاده از اسامی سمبلیک در ابتدای ایجاد پارامترها وجود دارد.
Bit Memory فقط یک صفحه ی آزاد حافظه است که دیتا ها در آن پشت سرهم قرار میگیرند ، در صورتیکه تعداد DB ها زیاد است و میتوان دیتاهای هر بخش را جداگانه در DB مجزایی قرار داد.
 
گام هایی که برای ایجاد و استفاده از این نوع دیتا بلاک باید برداشته شود:
1-  ایجاد دیتا بلاک در پوشه ی بلاک برنامه Simatic Manager
2-  باز کردن دیتا بلاک با دوبار کلیک کردن روی آن توسط برنامه ی LAD / STL / FBD
3-  تعریف سطر های لازم با متغیر های دلخواه و اسامی سمبلیک دلخواه


کنترل زیمنس نماینده زیمنس در ایران ارائه به روز ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی