زیمنس کنترل

کد : 37090

نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس

نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس
تمام بلاک های FC , FB , OB و DB که در مقالات قبلی نمایندگی زیمنس توضیح داده شد، توسط Simatic Manager ایجاد میشوند. توجه داشته باشید  که  بلاک های  سیستم  یعنی SFB ها و SFC ها از قبل ایجاد شده اند و در نرم افزار موجود هستند، از این رو بلاک ها را نمیتوان ایجاد کرد.
میتوان برنامه نویسی را قبل یا بعد از پیکربندی سخت افزار انجام داد. اگر قبلاً سخت افزار پیکربندی شده باشد ، با بازکردن Station در پنجره ی سمت چپ پوشه S7 Program را مشاهده میکنیم که در زیر مجموعه ی CPU قرار گرفته است. با باز کردن این پوشه ، دو پوشه ی دیگر مطابق شکل زیر مشاهده میکنیم که یکی به نام Blocks و دیگری به نام Sources میباشد.


17436  نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس 1

پوشه ی Source بکار میرود. بلاک های برنامه در پوشه Blocks ایجاد میشوند. معمولاً پس از پیکربندی سخت افزار بطور پیش فرض ، یک بلاک OB1 در داخل پوشه ی Blocks ایجاد میشود که البته خالی بوده و برنامه ای داخل آن وجود  ندارد. بعلاوه ، اگر بعد از اتمام کار پیکربندی سخت افزار توسط HW Config ، عمل کامپایل را توسط Save and Compile انجام داده باشیم، آیکون دیگری بنام System data در پوشه ی Blocks مانند شکل فوق ظاهر میشود که اطلاعات سخت افزار و شبکه را در خود دارد. همانطور که گفته شد این اطلاعات در تعدادی SDB یا System Data Blocks  ذخیره میشوند.
زیر پوشه ی S7 Program و در زیر مجموعه ی آن پوشه ی Blocks را خواهیم داشت. همانطور که دیده میشود، در این پروژه Station وجود ندارد.


17436  نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس 2

در هر دو حالت ، یعنی چه با وجود سخت افزار و چه بدون آن ، برای ایجاد بلاک میتوان به یکی از این دو روش عمل کرد که نمایندگی زیمنس ایران آین دو روش را به شما آموزش می دهد:
1- تک کلیک روی پوشه ی Blocks و سپس استفاده از منوی Insert > S7 Blocks و انتخاب Block مورد نظر از لیست ، مانند شکل زیر :


17436  نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس 3

2- کلیک راست روی پوشه ی Blocks یا در پنجره ی سمت راست و انتخاب Insert New Object که در این صورت نیز لیست فوق را خواهیم دید.

پس از انتخاب  بلاک مورد نظر (مرحله چهارم در تصویر فوق ) پنجره جدیدی مانند شکل زیر باز میشود:



17436  نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس 4

نکاتی که باید به آنها توجه شود:
هر بلاک دارای یک شماره است و خود برنامه این شماره را بعد از اسم بلاک پیشنهاد میدهد که در صورت نیاز میتوان آن را تغییر داد .
زبان های برنامه نویسی برای بلاک ها منطقی یعنی OB , FB , FC زبان FBD , LAD , STL است که  بر اساس نیاز و نوع نگارش برنامه ی کاربر میتواند یکی از آنها را به عنوان زبان پیش فرض انتخاب کند . قابل ذکر است که پس از وارد شدن به محیط برنامه نویسی نیز میتوان زبان برنامه نویسی را تغییر داد .
وقتی دیتا بلاک ایجاد میشود ، نوع آن بطور پیش فرض Shared میباشد . میتوان آنرا از نوع Instance یا DB of Type انتخاب کرد (شکل زیر ) که در این صورت ، شماره FB مربوطه را باید وارد کنیم . به این معنی که FB باید قبلاً در پوشه Blocks ایجاد شده باشد و یا اگر برای آن UDT ساخته شده باشد ، میتوان به آن اختصاص داد.

اگر در Simatic Manager از منوی Option > Customize در بخش General گزینه ی Open New Object فعال شده باشد ، هر بلاک پس از ایجاد شدن همراه با برنامه مربوطه اش باز میشود.



17436  نحوه ی ایجاد بلاک ها در Simatic Manager زیمنس 5