زیمنس کنترل

کد : 34942

آدرس دهی ماژول ها و کانال های I/O آنالوگ

آدرس دهی ماژول ها و کانال های I/O آنالوگ
پس از وارد کردن کارت آنالوگ در HW Config مانند کارت های دیجیتال نرم افزار بطور اتوماتیک آدرس هایی را برای کارت در نظر می گیرد و همانطور که قبلاً اشاره شد، کارت AI یک مبدل A/D است که سیگنال الکتریکی را به یک عدد 16 بیتی یا یک Word تبدیل می کند.
این وضعیت بصورت برعکس در کارت های AO وجود دارد، یعنی کارت AO عدد 16 بیتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند (D/A)، بنابراین آدرس I/O های آنالوگ همواره به صورت Word انجام می شود. (اتوماسیون صنعتی زیمنس)
با دابل کلیک روی کارت در نرم افزار HW Config و مشاهده ی سربرگ آدرس می توان آدرس های کارت را مشاهده نمود. مطابق تصویر زیر، برای یک کارت با مشخصاتAI8 × 12 Bit آدرس ابتدا 272 و آدرس انتها 287 مشخص شده است. فاصله ی بین این دو عدد، 16 بایت و معادل 8 Word است.



آدرس-دهی-ماژول-ها-و-کانال-های-I.O-آنالوگ1.
تکنوکلید، نمایندگی زیمنس در ایران

بهترین روش برای پیدا کردن آدرس آنالوگ آن است که وقتی کامپیوتر به PLC متصل است، در محیط HW Config روی کارت مورد نظر راست کلیک کرده و سپس، گزینه Monitor / Modify را فعال کنیم. این پنجره آدرس کانال های کارت را نشان می دهد. علاوه بر آن، در کارت های AI-300 با فعال کردن چک باکس Monitor، مقدار لحظه ای سیگنال را به صورت عدد HEX در ستون Status Value نیز نمایش می دهد.
اما نکات سوال برانگیزی که در مورد آدرس های آنالوگ وجود دارد، این است که :

  1. چرا در برخی از موارد آدرس ها به صورت IW یا QW و در برخی موارد به صورت PIW یا PQW ظاهر می شود؟
  2. آیا می توان کاری کرد که آدرس های PIW به IW تبدیل شوند؟
برای پاسخ به سوالات بالا لازم است به موارد زیر توجه شود :
  • حرف P در ابتدای PIW یا PQW معرف Peripheral به معنای جانبی است .
  • آدرس های ورودی آنالوگی که در ناحیه PII قرار میگیرند ، توسط سیستم به صورت IW نشان داده شده و همچنین، آدرس های خروجی آنالوگی که در ناحیه ی PIQ قرار می گیرند، به صورت QW نمایش داده می شوند.
  • آدرس هایی که خارج از ناحیه ی PII یا PQW قرار می گیرند، توسط سیستم به صورت PIW و PQW نشان داده می شوند.
  • مقادیر آدرس های IW در PII ذخیره شده و از آنجا خوانده شده و در برنامه استفاده می شود. همچنین، مقادیر آدرس های QW در PIQ ذخیره شده و از آنجا به کارت AO ارسال می شود .
  • آدرس های PIW و PQW چون از بازه ی حافظه خارج هستند، تصویری از آنها در PII و PIQ قرار نمی گیرد. در برنامه نویسی نیز هرکجا به آدرس PIW اشاره شود، مقدار آن مستقیماً از بافر خود کارت AI خوانده می شود و هرکجا به آدرس PQW اشاره شود، مقدار آن مستقیماً به بافر خود کارت AO ارسال می شود.
  • آدرس هایی که بصورت IW یا QW هستند را می توان در برنامه نویسی به صورت PIW یا PQW به کاربرد، ولی عکس این عمل، امکان پذیر نیست. بنابراین، اگر به جای PIW و PQW از IW و QW استفاده شود، چراغ SF روی CPU روشن می شود. (نماینده زیمنس در ایران)
بطور کلی، در اکثر CPU های S7-300 فضای حافظه PII و PIQ محدود و غیر قابل تغییر است. به عنوان مثال، در CPU 314C-2DP حداکثر 128 بایت برای ورودی و 128 بایت برای خروجی در نظر گرفته شده و این مقدار غیر قابل تغییر است. این مقدار برابر 64 بایت است، بنابراین آدرسی معادل 256 خارج از رنج شناخته شده و به صورت Periphral ظاهر می شود. با این وجود، اگر آدرس آنالوگ را طوری تغییر دهیم که آدرس ها کمتر از 64 Word شود، خواهیم دید که آدرس ها به صورت IW و QW ظاهر می شوند، ولی در حالت عادی این کار توصیه نمی شود .

نکته: از آنجایی که حجم حافظه ی PII و PIQ در S7-400 نسبت به S7-300 بیشتر است، می تواند تمام آدرس های آنالوگ را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین، در بسیاری از سیستم های S7-400   I/O های آنالوگ به صورت IW و QW ظاهر می شوند.


کنترل زیمنس تنها وارد کننده مستقیم اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران