زیمنس کنترل

کد : 32764

HW Config ابزار پیکربندی سخت افزار زیمنس

HW Config ابزار پیکربندی سخت افزار زیمنس
HW Config ابزاری است از اتوماسیون صنعتی زیمنس برای پیکربندی سخت افزار زیمنس
با وارد کردن Station در پروژه ی ایجاد شده توسط Simatic Manager و کلیک کردن روی آن، آیکن Hardware در پنجره ی سمت راست ظاهر می شود. فرض کنید Station های مختلفی از جمله یک Station 300 را وارد پروژه کرده ایم . در این صورت ، پنجره ی پروژه باز می شود.
با دابل کلیک کردن روی آیکن Hardware در پنجره سمت راست برنامه HW Config اجرا می شود. کلیه کارهای پیکربندی سخت افزار و تنظیم پارامترهای آن توسط این برنامه انجام می شود. توجه داشته باشید که برای Station از نوع 300 و 400 و H-Station آیکن Hardware ظاهر می شود .
همین طور برای PC Station آیکن پیکربندی آن را خواهیم دید، ولی سایر Station ها مانند S5 و PG و Other چنین شکلی نداشته ، نه در زیر نام پروژه ظاهر می شوند و نه آیکن های فوق را میتوان برای آنها مشاهده کرد. به عبارت دیگر، این Station ها توسط step7 قابل پیکربندی از نظر سخت افزار داخلی نیستند و همانطور که گفته شد، صرفاً برای منظورهای دیگری مانند اتصال به شبکه، وارد پروژه میشوند.
 
بطور کلی، برای پیکربندی سخت افزار باید قدم هایی به ترتیب برداشته شود. فلوچارت زیر، مراحل این کار را نشان می دهد:

HW Config ابزار پیکر بندی سخت افزار زیمنس
تذکر: در این فصل در رابطه با محیط HW Config و مراحل انجام کار آن بطور کلی صحبت می شود. بنابراین ، درباره جزئیات پیکربندی S7-300 و  S7-400 در فصل های آتی صحبت خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، برای اجرای برنامه HW Config کافی است روی آیکن Hardware در پنجره پروژه دبل کلیک کنیم. با اجرای این برنامه پنجره سمت راست Catalog نامیده می شود و وجود آن برای انتخاب سخت افزار لازم است. اگر این پنجره فعال نبود، با منوی View > catalog می توان آنرا فعال کرد. اجزای سخت افزاری مطابق با توضیحی که خواهد آمد، از این پنجره انتخاب شده و در پنجره سمت چپ ظاهر می شوند.
باید توجه داشت که اجزای سخت افزار زیمنس باید از همان گروه Station باشند که قبلاً در پروژه وارد کرده ایم . بعنوان مثال، نمی توان یک Station 300 وارد پروژه کرد و بعد از آن در کاتالوگ زیمنس اجزای مربوط به 400 را انتخاب نمود. برنامه، این عدم تطابق را با پیغام اعلام می نماید.اتوماسیون صنعتی زیمنس
در کاتالوگ HW Config ، در زیر هر Station کلماتی را می بینیم که هر یک نشان دهنده ی سخت افزار خاصی هستند. این کلمات در جدول زیر آورده شده اند.




کد شرح عملکرد
Rack Rack نگهدارنده ی ماژول ها، تغذیه کننده ی ماژول ها و ایجاد ارتباط بین آنها
PS Power Supply منبع تغذیه
CPU Central Processing Unit پردازشگر مرکزی
IM Interface Module ایجاد ارتباط بین چند رک
SM Signal Module اتصال با سیگنال های ورودی و خروجی (I/O)
CP Communication Processor ایجاد  ارتباط با شبکه
FM Function Module اجرای فانکشن خاصی مستقل از CPU

هر یک از کدهای فوق بصورت یک پوشه (FOLDER) ظاهر می شوند که با باز کردن آنها می توان انواع سخت افزارهای مربوط به آن گروه را مشاهده کرد. نکته ی قابل توجه آن است که برخی از اجزای موجود در پنجره ی کاتالوگ ممکن است جزو محصولات روز زیمنس نباشند. همچنین، ممکن است پس از ارائه نرم افزار Step7 زیمنس  به مرور زمان محصولات جدیدی از خانواده Simatic عرضه شوند، بنابراین بهتر است همواره با استفادهService Pack های جدیدی که توسط زیمنس عرضه می شود و معمولاً بصورت آزاد (Free download) در سایت زیمنس (support.automation.siemens.com) وجود دارد، کاتالوگ موجود در نرم افزار Update شود.