زیمنس کنترل

کد : 32760

منوهای اصلی Simatic Manager

منوهای اصلی Simatic Manager
کنترل زیمنس نمایندگی زیمنس در تهران منوهای اصلی و مهم در نرم افزار سیماتیک را از لحاظ کارکرد و همچنین معرفی آپشن های آن به شرح زیر معرفی می نماید.

منوهای اصلی Simatic Manager
پس از باز کردن برنامه ی Simatic Manager  زیمنس، در بالای آن منوهای مختلفی وجود دارد که مجموعه کنترل زیمنس (نمایندگی اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران) در ادامه به کاربردهای آنها اشاره می کند:


File برای ایجاد، بازکردن، ذخیره سازی، حذف، سازماندهی و آرشیو کردن پروژه استفاده می شود.
Edit امکاناتی مانند rename ،copy ،paste و cut کردن و همچنین مشاهده ی Properties المان ها را دارد.
Insert برای وارد کردن المان های سخت افزاری، شبکه و بلاک های برنامه نویسی به پروژه بکار می رود.
PLC برای ارسال اطلاعات به plc و یا گرفتن اطلاعات از plc ، ریست کردن، تغییر مد کاری، تغییر تاریخ و زمان و مواردی از این قبیل استفاده می شود.
View نحوه ی نمایش Object ها و فیلتر گذاری روی آنها از این منو امکان پذیر است.
Options کاربر توسط امکانات این منو می تواند تنظیمات پیش فرض برنامه را تغییر دهد.
Window در این قسمت، نحوه ی نمایش پنجره Simatic Manager قابل انتخاب است.
Help راهنمای استفاده و بکارگیری Simatic Manager می باشد.

منوی File
New : ایجاد پروژه جدید در زیمنس
New Project Wizard : ایجاد پروژه ی جدید با استفاده از Wizard
Open : بازکردن پروژه ی از قبل ذخیره شده
Close : بستن پروژه ای که باز است
Save As : ذخیره سازی پروژه به نام دیگر
Delete : حذف کردن کامل یک پروژه
Reorganize : دیتابیس و فایل های مربوط به پروژه را سازماندهی مجدد نموده و Gap های ناشی از پاک کردن Object ها را حذف می کند. درنتیجه، حافظه ی مورد نیاز برای پروژه کاهش می یابد. با این کار، برخی خطاهای غیر منتظره ی برنامه نیز رفع می شوند.
Manage : توسط آن می توان یک پروژه زیمنس را مخفی ساخت تا در لیست پروژه ها ظاهر نشود. با کلیک کردن روی آن، پنجره جدیدی باز می شود. ابتدا از بالای پنجره انتخاب می کنیم که چه نوع پروژه ای مخفی شود. مثلاً، اگر پروژه های تهیه شده توسط کاربر مدنظر است، باید سربرگ User Project را انتخاب کنیم. سپس از لیستی که در زیر آن ظاهر شده است ، نام پروژه را انتخاب کرده و کلید Hide را می فشاریم. با این کار پروژه از لیست حذف می شود.
اگر پروژه ای قبلاً مخفی شده باشد، از طریق همین پنجره و با انتخاب Display می توان آن را غیر مخفی کرد. با کلیک روی Display پنجره ای باز می شود. ابتدا باید محل ذخیره سازی پروژه را مشخص کرده و سپس روی start search کلیک کنیم. لیست پروژه های موجود در آن دایرکتوری در سمت راست ظاهر می شود. پروژه هایی که قبلاً مخفی شده اند، روی آیکن آنها علامت زرد رنگی وجود دارد و با کلیک کردن روی آنها به حالت عادی برمی گردند.
Archive : می توان پروژه ی زیمنس را که کل اطلاعات سخت افزار، شبکه و برنامه را در بر دارد، بصورت فشرده آرشیو سازی کرد. فایل فشرده زیپ شده را می توان روی هارددیسک کامپیوتر یا روی cool Disk ذخیره نمود تا بصورت Backup از برنامه در موقع ضرورت استفاده شود. برای آرشیو سازی از منوی File > Archive استفاده می کنیم. بصورت پیش فرض، فایل فشرده از نوع zip است، ولی می توان نوع آن را تغییر داد. برای اینکار ، از منوی Option > Customize استفاده می نمائیم.
Retrieve : عکس عمل آرشیو سازی است، یعنی پروژه ای که قبلاً بصورت فایل فشرده ذخیره شده را توسط Retrieve می توان باز کرد و محتویات آن را در پنجره ی Simatic Manager مشاهده نمود.
Print : برای چاپ کردن بکار می رود. اگر Object List انتخاب شود، محتویات پنجره Simatic Manager و اگر Object Content انتخاب شود، جزئیات سخت افزار یا برنامه را چاپ می کند.
Page Setup : برای تنظیمات مربوط به کاغذ چاپ بکار می رود.
منوی View
Offline : دیدن پروژه بدون اتصال به PLC و فقط از روی کامپیوتر
Online : دیدن پروژه در حالت اتصال به PLC
Large Icons
Small Icons
List
Details : نحوه ی ظاهر شدن شکل آیکن المان ها بصورت کوچک یا بزرگ و...
Show All Levels : ساختار درختی موجود در پنجره ی سمت چپ را بطور کامل باز می کند.
Hide All Levels : ساختار درختی موجود در پنجره ی سمت چپ را بطور کامل می بندد.
Filter : با انتخاب فیلتر ، پنجره ای باز می شود که می توان روی Object های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری موجود در پروژه فیلتر گذاشت تا برخی نمایش داده نشوند. مثلاً، با فیلترگذاری بر روی گزینه ی S7 CPUs ، CPU های S7 نشان داده نمی شود.

منوی Option
یکی از کاربردهای این منو، ایجاد تنظیمات دلخواه و تغییر پیش فرض های  Simatic Manager است. این کار با استفاده از قسمت Customize و در پنجره ای انجام می شود که Tab های مختلف دارد.
Language : برای انتخاب زبان است.
General : برای انتخاب محل ذخیره سازی پروژه و موارد دیگر مانند باز کردن اتوماتیک پروژه جدید یا آرشیو سازی اتوماتیک آن است.
Date And Time Of Day : در این قسمت ، تعیین فرمت تاریخ و زمان ، تنظیم می شود.
View : برای تنظیمات حالت Online مانند رنگ زمینه بکار می رود.
Colums : برای تنظیم اینکه برای هر یک از Object ها چه اطلاعاتی نمایش داده شود.
Archiving : انتخاب نوع فشرده سازی پروژه در این قسمت امکان پذیر است.
Wizard : در شرایطی که نرم افزار PCS7 نصب شده باشد، سربرگ Wizard نیز وجود دارد که توسط آن می توان مشخص کرد که بصورت پیش فرض اجرای New Project با پنجره Wizard بصورت Step7 یا بصورت PCS7 باشد.
در پایان این قسمت لازم است متذکر شویم که بجای استفاده از منو های Simatic Manager میتوان از Toolbar بالای پنجره آن و از منوی View > Toolbar غیر فعال و فعال می شود، استفاده نمود.


منوهای اصلی Simatic Manager

کنترل زیمنس تنها وارد کننده مستقیم اتوماسیون صنعتی زیمنس ازآلمان