زیمنس کنترل

کد : 30666

تاریخچه PLC های زیمنس (1)

تاریخچه PLC های زیمنس (1)
PLC های زیمنس تاريخچه كوتاهي دارند و از تولید اولين نمونه آنها عمر چنداني نمي گذرد. اولين  PLC ها در دهه 70 براي استفاده در صنايع اتومبيل سازي طراحي شدند. نخستين بار PLC در سال 1968 به صنعت معرفي شدند كنترلرهاي برنامه پذيری كه با هدف جايگزيني رله هاي مكانيكي از آنها استفاده مي شد.
در ابتدا ترغيب كردن صنعت گران به استفاده از PLC  زیمنس كار چندان ساده اي نبود چون به راحتي قانع نمي شدند كه يك مجموعه كوچك از قطعات الكترونيكي زیمنس  به همراه چند خط برنامه بتواند وظايف 50 – 40 تابلوي متشكل از مدارات رله – كنتاكتوري را انجام دهد. اما با توجه به مزايايي كه زیمنس داشت به تدريج رايج شد و سازندگان متعددي نيز در اين رشته پديدار شدند. با پيشرفت علم الكترونيک PLC های زیمنس نيز از قابليت هاي بهتر و بيشتري برخوردار شدند و در صنايع مختلف به كار گرفته شدند. هم اكنون بيش از ميليونها PLC  زیمنس در سراسر دنيا در حال كار هستند و روز به روز نيز به تعداد آنها افزوده مي شود.

سازندگان مطرح
در حال حاضر شركت هاي زيادي در اكثر كشورهاي توسعه يافته توليد كننده PLC و قطعات مربوطه هستند. در اينجا به نام چند سازنده كه از اعتبار و معروفيت جهاني برخوردارند اشاره مي شود:
Siemens
Omron
Modicon
GE Fanuc
Allen-Bradley

 
   شركت آلماني ( زیمنس )  Siemens سازنده PLC های سری S5 و S7.
   شركت آمریکایي Allen-Bradley سازنده PLC های سری Control Logix.
   شركت ژاپنی  Omron سازنده PLC های سری SYSMAC.
   شركت آمریکایي Modicon سازنده PLC های سری Quantum.
   شركت آمریکایی  GE Fanuc سازنده PLC های سری GE Series 90.

كنترل رله - كنتاكتوري
تا قبل از به كار گيري تكنولوژي PLC ها، سيستم هاي كنترل با استفاده از تركيبات رله و كنتاكتوري پياده سازي مي شدند. (مدل Hard-Wired)
در اين مدل ابتدا مي بايست نقشه هاي كليه مدارات كنترلي طراحي شود.
سپس رله كنتاكتورها و ساير قطعات الكتريكي مورد نياز انتخاب و نصب شوند و سپس داراي ارتباطات لازم با سيم بين قطعات انجام شود. اين روش در مقايسه با استفاده از PLC زیمنس  دارای معايب زيادي مي باشد كه مهمترين آن عدم انعطاف پذيري نسبت به اصلاحات است. يعني در صورت نياز به تغيير در منطق كاركرد، باز و بسته كردن سيم ها و جابجايي قطعات الكتريكي اجتناب ناپذير است. در صورتي كه اين عمل در PLC تنها با تغيير نرم افزاری در كد برنامه انجام مي شود.

مزاياي PLC  زیمنس نسبت به سيستم رله - كنتاكتوري
   تغيير منطق كاركرد  PLC  زیمنس بسيار ساده تر و سريعتر ( به شكل نرم افزاري ) انجام مي شود.
   PLC  زیمنس جاي بسيار كمتري اشغال مي كند.
   اکثر PLC ها  زیمنس داراي واحدهاي عيب يابي ( Diagnostic ) هستند و در صورت توقف عمليات علت خطا يا اشكال در برنامه را نشان مي دهند.
   براي تكثير سيستم كنترل مبني بر PLC  زیمنسكافي است تنها برنامه آن كپي شود.
   PLC های زیمنس  عمر بالاتري دارند (عاري از اشكالات مكانيكي رايج در رله – كنتاكتورها هستند).
   اطلاعات به روز شده از طرف نمایندگی زیمنس