آموزش نصب و آدرس دهی I/O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 19 مرداد 1395چاپ
اشتراک گذاری:
آموزش نصب و آدرس دهی I/O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس
در پنجره کاتالوگ در زیر مجموعه ی SM-300 کارت های Digital Input متنوعی را مشاهده می کنیم که با کلیک روی آنها، توضیحات مختصری درباره ی کارت در پایین پنجره ی کاتالوگ ظاهر می شود.

 
کارت ورودی دیجیتال زیمنس، سیگنال الکتریکی را دریافت نموده و به دیتای منطقی صفر و یک تبدیل می کند. یکی از مشخصه های کارت های DI زیمنس محدوده ی صفر و یک منطقی می باشد. در هر کارت با توجه به ولتاژ ورودی آن، محدوده ای برای صفر منطقی و محدوده ای دیگر برای یک منطقی وجود دارد. اگر سیگنال ارسالی به کارت در محدوده های تعیین شده باشد، صفر یا یک تشخیص داده می شود.


موزش نصب و آدرس دهی I.O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس 2

بعنوان مثال، محدوده ی یک منطقی در مشخصات کارت DI 32*DC 24V بصورت شکل زیر است:

موزش نصب و آدرس دهی I.O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس 3

بطور کلی، این کارت ها را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

آموزش-نصب-و-آدرس-دهی-I.O-های-دیجیتال-توسط-کنترل-زیمنس.jpg

روش نصب فیزیکی کارت های I/O مانند نصب CPU در رک می باشد و اتصال بین آنها با دیگر ماژول ها مطابق شکل زیر برقرار می شود:

موزش نصب و آدرس دهی I.O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس 4
 
پس از نصب فیزیکی کارت لازم است در محیط HW Config نیز پیکربندی شود. همانطور که گفته شد کارت های DI زیمنس از زیر مجموعه ی SM-300 انتخاب شده و در رک نصب می شوند. پس از نصب کارت، نرم افزار برنامه بطور خودکار آدرس هایی را به کارت زیمنس اختصاص می دهد. این آدرس ها در برنامه نویسی مورد نیاز خواهند بود. اگر چند ماژول  زیمنس DI مشابه یا متفاوت داشته باشیم نیز مشاهده می کنیم که آدرس های تولید شده توسط سیستم با یکدیگر هیچ تداخلی ندارند. (نمایندگی رسمی زیمنس در ایران)
در S7-300 تغییر آدرس توسط کاربر غالباً امکان پذیر است. اکثر CPU های 300 این امکان را ساپورت می کنند. شماره ی آدرس نمی تواند از Address Area مربوط به cpu بزرگتر باشد. بعلاوه، اگر آدرس جدید تداخلی با آدرس های دیگر داشته باشد، سیستم پیغام می دهد و آدرس دیگری را پیشنهاد می نماید. در مجموع، پیشنهاد می شود که حتی المقدور کاربر آدرس های پیش فرض سیستم را تغییر ندهد. در کارت های دیجیتال به ازای هر کانال ورودی یا خروجی، یک بیت از ناحیه ی آدرس های PII یا PIQ اختصاص داده می شود. می توان گفت که به ازای هر هشت کانال ورودی یا خروجی دیجیتال، یک بایت از فضای حافظه اختصاص داده می شود. برای آدرس دهی آنها در برنامه نویسی لازم است ابتدا شماره ی بایت اختصاص داده شده را مشخص کرده و سپس، شماره بیت اختصاص داده شده را ذکر نمود.

موزش نصب و آدرس دهی I.O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس 5

تصویر قبل، یک کارت ورودی دیجیتال 16 بیتی را نشان می دهد. به هشت کانال اول کارت، آدرس Byte 0 و به هشت کانال دوم آن، آدرس Byte 1 اختصاص داده شده است. بنابراین، آدرس کانال اول I0.0 و آدرس کانال آخر این کارت، I1.7 خواهد بود.
در HW Config پس از وارد کردن کارت های دیجیتال و آنالوگ می توان از طریق منوی View > Address Overview لیست آدرس کارت ها را مشاهده نمود.


موزش نصب و آدرس دهی I.O های دیجیتال توسط کنترل زیمنس 6

(کنترل زیمنس نمایندگی سیماتیک ایران زیمنس)

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.