انواع حافظه در CPU های 300 اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 11 مرداد 1395چاپ
اشتراک گذاری:
انواع حافظه در CPU های 300 اتوماسیون صنعتی زیمنس
بطور کلی، حافظه CPU های S7 (اعم از 300 و 400) ساختاری شبیه شکل زیر دارد:
 
 انواع-حافظه-در-CPU-های-300-اتوماسیون-صنعتی-زیمنس1
بخش های اصلی حافظه CPU های S7
کنترل زیمنس نمایندگی رسمی زیمنس


 
Load Memory :
وقتی برنامه ی کاربر شامل پیکربندی سخت افزار، تنظیمات شبکه، دستورات برنامه نویسی و سایر جزئیات به CPU ارسال (Download) می شود، در این قسمت وارد می گردد. طراحی این بخش در CPU های مختلف متفاوت است. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، در CPU های نسل جدید S7-300 حافظه ی Load Memory به صورت External یا کارت Memory می باشد، یعنی حافظه ی Load Memory داخلی ندارند و استفاده از کارت Memory در آنها الزامی است. بدون کارت حافظه CPU در دسترس نیست، یعنی امکان دانلود و آپلود وجود ندارد. این کارت ها MMC نام دارند و در آنها با هر دانلود از محیط های مختلف Simatic Manager بطور خودکار به کارت Flash انجام می شود، در صورتیکه دانلود به کارت های Flash در S7-400 روش متفاوتی دارد.
ظرفیت حافظه های MMC از مینیمم 64KB  تا ماکزیمم 8MB می باشد. با توجه به اینکه کارت های MMC دارای فرمت خاص و منحصر به فردی هستند، بنابراین نباید آنها را با Ram Reader های معمولی پاک یا فرمت کنیم. برای این کار، نیاز به PG های مخصوص زیمنس یا USB Prommer می باشد. شکل زیر نمونه ای از USB Prommer را نشان می دهد:
 
انواع-حافظه-در-CPU-های-300-اتوماسیون-صنعتی-زیمنس2 

در ادامه شرکت زیمنس نمایندگی زیمنس  به چند نکته درباره ی کارت MMC می پردازیم:
نکته 1: برای وارد یا خارج کردن کارت MMC بهتر است CPU زیمنس را در مد STOP قرار دهید. پس از اضافه کردن نشانگر وضعیت STOP به حالت چشمک زن وارد می شود. در این حالت، لازم است سلکتور روی CPU را یک لحظه به حالت MRES ببریم تا LED نشانگر STOP ثابت شود.
نکته 2: وضعیت حافظه ی زیمنس CPU را می توان با اتصال PC به PLC و ارتباط Online مشاهده کرد.
نکته 3: تعداد دفعات نوشتن روی کارت MMC یا پاک کردن آن محدود است. در دمای 60درجه سلسیوس این تعداد 100.000 بار می باشد.
نکته 4: در برخی از CPU های قدیمی حافظه ی Load Memory داخلی دارای دو بخش RAM و ROM است.(مانند CPU312 IFM) این CPU ها اسلاتی برای کارت حافظه ندارند. در این حالت، بصورت نرم افزاری و با انتخاب گزینه ی Copy RAM To ROM می توان اطلاعات RAM را به ROM منتقل کرد تا در صورت قطع جریان الکتریکی پاک نشوند.
نکته 5: کارت MMC را به دو طریق می توان پاک کرد:

  1. از طریق Online شدن با PLC و Delete کردن محتویات آن.
  2. با استفاده از PG یا Prommer USB که کارت حافظه در آن قرار گیرد و از طریق مسیر زیر در Simatic Manager پاک شود. این گزینه بدون PG یا Prommer USB فعال نمی شود.
جهت ارائه خدمات بیشتر با شرکت کنترل زیمنس (نمایندگی رسمی زیمنس و اتوماسیون صنعتی) تماس بگیرید.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.