پیکربندی سخت افزار زیمنس (S7-300) در اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 09 تیر 1395چاپ
اشتراک گذاری:
پیکربندی سخت افزار زیمنس (S7-300) در اتوماسیون صنعتی زیمنس
رک در S7-300
Station 300 را در Simatic Manager وارد پروژه کرده و سپس با کلیک روی آیکن Hardware آنرا با برنامه ی HW Config باز می کنیم . از پنجره ی کاتالوگ این برنامه در زیر گروه SIMATIC 300 اجزای سخت افزاری را وارد پروژه می نماییم. اولین قدم وارد کردن رک است. با دوبار کلیک روی آیکن رک اسلات های ان در پنجره سمت چپ ظاهر می شوند.
همانطور که اشاره شد، PLC های S7- 300/400 بصورت ماژولار طراحی می شوند. در PLC های S7-300 این ماژول ها بر روی رک که به صورت یک ریل فلزی است، نصب می شوند.
ویژگی های رک 300 اتوماسیون صنعتی زیمنس:

  • یازده اسلات دارد.
  • بصورت ریل است.
  • فقط یک نوع دارد که هم بعنوان رک اصلی و هم بعنوان رک اضافی استفاده می شود.
  • فقط نقش نگهدارندگی برای ماژول ها دارد.
  • ارتباط بین PS و CPU با کانکتور خاص و خود رک (ریل) در ایجاد این ارتباط نقشی ندارد.
  • ارتباط بین ماژول ها با کانکتور خود آنها برقرار می شود. (Bridge Connector)
  • ماژول ها روی آن کنار یکدیگر و بدون فاصله قرار می گیرند.
  • موجود در نمایندگی زیمنس تهران است.
انواع مختلفی از رک ها از لحاظ سخت افزاری با طول های مختلف وجود دارند که کاربر می تواند از آنها برای نصب ماژول های مورد نیاز خود استفاده کند. در جدول زیر، اندازه های مختلف رک قابل استفاده لیست شده اند.


طول ریل (MM) 160 462.5 530 830 2000
طول مفید برای نصب ماژول های (MM) 120 450 480 780 به اندازه ی مورد نیاز بریده می شود.


نحوه ی نصب ریل در S7-300 در سیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس(نمایندگی زیمنس)
برای نصب ریل، پس از انتخاب مکان مناسبی که دارای فضای کافی برای نصب و عملکرد صحیح ماژول ها در محدوده دمایی مجاز باشد، (در بالا و پایین ریل باید حداقل 40 میلیمتر فضای آزاد وجود داشته باشد) ریل به پایه اش پیچ می شود. در صورتیکه پایه فلزی باشد، باید مقاومت الکتریکی بین پایه و ریل ناچیز باشد (Low Impedance) در نهایت، سیم محافظ برای حفاظت الکتریکی به ریل متصل می شود. در این مورد نیز باید اتصال الکتریکی بین ریل و کابل محافظ کاملاً برقرار شده باشد.
ریل را می توان هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی نصب کرد. محدوده ی دمایی مجاز در حالت افقی 0-60°C و در حالت عمودی 0-40°C است.
پس از نصب ریل که در واقع پایه ای برای نصب ماژول های مختلف می باشد، می توان ماژول ها را برروی آن نصب کرد.
ابتدا ماژول تغذیه و سپس ماژول CPU و بعد ماژول واسطه (در صورت لزوم) و در نهایت، ماژول های سیگنال به طریقی که در ادامه بیان می شود، بر روی ریل نصب می شوند.
هر ماژول سیگنال دارای یک رابط گذرگاه (Bridge Connector) می باشد، ولی همانطور که گفته شد ماژول CPU چنین رابطی ندارد. بنابراین، قبل از هر چیز لازم است Bridge Connector از آخرین ماژول سیگنال جدا شده و به CPU متصل شود، زیرا ماژول انتهایی به Bridge Connector نیاز ندارد.

پس از این کار، مراحل زیر طی می شوند:

  1. آویختن ماژول به ریل.
  2. حرکت دادن ماژول بر روی ریل تا جایی که در کنار آخرین ماژول نصب شده بر روی ریل قرار گیرد.
  3. ثابت کردن ماژول به ریل.
  4. در نهایت، ماژول در محل خود بطور محکم پیچ می شود.
همانطور که گفته شد، در Rack 300 به منظور برقراری ارتباط بین ماژول های مختلفی که روی آن نصب می شود، از یک کانکتور موسوم به Bridge Connector که در برخی موارد Backplane Connector نیز گفته می شود، استفاده می گردد. این کانکتور ها قبل از نصب هر ماژول در پشت آن قرار می گیرند تا ارتباط کارت بعدی را پس از نصب، برقرار سازند.
 
نکته: بدیهی است که اگر ماژولی را از وسط باس خارج کنیم، ارتباط بین کارت های باقیمانده در دو طرف قطع خواهد شد، در حالیکه در S7-400 که رک بصورت ریل نیست و مجهز به باس است، این مشکل وجود ندارد.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.