انواع ماژول های شرکت زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 11 خرداد 1395چاپ
اشتراک گذاری:
انواع ماژول های شرکت زیمنس
نمایندگی شرکت زیمنس آلمان در ایران (کنترل زیمنس) ماژول های زیمنس را  بصورت طبقه بندی شده به شرح زیر اعلان می نماید:
ماژول 
انواع های متنوعی که می توانند در PLC ها به کار گرفته شوند, عبارتند از:

ماژول پردازشگر مرکزی زیمنس (CPU): در S7simatic  زیمنس , CPU هایی با قدرت و کارایی مختلف در دسترس می باشند.برنامه ای که کاربرسیماتیک برای تحقق هدف سیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس نوشته شده است , در  زیمنس CPU ذخیره و اجرا می شود. همچنین, برخی از CPU های  از طریق پورت های زیمنس واسط نصب شده بر روی آنها امکان برقراری ارتباط با سایر اجزای شبکه زیمنس در شبکه هایی نظیر Profibus , MPI و Profinet را دارا می باشند.
به علاوه , بعضی از CPU ها زیمنس دارای ورودی و خروجی هایی نیز روی خودشان هستند (Compact) که هر یک از این ورودی و خروجی ها عملکرد خاص خود را دارند.

ماژول سیگنال زیمنس (SM): این ماژول ها می توانند به عنوان ورودی و خروجی های آنالوگ و دیجیتال در صورت نیاز در سیستم به کار گرفته شوند. ارتباط بین فرآیند تحت کنترل و PLC از طریق این ماژول ها برقرار میشود.

ماژول منبع تغذیه زیمنس (PS): تغذیه ی PLC زیمنس بر عهده این ماژول می باشد. این ماژول ولتاژ شبکه (120/230VAC) را به ولتاژ 24 VDC و یا 5 VDC تبدیل می کند.

ماژول های واسطه زیمنس (IM): این ماژول ها برای اتصال CPU به واحدهای گسترش دهنده (Expansion) در ساختارهای چند ردیفه به کار گرفته می شوند.

ماژول های توابع خاص زیمنس (FM): این ماژول ها توابع خاصی را که در صنعت کاربرد گسترده ای دارند, پیاده سازی می کنند. از انواع این توابع می توان به توابعی نظیر شمارش سریع, کنترل موقعیت قطعه, کنترل حلقه بسته و... اشاره کرد. با به کار گیری این ماژول ها CPU زیمنس از اجرای برنامه های خاص بی نیاز می شود.

ماژول های پردازنده ی ارتباطی زیمنس (CP): این ماژول ها قابلیت های CPU برای برقراری ارتباط با اجزای شبکه های مختلف صنعتی را افزایش می دهند. به عنوان مثال: CP 343-1 برای شبکه ی اتوماسین زیمنس Industrial Ethernet به کار می رود.

علاوه بر ماژول هایی که به آنها اشاره شد, اجزای دیگری نیز در سیستم اتوماسیون S7-300/400 زیمنس  به کار گرفته می شوند که عبارتد از:

رک وریل(Rack) زیمنس :این اجزا ارتباط مکانیکی بین ماژول ها  زیمنس برقرار نموده و در واقع, بدنه ای برای نصب ماژول ها می باشند . رک در مورد S7-300 به کار می رود. رک علاوه بر ارتباط مکانیکی , ارتباط الکتریکی از طریق باس را نیز فراهم میکند.

کارت های حافظه زیمنس (MC): این کارت ها برای سه منظور به کار گرفته می شوند:
  • گسترش دادن حافظه ی برنامه در  زیمنس CPU ;
  • ذخیره کردن برنامه ی کاربر و پارامتر های آن  ;
  • تغییر ورژن سیستم عامل ;
این کارت ها در شیارهایی که روی CPU تعبیه شده اند ,قرار می گیرند.
ابزار برنامه ریزی: برای پیکربندی , برنامه ریزی, تصحیح خطاها و اختصاص پارامترها به PLC ها به کار گرفته می شود.
کابل های مختلف : نظیر کابلی که برای اتصال ابزار برنامه ریزی به PLC به کار می رود.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.